Magyarország tetejét északról megkerülő meseszép körtúra

A Mátra egyik legszebb körtúrája a Kékes-tető vad északi oldalán, parádés kilátóhelyekkel (Erzsébet-szikla, Sas-kő, Disznó-kő), csodaszép bükkerdőkön keresztül, hatalmas sziklákkal és kidőlt faóriásokkal szegélyezett úton.

A túra jellege: Közepesen nehéz körtúra jól jelzett turistautakon. A túra vége felé meredek kaptató a Kékes-tetőre, egyébként sok szintben tartó és közepesen lejtő, nem megterhelő szakasz. A túra nehézségét a viharok által az útra döntött fák kerülgetése, átmászása fokozza. (2014 kora nyári állapot). Vízvételi lehetőség nincs. Büfé Kékestetőn.

Szintkülönbség: 800 m.

Útvonal: Kékes-tető – Erzsébet-szikla – Sas-kő – Disznó-kő – Rózsaszállás – Gabi halála – Sombokor – Kékes-tető.

Jelzések: KS – S – S+ - S.

Kiindulópont: Kékestető. Fizetős parkoló (200 Ft/óra) Autóbusszal Gyöngyös felől érhető el.

Térképkivágat: Mátra 1:30 000 (Szarvas-Faragó), www.map.hu

Kékestetőről (1014 m) az Országos Kék Túra vonalán indulunk keleti irányban. A jelzett út a TV-tornyot balról kerüli meg, a K mellett a S jelzés is jelzi az utat. Az út első szakasza sötét, hűvös, idős bükkösben a meteorológiai állomás és különböző egyéb épületek kerítése mellett vezet. Hatalmas sziklarakások, kőtengerek közt enyhén lejtve ereszkedünk a Kékes platójáról, majd keresztezzük a sífutásra alkalmas erdészeti szintutat, majd balra a K+ jelzés ágazik le, és kényelmes, füves, sziklákkal övezett utunk kibukkan az Erzsébet-szikla tetejénél lévő kereszttel is jelölt szép, napos tisztásra.

A gyepes plató széléről a hatalmas sziklákkal borított meredek letörésről káprázatos panoráma nyílik a Mátra északi vidékére, a Parádi-medence falvaira. Hullámos gerincélen, bizarr sziklaformációk közt vezet tovább KS jelzésű ösvényünk. Pár perc alatt, balra érjük el a Sas-kő (898 m) zord, sziklás, vadregényes sziklatornyát. A csúcson az I. vh.-ban elesett turisták emlékoszlopát találjuk. Az emlékmű elől lebilincselő kilátás nyílik észak felé, tiszta időben jól kivehetők a felvidéki hegyek, néha még a Magas-Tátra is felcsillan.

Egy kőmorzsalékos ösvényen ereszkedünk le a Sas-kőről, szép bükkösben a Kis-Sas-kő gerincén, majd északi oldalában kanyarog hangulatos ösvényünk. Egy jobbos hajtűkanyar után balra ágazik le a K∆ jelzés, amin a Disznó-kő fantasztikus kilátást adó szikláira jutunk ki.

Érdemes a sziklákat jobbról megkerülő kis ösvényen teljesen a sziklameredély tetejére kimenni a páratlan kilátás kedvéért, a talpunk alatt madártávlatban látjuk a Mátra teljes északi részét. Tovább folytatva utunkat a déli irányba kanyarodó KS jelzésen, először egy szép kilátást nyújtó sziklás kopárost szelünk át, majd egy elágazáshoz érünk, ahol élesen balra fordulunk a S jelzésre, a Rákóczi turistaútra. A hegyoldalban enyhén lejtő, szépséges bükkösben futó útra a 2014 tavaszi nagy viharokban számos fa dőlt, kész akadálypályává változtatva az utat.

20 perc alatt hatalmas, mohás sziklatömbök közt érünk ki a Disznó-kő alatt futó erdészeti köves útra, a Hurok útra. A S jelzés jobbra letér a Rózsaszállási erdészház felé, mi maradunk a műúton a S+ jelzésen. A műút egy nagy kanyart ír le, átmegy egy kis hangulatos patak völgyén, majd egy útjelző táblánál a S+ jelzést követve balra elhagyjuk a műutat, és egyre emelkedve folytatjuk utunkat egy mesebeli bükkerdőn keresztül a Gabi halála néven ismert kis kúpig (772 m) és elágazásig. A furcsa nevű hely az itt elhunyt Gabi nevű favágó emlékét őrzi.

A nyugat felé tartó S+ sétányszerű szekérútja a Kékes északi oldalában oldalazva halad tovább. Talán ezen a szakaszon van a legtöbb útra dőlt hatalmas fa, meglehetősen nehéz olykor a haladás, de az erdőrezervátumnak nyilvánított csodaszép bükkös kárpótol a fáradságért. Vadregényes, hűvös, északi oldalutunk megkerüli a Kékes nyugati nyúlványát, a Sombokor lefutó gerincét, majd találkozunk a jobbról felkapaszkodó S jelzéssel, aztán pár lépés múlva balra megyünk tovább meredeken felfelé a S jelzésen a Sombokor gerincén.

Utunk legmeredekebb része, egy jó negyedórás izzasztó kaptató következik, egy szép, napos, erdei tisztásra érünk ki, ahonnan tehetünk egy rövid kitérőt balra a S∆ jelzésen egy szép kilátóhelyre. Visszatérve a S jelzésre, átvágunk a tisztáson, majd enyhe emelkedővel 10-15 perc alatt felérünk hazánk tetejére a Kékes-tetőre. Az út a Tető étterem épülete mellett ér ki a TV-torony elé.