Hazánk legnagyobb vízesésétől a Mátra keleti bérceire

Változatos gyalogtúra a varázslatos Ilona-völgyből a Keleti-Mátra pazar kilátást nyújtó bérceire. A hangulatos Ilona-völgyben hazánk legmagasabb vízesését megmászva kapaszkodunk fel a Mátra keleti gerincére, az elragadó kilátást nyújtó Nagy-Szár-hegyre és a hajdani földvár sáncaival koronázott Oroszlánvár szabályos kúpjára, majd a Várbükki erdészház szép tisztását érintve ereszkedünk vissza az Ilona-völgybe.

A túra hossza: 13 km, (Parádfürdőről plusz 6 km oda-vissza)

Útvonal: (Parádfürdő) – Ilona-völgy – Vízesés – Markazi-kapu – Felső-Tarjánka – Nagy-Szár-hegy – Oroszlánvár – Domoszlói-kapu – Várbükk – Ilona-völgy – (Parádfürdő)

Közepes nehézségű gyalogtúra végig jól jelzett turistautakon. Az Ilona-völgyben aszfaltos út, az út nagy része, kényelmes, le-föl hullámzó ösvény, a legnehezebb szakasz az Ilona-völgyi vízesés tetejére felkapaszkodó igen meredek, köves, gyökeres út.

Kiindulási pont:

Autóval a Szent István-csevicekútnál lévő parkolóig lehet behajtani az Ilona-völgybe, autóbusszal Parád település Parádfürdő részén, az Erzsébet Park Hotelnál kell leszállni a buszról, onnan 3 km a csevicekút.

Térképkivágat: Mátra 1:30 000 (Szarvas-Faragó), www.map.hu

Parádfürdőről, az Erzsébet Park Hoteltől Eger felé, a 24-es úton indulunk el, majd az első utcán jobbra lekanyarodunk, elmegyünk a tekintélyes, kiszáradt Rákóczi-fa és a hajdani Károlyi-kastély parkja mellett, majd a S és a Z jelzéseket követve egy faragott székelykapunál térünk be a szép tisztásokkal övezett Ilona-völgybe. Balra mellőzünk egy másik hatalmas tölgyfát és egy Mária-képoszlopot, és a gesztenye- és hársfákkal szegélyezett aszfaltos úton háromnegyed óra után jutunk a Szent István-csevice kerekes kútjához, és a pihenőhöz.

A kút után egy meseszép, szalmabálákkal tűzdelt réten jobbra a S jelzések, balra pedig a P+ jelzések ágaznak le az aszfaltútról, mi maradunk a Z jelzésű aszfaltúton a völgyben. A várbükki műútelágazás után az út ismét bevezet az árnyas erdőbe, a völgy kissé összeszűkül, majd jobbra kanyarodik le a Z jelzés, mi átváltunk a ZO jelzésre, és maradunk az immár szűkebbé váló völgyben, a köves úton, mely szorosan a patak mellett halad.

Egy pihenő után a makadámút széles, kényelmes turistaúttá válik, de pár percen belül egyre meredekebben kanyarog felfelé a sziklás, gyökerekkel sűrűn átszőtt talajon. Átvágunk egy kis gázlón, majd egy nagy kanyar után megpillantjuk az Ilona-völgyi vízesés függőleges, V alakú sziklafalából alázúduló vízsugarát. A közel 10 méteres magasságból aláhulló, vékony vízsugár inkább csak hóolvadáskor, vagy nagyobb csapadék után látványos, de valamennyi víz mindig van benne. Magyarország legmagasabb természetes vízesését baloldalról kerüljük meg egy igen meredek, köves, kellemetlenül csúszós ösvényen, majd a sziklafal tetejére érve átkelünk a patakon, innen érdekes perspektívából, felülről csodálhatjuk meg a vízesést.

A patakon való átkelés után már a KO jelzéseket követve meredeken felkapaszkodunk egy oldalszekérútra és szép bükkösben emelkedünk a Fiú-Marhád-völgyben, a Marhád (606 m) déli oldalában. Alattunk mély, szakadékos völgyben kisebb-nagyobb sziklalépcsőkön bukdácsol az Ilona-völgyi patak vize. Hamarosan felérünk a Hurok út hajtűkanyarjához, balra megyünk, és néhány lépéssel feljebb jobbról a völgyben elhagyott Z jelzés is csatlakozik hozzánk. Balra letérünk az elkanyarodó műútról, egy széles szekérúton emelkedünk a Nyugodalom szép bükkösében, majd megnyílik előttünk az erdő szép kilátást nyújtva a környező hegyekre, és felérünk a Markazi-kapu nyergébe.

A nyeregben véget ér a KO jelzés, találkozunk az Országos Kéktúra jelzéseivel, s ezeket követve élesen balra fordulunk egy irtásszélen kapaszkodva egyre feljebb, útközben szép kilátást élvezve a Kékes tömbjére, megkerülve a Mraznica-tetőt (701 m), majd a Hármashatár (680 m) kúpját. Alattunk végig párhuzamosan egy erdészeti szállítóút halad, a Felső-Tarjánka tisztásos nyergében Kéktúra bélyegzőhelyet találunk, majd gyönyörű, ligetes erdőben megkezdjük kapaszkodásunkat a Nagy-Szár-hegy (743 m) kopasz csúcsa felé.

A hegy tetejéről parádés kilátás nyílik a Mátra vonulataira a Kékes és a Markazi víztároló irányába. A csúcsról bükkösben, egy fenyves mentén ereszkedünk le a pihenőhellyel ellátott Cserepesi-nyeregbe. Utunk ezután délről kerüli meg a Cserepes-tetőt (734 m), majd a benőtt Selyem-tisztás után meredeken kapaszkodunk fel kerítésoszlopok mentén az Oroszlánvár (604 m) szabályos kúpjára. A hegytetőn a tatárjárás után épült, és a török hódoltság ideje alatt elpusztult vár igen csekély nyomait találjuk, jól kivehető a sziklába vájt várárok és a mellette húzódó sánc.

A hegytetőről a növényzet miatt csak részleges kilátás nyílik. Erős lejtőn hagyjuk el a hegyet a K jelzéseket követve. Egy távvezeték alatt bukkanunk ki az erdészeti műútra, a Domoszlói-kapu nyergébe. A csomópontban elbúcsúzunk az Országos Kéktúra vonalától és balra a P jelzéseket követve megyünk meredeken lefelé a távvezeték erősen benőtt nyiladékán. Érdemes az irtással jobbra az erdőben párhuzamosan futó ösvényt választani.

Rövidesen leérünk az erdészeti műútra, ahol balra kanyarodunk és pár száz méteren enyhén, kényelmesen lejtő úton ereszkedünk, majd a P jelzések jobbra egy ösvényre mutatnak, itt pár perc alatt kiérünk a Várbükk ligetekkel tarkított szép tisztására. A Várbükki erdészház épülete mellett újból egy műútra érünk, majd pár perc múlva egy elágazásnál az út jobb oldali ágát válasszuk. A P jelzés itt jobbra tér le, mi a P+ jelzéseket kövessük az erdészeti úton tovább haladva.

Pár száz méter után az út baloldalán fakadó Csiklósd-kút jó vizű forrásából frissíthetjük fel magunkat. Egy nagy kanyarnál a P+ jelzés jobbra tér le egy ösvényre, amely levisz az Ilona-völgy már ismert csodaszép tisztására, melyen átvágva visszaérünk a Parádfürdőre tartó Ilona-völgyi műútra.