A Mátra gerincén

Panorámában és gyönyörű erdőkben bővelkedő körtúra a Mátra-nyeregből a felújított és átépített galyatetői kilátóhoz és turistacentrumhoz az Országos Kéktúrán keresztül, majd vissza a Nyírjes-bércen át. A galyatetői turistacentrum az ország legigényesebb menedékháza, a Péter hegyesén álló teljesen felújított és megmagasított kilátótoronyból pedig az egész Mátrát beláthatjuk.

A túra jellege: Közepesen hosszú, könnyű körtúra kitűnően jelzett turistautakon kisebb, rövidebb emelkedőkkel.

Kiindulópont: Vörösmarty turistaház melletti parkoló. Mátraházától északra 3 km-re, a 24-es főút mellett.

Térképkivágat: Mátra 1:30 000 (Szarvas-Faragó), www.map.hu

Útvonalunk, kiindulópontunktól a Galyatetőig az Országos Kéktúra új nyomvonalán, visszafelé pedig a régi, jelenleg K+ jelzésű úton halad. A kocsit a 24-es főút melletti nagy parkolóban, a Vörösmarty turistaház közelében hagyhatjuk. Buszmegálló is van itt. Megkeressük a jól jelzett Kéktúra jelzéseit, és észak felé indulunk útnak. Pár lépésre a Hidasi erdészházhoz érünk egy kis útelágazáshoz.

A Kék és a Piros jelzésű kényelmes úton, szép bükkerdőben megyünk tovább, tőlünk balra a 24-es főút halad párhuzamosan. Az országút mellett jutunk le a Mátra-nyeregbe, a galyatetői műútelágazáshoz. Átvágunk az aszfalton, majd megkezdjük meredek kaptatónkat a Csór-hegyre. Az Országos Kéktúra 2014-től megy ezen a szakaszon, a kitűnően felfestett jelzéseket követve érünk fel a 730 m magas Csór-hegyre, melyen még látjuk az 1984-ben létesített Kós Károly-kilátótorony romjait.

Hangulatos bükkösben folytatjuk utunkat a Kék jelzésen, le-föl hullámzunk a gerincen, néhol a sziklás peremről megnyílik a táj, előbukkannak a mélyben fekvő Parádsasvár házai és a kastélyszálló is jól látszik. Bércvándorlásunk során átmegyünk a Vércverés (699 m) ligetes csúcsán (OKT bélyegzőhely), majd balra tartva lemegyünk róla, de mielőtt kiérnénk az országútra, hirtelen jobbra kell letérni a széles kocsiútról egy kis, alig észrevehető ösvényre.

Átmegyünk a Nagy-Lápafő kis gerinckúpján, majd köves turistautunk fenyves szélén, hosszú emelkedővel kapaszkodik fel a Nagy-Lipótra. A kényelmessé váló, szintben tartó útról remek a kilátás a parádi medencére és visszatekintve a Kékesre is. Keresztezzük a mátraalmási erdészeti műutat, majd középkorú bükkösben, a Mogyorós-orom oldalában emelkedünk tovább.

Keresztezünk egy villanyvezetéket, és fiatal erdőben egy szép szálbükkös széléhez érünk, ahol balról betorkollik a Sárga és a K+ jelzés, itt fogunk majd visszamenni. Most még továbbmegyünk, pár lépés után kiérünk az alsó parkolóhoz, majd az új galyatetői turistacentrumhoz. A turistaszállásként és vendéglátóhelyként is funkcionáló modern, jól felszerelt központot 2015 szeptemberében adták át. Számtalan kirándulóbarát szolgáltatással várja a túrázókat a modern létesítmény, ingyen wifi, telefontöltőállomás, túrabolt, információs iroda, csak hogy néhányat említsünk.

A turistacentrum épülete mellől indul a lépcsős út a Péter hegyesén (960 m) álló, teljesen felújított és átépített kilátótoronyhoz. Az eredeti kőtoronyra még jó pár métert ráépítettek, így már semmi sem akadályozza a zavartalan körpanorámát. A torony külső falára épített lépcsőn jutunk fel az acél dróthálóval körbetekert torony kilátóteraszára, ahonnan szinte az egész Mátrát belátjuk, jó időben a felvidéki hegyóriások, az Alacsony-Tátra is látszik. A torony belsejében bivakszállást alakítottak ki, a kis körablakokon be is kukucskálhatunk a hazánkban egyedülálló szálláshelyre.

Visszatérve Galyatető épületei közé, a nagy rusztikus kőépület 1938-ban épült luxusszállóként, majd sokáig szakszervezeti üdülőként működött, jelenleg ismét szálloda (Grand Hotel Galya). A turistaház mellett vendéglőt, boltot is találunk.

Menjünk vissza már ismert úton az elágazásig, ahol a S és a K+ jelzések jobbra leágaznak az OKT útvonaláról. Keskeny kis ösvényünk jól követhetően vág át egy szép ligetes erdőrészen, majd egy nagy bal kanyar után leereszkedik egy szintútra, itt (útjelzőtábla) a S jelzések jobbra térnek, mi a K+ jelzésű úton, a Kéktúra régi nyomvonalán folytatjuk utunkat. Keresztezzük a galyatetői, majd a károlyvágási műutat, és egy hosszú kerítés mellett a Nyírjes-bérc oldalában gyaloglunk tovább.

Széles kocsiúttá váló ösvényünk fenyvesbe ér, elmegyünk egy elhagyott, majd egy szépen rendben tartott vadászház mellett, majd a nyírjesi erdei telep mellett találkozunk a Z□ jelzésű úttal, élesen balra fordulunk, és szép bükk szálerdőben ismét keresztezzük a galyatetői országutat. Az út túloldalán jelzett ösvényünk meredeken indul felfelé, jobbra egy kis szerény vizű forrásból frissülhetünk fel, majd felkapaszkodunk a Csór-hegy oldalába. Hangulatos szálerdőben kanyargó utunk rövidesen kibukkan a Mátra-nyeregben, az Országos Kéktúra útvonalához, pár lépésre a galyatetői országút elágazásától. Innen a már ismert úton, az OKT jelzéseit követve érünk vissza kiindulási pontunkra.