Parádés kilátás, hatalmas sziklatömbök, idilli gyephavas

Az Alacsony-Tátra főgerincének varázslatos szakaszát járjuk végig, a felvonóval könnyen megközelíthető, népszerű Chopok csúcsáról, a Deres-hegyeken át a lenyűgöző kilátást nyújtó Polyánára, majd törpefenyvesen és hatalmas lucfenyőkön keresztül ereszkedünk vissza a lanovka középső állomásához.

A túra jellege

Magashegységi jellegű túra, az út első fele klasszikus gerinctúra kisebb-nagyobb emelkedőkkel, lejtőkkel, kitűnően járható, jól jelzett turistaúton. A gerinctől lefelé vékony, de jól követhető kis ösvény, különösebb nehézségek nélkül teljesíthető könnyű túra, de csak kedvező időjárás esetén. Vízvételi lehetőség útközben nincs, kivéve a déli oldalon lefolyó kis patakokból, saját felelősségre.

Chopok, a felvonó felső állomása, megközelítése délről Srdieckótól a kétszakaszos kötélpályával, északról, Jasná felől is jár a lanovka. A túra Kosodrevinánál, a déli oldal középső állomásánál végződik, innen akár gyalog, akár a libegővel is lemehetünk a legalsó állomáshoz.

A Chopok hegyi állomásától indulunk az Alacsony-Tátra főgerincének egyik leglátványosabb szakaszának végigjárására. Mielőtt elindulnánk, érdemes felszerpentinezni a Chopok keleti magasabbik sziklakúpjára (2024 m) a parádés kilátás kedvéért. Szinte az egész Felvidéket láthatjuk kedvező látási viszonyok esetén, a Magas-Tátra sziluettjétől a Selmeci-hegységig. Az új Rotunda épületében találunk mosdót, kis boltot, éttermet, de a régi menedékház, a rusztikus Kő-kunyhó (Kamenná chata) is működik a sziklapiramis aljában.

A főgerincen a Piros jelzésű turistaút vezet végig, ezen indulunk el nyugati irányba. Először a Chopok kisebbik, nyugati kúpját kerüli meg délről a jelzett út, fel is mászhatunk a sziklákra, ha van kedvünk, majd a nagy, lapos sziklákból kirakott, kényelmes út a gerinc közelében hullámozva ér el a Deres-hegyekhez (2003 m). A főgerincről mind északra, mind délre lenyűgöző kilátás nyílik. Hatalmas sziklák közt érjük el a Deres-hegyeket (Dereše), a legmagasabb pontjára nem vezet út, de a sziklákon fellépdelhetünk a tetejére, a csúcsélmény, no meg a kilátás kedvéért.

A Deres környékének jellegzetessége a százszámra épített kisebb-nagyobb kőember az út mentén. Továbbra is a széles, füves gerincen maradva, a fantasztikus kilátást élvezve, fokozatosan lejtve háromnegyed óra alatt jutunk le a Polyána-nyeregbe (1837 m) (sedlo Poľany). Elragadó, széles kilátás nyílik innen is, előttünk jobbra a Zákľuky-Bór hegylánc a hegység egyik északi oldalgerince, balra az Alacsony-Tátra legmarkánsabb, legmagasabb oldallánca a Szkalka (1980 m) törpefenyőfoltokkal pettyezett impozáns vonulata uralja a látképet.

Enyhe emelkedővel 15 perc alatt felérünk a Polyána csúcsára (1890 m), innen indul az északi oldalgerincen végigvezető sárga jelzésű út. Előttünk a jellegzetes mélyedés, a Krízsi-nyereg, mögötte a Katlanok-hegyével (Kotliská) (1937 m). 115 métert kell szintben ereszkednünk a Krízsi-nyeregbe (1775 m) (Krížské sedlo), a nyár elején valószínűtlenül zöld gyephavas táj különösen szép a főgerinc e részén.

A nyeregben útjelzőtábla is mutatja további utunkat, itt letérünk az eddig követett gerincútról, a piros jelzésről és élesen balra fordulunk a kék jelzésű vékony kis ösvényre. A következő elágazásig a térképeken és a táblán is 45 perc szerepel, de ez a valóságban inkább egy 75 perces út. A mélyen kitaposott, bár kellemetlenül keskeny ösvény a Polyána, majd a Deres-hegyek déli oldalában ferdén traverzálva, kanyarogva, először gyephavas, majd kissé lejjebb törpefenyves környezeten vág át.

A fokozatosan, enyhén lejtő út több kis hegyi patakot is keresztez, az út menti kis forrásokból nyugodtan ihatunk is. A Vajszkovszki-völgybe meredeken leágazó sárga jelzés után 25 percre érünk kissé emelkedő úton a Príslop-nyeregbe (1518 m) már az erdőhatár alatt, hangulatos fenyvesben. A sárga jelzést keresztezzük itt, mely balra meredeken kaptat fel a Deres-hegyekre, jobbra pedig a Pálenica törpefenyvessel benőtt kúpja felé tart.

Nagyjából szintben maradva félóra alatt kényelmes sétával, gyönyörű havasi környezetben, végig az erdőhatár közelében, széles kilátást élvezve a Chopokra és a Gyömbér tömbjére, érünk a felvonó középső állomásához, a Kosodrevinához. Libegővel juthatunk le a Srdiečkónál lévő nagy parkolóhoz, vagy, ha még elég energiánk van, a sárga jelzésen félóra alatt gyalogolhatunk le az erősen lejtő szerpentinúton.