Kilátásban gazdag túra a Donovaly környéki hegygerincen

Fantasztikus panorámában gazdag, könnyű gyalogtúra az Alacsony-Tátra nyugati szélén, az Óhegyi-hegység legmagasabb bércein. A minden évszakban népszerű hegyi üdülőhelyről, Donovaly-ból indulunk a Kecskehát (Kozí chrbát) havasi legelővel borított lenyűgöző körkilátást nyújtó gerincére, majd Koritnica-fürdőn át érkezünk vissza Donovaly-ba.

A túra hossza: 14 km,gyalog vissza Donovaly-ba plusz 4 km.

Szintkülönbség: 500 m

A túra jellege: Kényelmes, közepesen hosszú gyalogtúra néhány meredekebb, de rövid kapaszkodóval, lejtővel, jól jelzett turistautakon, ösvényeken.

Kiindulópont: Donovaly, a Besztercebányát Rózsaheggyel összekötő 59-es főút mentén fekvő üdülőtelep. Nagy, ingyenes parkoló.

Visszaút:

Autóbusszal a Koritnica-fürdőre bekötő út melletti buszmegállóból 5 perc alatt visszamehetünk Donovaly-ba. Előtte érdeklődjünk a menetrendről a Donovaly információs irodában, vagy nézzük meg a Donovaly buszmegállónál a menetrendet. Gyalog is visszamehetünk, ez esetben plusz egy óra menetidővel számoljunk.

Donovaly-ból (980 m), a parkolóból a gyalogos felüljárón menjünk át az országút túloldalára, és a P, S és a Z jelzéssel jelzett aszfaltos úton indulunk el. Szétszórtan álló üdülőházak között megyünk felfelé a télen sípályának használt legelővel fedett Baník-hegyre (1056 m). Visszanézve szép kilátás nyílik a nyeregben fekvő Donovaly-ra, a mögötte magasodó Zólyom-hegyre (Zvolen) és az Alacsony-Tátra nyugati vonulatára.

Egy elágazásnál a bal oldali úton megyünk tovább a pici Polianka településre, elmegyünk a kis templom mellett, piros jelzésű utunk széles földúttá válva hagyja el a házakat, majd szép fenyőerdőben gyalogolunk tovább enyhén emelkedve. Figyeljük a P jelzéseket, több elágazást is elhagyva erdei utunk nagy kanyarokkal egyre meredekebbé válva kerüli meg a Barania hlava (Bárányfő) nevű hegyet.

Felérve egy nyeregbe, közepes lejtőn ereszkedünk le a Mosódi-nyereg (Moštenické sedlo 1050 m) mesés, vadvirágos rétjére. Meredek, izzasztó kaptató vezet fel a havasi legelővel borított Kečka tetejére (1225 m). A kopár, lapos hegytetőről lenyűgöző kilátás nyílik az Óhegyi-hegység gerincére, a Kecskehátra, a Zvolenre, az Alacsony-Tátra Prašivá nevű legnyugatibb láncára.

A Kecska-hegy ormáról jól kivehető gerincutunk következő szakasza egészen a Kecskehátig. A magas fűben vezető, vékony, jól követhető csapásunk le-föl hullámozva jut el a Hadlanka-nyeregben (1129 m) lévő jelzőtáblás útelágazáshoz. Innen még 200 méter szintkülönbséget legyőzve jutunk fel a gerinc legmagasabb pontjára, a parádés, 360 fokos körpanorámát nyújtó Kozí chrbát (Kecskehát) (1330 m) csúcsára. Gyönyörűen látszik eddig megtett utunk az Óhegyi-hegység legmagasabb gerincén, a távolban a Nagy-Fátra, a Körmöci-hegység vonulata, keletre az Alacsony-Tátra nyugati főgerince zárja a horizontot.

A Kecskehát keleti, erdőborította oldalán ereszkedünk le a meredeken lejtő ösvényen a Hédeli-nyeregbe (1099 m). A szép vadvirágos rét látványát némileg csúfítja a gigászi villanyvezeték. A jelzőtáblás elágazásnál elbúcsúzunk a P jelzésektől és balra vesszük az irányt a K jelzésű széles földúton észak felé. Kényelmes utunk szintben kanyarog a Prašivá nyugati oldalában, mellőzünk egy ejtőernyős emlékművet, elhaladunk egy hegyi forrás mellett, majd utunk kissé lejtősebbé válva ér ki a Baba-hegy alatti nyeregbe, egy nyaraló épületéhez.

Éles jobb kanyarral ereszkedünk le egy völgybe, ahol a kékkel jelzett erdei út egy nagy bal kanyarral ér le Koritnica-fürdőre (Korytnica-kúpele), Szlovákia legmagasabban fekvő fürdőjébe (825 m). Az út mentén helyreállított, favázas kis épületekben találjuk a savanyúvíz-forrásokat. Az elsősorban különböző emésztőszervi panaszokra ajánlott vizekből szabadon kóstolhatunk. A meglehetősen nyugodt, elszigetelt hangulatot árasztó kis településen átvágunk, elmegyünk a jelképének számító szocreál kút mellett, majd a balra tartó bekötőúton 15 perc sétával érünk ki a forgalmas 59-es főútra.

Az elágazásnál találjuk a buszmegállót, ahonnan vissza tudunk jutni Donovaly-ba. Amennyiben van még időnk, vagy csak sokára jön a busz, gyalogosan is visszatúrázhatunk az üdülőhelyre. Déli irányban, a forgalmas országúton induljunk el Donovaly felé, kb. 10 perc séta után egy elágazásnál jobbra térünk le a rendkívül forgalmas útról. A S jelzéseket kövessük a völgybe vezető murvás úton. Egy villanyvezeték alatti kereszteződésnél a jelzett út élesen balra kanyarodik, azonban pár lépés után a széles földútról a jelzések hirtelen jobbra mutatnak egy meredek csapásra.

Keskeny ösvényünk meredeken emelkedik az erdős hegyoldalban, később kibukkanunk egy tisztáson, visszafelé szép kilátás nyílik az Alacsony-Tátra gerincére. Pár lépés után kiérünk egy betonútra, majd a S jelzéseket követve jobbra fordulunk rajta, és végig a nyaralók közt kanyargó, füves dombok közt hullámzó utat követve félóra alatt visszaérünk kiindulási pontunkra, Donovaly-ba.