A Selmeci-hegység meseszép gerincén

A Selmecbányát körülölelő hegyekről, a Paradajsról, a Tanádról, lélegzetelállító panoráma nyílik a városra és környékére. A kilátásban rendkívül gazdag, jórészt elragadóan szép hegyi réteken vezető könnyű körtúra a selmeci látogatás egyik csúcspontja. A havasi legelőket idéző táj, a füves gerinceken történő vándorlás maradandó élményeket ígér.

A túra jellege

Közepes hosszúságú körtúra többnyire jól jelzett turistautakon, ösvényeken. Az út nagy része a le-föl hullámzó gerincen vezet, többször van 100 méter körüli szintvesztés- és emelkedés. Visszafelé a tanösvény jelzései ritkák, nagyon kell figyelni. Útközben vízvételi lehetőség nincs. Az útvonalat több ponton is rövidíthetjük.

Kiindulópont: Červená Studňa nyereg (791 m), a Selmecbányát (Banská Štiavnica) Vynhével összekötő úton. A nyereg autóval közelíthető meg, de Selmecbánya központjából gyalogosan is el tudjuk érni, ebben az esetben oda és vissza 30-30 perc többlet idővel számoljunk.

Az autóval könnyen megközelíthető Červená Studňa-nyeregből (791 m) indulunk. Selmecbánya főteréről a Z jelzésű úton félóra alatt érjük el fokozatosan emelkedve a turistaút csomópontként funkcionáló nyerget. Amennyiben nincs térképünk, érdemes lefotózni az itt lévő táblán a jó léptékű, részletes turistatérképet. A nyeregben egy félig kiszáradt hajdani bányatavat láthatunk.

A piros jelzésű széles úton indulunk el dél felé, majd pár lépés után kiérünk az erdőből egy tágas, zöld rétre, ahol egy hármas elágazásnál, jelzett utunk élesen jobbra felfelé kanyarodik. A szép kilátást élvezve hamarosan beérünk az erdőbe, majd végig felfelé haladva egy nagy bal kanyar után érjük el a Paradajs jelzőtábláját (939 m). Ez még nem a hegy teteje, innen kis kitérőt tehetünk, balra a Paradajs egyik kopár, füves kiszögellésére állított kereszthez, ahonnan páratlan kilátás nyílik Selmecbányára.

Miután kigyönyörködtük magunkat, menjünk vissza az útjelzőtáblához, és folytassuk utunkat balra a P jelzéseket követve a Paradajs tényleges tetejére. A füves platóról körbetekintve szinte az egész Selmeci-hegységet láthatjuk, jól kivehető legmagasabb pontja, a toronnyal koronázott Szitnya is. A távolban feltűnnek az Alacsony-Tátra és a Nagy-Fátra csúcsai. Ösvényünk le-föl hullámzik a füves gerincen, idilli fenyvesfoltokat, réteket keresztezünk, több helyen is találkozunk a Geopark tanösvény tájékoztató tábláival és jellegzetes kúp alakban felhalmozott kőzetmintáival.

A gyönyörű kilátást adó füves gerincen haladunk tovább, rövidesen elérünk a Kameň-nyeregbe, ahol szusszanhatunk egyet, mielőtt nekivágunk az út legmeredekebb szakaszának. A Tanád (939 m) erdős kúpját egy kisebb domb leküzdése után meglehetősen meredek ösvényen érjük el. Mondanunk sem kell, hogy itt is parádés panoráma vár ránk. Leereszkedünk a Tanádról a meredek, erdőben vezető, néhol sziklás ösvényen a Veterné sedlo-ba(850 m), ahol jobbra egy sípálya felső állomását találjuk.

Utunk egy újabb füves kúpon megy keresztül, a tetejéről remek kilátás nyílik a Tanádra, és utunk következő szakaszára, majd leérve a dombról, elágazáshoz jutunk. A K jelzésű út balról csatlakozik hozzánk, majd a széles úton jobbról megkerüljük a következő fűvel borított kúpot, és egy újabb elágazásnál a K jelzések balra vezetnek, a széles út kissé jobbra folytatódik tovább, mi azonban a P jelzések hiánya ellenére a középső kitaposott ösvényen kapaszkodjunk fel a füves hegyhátra, a domb tetején már ismét találkozunk a P jelzésekkel.

Félóra idilli gerincvándorlás után, egyik dombról le, a másikra fel, végig megkapó kilátást élvezve a balra lent csillogó bányatavakra, érünk ki a sedlo Pleso (775 m), táblával is jelzett nyergébe, ahonnan már visszafelé fordulunk, a balra élesen tartó K jelzéseken, egy széles, füves, kényelmes, szintben tartó útra. Délről kerüljük meg a lágyan hullámzó dombok sorát, és a kanyargó úton félóra alatt visszaérünk a P és a K jelzésű utak már ismert kereszteződéséhez, ahonnan egészen a Tanád alatti sípálya hegyi állomásáig, az odafelé vezető úton, a P és a K jelzéseken megyünk, útközben a K jelzések jobbra lefelé térnek, de mi maradunk a P jelzéseken.

A sípályánál, a kereszteződésnél jobbra tartunk a tanösvény útvonalán, mely a Tanád meredek erdős oldalát délkeletről kerüli meg, egy felhagyott bánya romos épületeinél, azokat balról megkerülve jutunk ki egy keresztben futó széles földútra S jelzésekkel, ezen pár lépést balra, hegynek fel, teszünk meg, majd a tanösvény egy fenyvesben jobbra tér le. Az erdőben sétálva tovább egy kerítéssel lezárt nagy akna mellett megyünk el, szintén balra kerülve azt. A hangulatos, de ritkán jelzett ösvény sűrű fenyvesen fúrja át magát, majd pár perc múlva kettéágazik, mi a bal oldali ösvényt választva pár száz m után kilyukadunk a festői fekvésű Ottergrund bányatónál.

Az Ottergrund-tó mellől páratlan kilátás nyílik Selmecbánya városára, lábunk alatt terül el a Világörökség részeként számontartott óváros, nagyszerűen látszik a Kálvária jellegzetes kúpja. A tótól az ösvény a Paradajs erdős oldalában halad tovább, majd kiérünk egy tágas legelőre, ahonnan pár perc alatt visszaérünk kiindulási pontunkra, a Červená Studňa-nyeregbe.