A Selmeci-hegység legmagasabb csúcsán

A Selmeci-hegység legnépszerűbb kirándulóhelyei, a Selmecbányától délre fekvő, varázslatos Bacsófalvi-tó és a felette tornyosuló Szitnya (1009 m) parádés kilátást nyújtó, impozáns sziklatornyaival és ódon várromával.

A túra hossza: 12,5 km (a sárga jelzésen), 10 km (a kék jelzésen)

A túra időtartama: 3,5 óra (a sárga jelzésen), 2,5 óra (a kék jelzésen)

A túra jellege

Közepes nehézségű körtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken, egy darabig aszfaltos, ill. műúton. A Szitnyára felvezető út rövid, de meredek kaptató, a csúcs alatt lépcsősorok vezetnek a sziklatornyok közt. Vizet vigyünk magunkkal.

Kiindulópont: A Bacsófalvi-tó (Počúvadlianske jazero) délkeleti sarkában, az országút melletti parkoló, Selmecbányától (Banská Štiavnica) 9 km-re.

A Bacsófalvi-tó délkeleti szegletében kiépült kis üdülőtelep mellett, az út túloldalán lévő parkolóban hagyhatjuk a kocsit.  A tó partján több büfét, étkezdét találunk, bár általában csak nyáron, ill. hétvégén vannak nyitva a vendéglátóhelyek. A parkolóból pár lépést északnak megtéve találjuk a hegyre vezető Z jelzésű ösvényt, az irányt Sitno feliratú táblák segítik belőni.

A jól kitaposott, egyre meredekebbé váló úton kapaszkodunk a Szitnya teteje felé. Negyedóra kaptató után egy kis forrásnál frissíthetjük fel magunkat, majd még öt perc emelkedő után utunk szintbe vált és kiérünk egy szépséges tisztásra, a Szitnya és mellékkúpja, a Petrov vrch (948 m) közti nyeregbe, ahonnan szép kilátás nyílik a Szitnya sziklákkal keretezett csúcsára.

A tisztás végénél útjelzőtábla fogad, a Tatárska Lúka (906 m) elágazásában becsatlakozik hozzánk balról a K jelzés is. Innen a K jelzéseket követve hamarosan elérjük az egyre vadabbá, sziklásabbá váló hegyoldalban az első lépcsősort, melyet még jó néhány követ, ahogy egyre feljebb érünk a bizarr sziklaformációk, tornyok közt kanyarogva.

Mielőtt kiérnénk a hegy tetején lévő tágas, füves fennsíkra, érdemes jobbra tenni egy kis kitérőt a sziklatornyok tetejére a pazar kilátás kedvéért. Előttünk Selmecbánya és a Selmeci-hegység, a háttérben felsejlenek a Nagy-Fátra és az Alacsony-Tátra csúcsai. A kilátóhelytől már csak pár méter a Szitnya (Sitno) (1009 m) tetején épült kis toronyszerű épület, ahol a nyári szezonban kis kiállítást láthatunk a környék földrajzáról és élővilágáról. A füves platón találunk egy hasznos, pontos turistatérképet ábrázoló táblát, padokat, egy feszületet és a táj meghittségébe némileg belerondító nagy adótornyot is.

A K jelzéseket követjük továbbra is, az aszfaltos úton elmegyünk az adótorony mellett, enyhén lejtve, komótosan kanyarogva 15 perc alatt érjük el a jobbra, a vár (Hrad Sitno) felé tartó kis füves ösvényt. Átvágunk az idilli hangulatú réten, és kibukkanunk a szitnyai vár szerény romjainál. Lépcsőkön tudunk a romok tetejére menni, ahonnan szép kilátás nyílik a Selmeci-hegység keleti részére.

Visszatérve az aszfaltútra, továbbmegyünk lefelé, majd egy nagy jobb kanyarban elágazáshoz érünk, innen két választási lehetőségünk van, követhetjük tovább lefelé a K jelzésű aszfaltutat, amely még két nagy kanyar után egy elágazáshoz ér, ahonnan balra fordulva a S jelzésű széles erdészeti úton végig szintben maradva kényelmesen érünk vissza a Krížna melletti országútra. A másik, időben rövidebb, de meredekebb variáció esetében balra, a tanösvény jelzéseit (zöld ferde sáv) követve megyünk vissza a már ismert elágazáshoz, a Tatárska Lúka-hoz, és onnan a K jelzésű úton, eleinte szintben, majd erős lejtőn megyünk le az országútig, Krížnáig.

Mindkét változat esetében a Krížna nevű kis hegyi telephez jutunk a Selmecbányára tartó országútra. A műúton balra megyünk lefelé a Bacsófalvi-tó irányába. Jó kilométert gyalogolunk a lejtős országúton míg kiérünk a Bacsófalvi-tó északkeleti sarkába egy kempingnél. Itt jobbra fordulunk a S és a tanösvény jelzéseit követve, végigmegyünk a tó partján, érdemes a közvetlenül a parton haladó kis ösvényen menni, nem pedig a kocsiúton. Elérjük a tó jellegzetes pontját a Hotel Topky többemeletes betonkolosszusát. Az első ránézésre riasztó, tájidegennek tűnő szálló étterme rendkívül hangulatos, kellemes terasszal rendelkezik, jó időben a tóra épült stégen is tudunk enni-inni.

A szálló épülete mögött kis állatbemutatót, simogatót találunk. Utunk további része megkerüli a tavat, szorosan a part mentén haladva. A S jelzéseket követve pár perc alatt visszaérünk a tóparti kis üdülőtelephez, kiindulási pontunkhoz.