Családi szurdoktúra Kelet-Stájerországban

A Kis-Rába-szurdok (Kleine Raabklamm) a folyó kelet-stájerországi, felső szakaszának 7 km-es összeszűkült völgye. A kissé feljebb található nagy testvérhez képest jóval szelídebb, idilli partján könnyen végigsétálható, kényelmes turistaút vezet. A Jägerwirt fogadó mellől indulunk változatos körtúránkra, melyen a mesés szurdok nagy részét bejárjuk, majd erdőkön, mezőkön keresztül jutunk vissza kiindulási pontunkra.

Jägerwirt fogadó, Megközelíthető a kelet-stájerországi Weiz fő teréről a Grazer Strassén 5 km. Ingyenes parkoló, buszmegálló.

A túra jellege: Könnyű, családi kirándulás, jól jelzett turistautakon, ösvényeken, gyér forgalmú műutakon.

Térképkivágat: WK 130 Grazer Bergland Almenland 1:50 000 (freytag&berndt), www.freytagberndt.hu

A Weiztől autóval és busszal is jól megközelíthető, jelenleg zárva tartó Jägerwirt fogadó épülete mellől indulunk. A forgalmas országút nagy kanyarulatában, jobbra megyünk, de pár lépés után szerencsére, jelzett ösvényünk, piros-fehér-piros, balra tér le. A 13-as és 14-es úton meredeken emelkedünk az erdőben, majd egy ház mellett aszfaltútra érünk. Egy újabb házcsoportnál jobbra lefelé térünk le az útról, a 13-as út jelzéseit követve. Visszafelé a másik ágon, a 14-es úton jövünk majd vissza.

A keskeny, murvás úton leereszkedünk a Rába völgyébe, balra, az országúton teszünk meg pár lépést, de még a híd előtt balra térünk le, egy kerítés mellett, a mezőre. A 13-as jelű ösvény felkapaszkodik az erdőben a Rába magas partjára, látványos, jól kiépített szakasz következik, a Niesbauer Steig, korláttal védett, több helyen fából ácsolt járdákon, pallókon ereszkedünk vissza a folyó partjára. A parton haladunk egy darabig, majd egy mező szélén, kissé eltávolodva a Rábától folytatódik utunk. Kiérünk egy aszfaltos útra, melyen balra tartunk, elmegyünk egy házcsoport mellett, és a végén jobbra térünk le az aszfaltról. Széles földutunk átvág egy idilli mezőn, ahonnan szép kilátás nyílik a jellegzetes alakú Schöckl hegyére.

Erdőbe érve, ismét megközelítjük a folyót, jobbról egy hídon át érkezik a Stoffmühle parkolóból egy másik út, majd jelzett utunk egy festői fekvésű kaszáló szélén fut tovább. A rét végén ismét visszakanyarodunk a parthoz, de rövidesen egy újabb, hosszú mezőn gyalogolunk. A 13-as út többé-kevésbé a parton halad, a Rába itt meglehetősen szelíd, szélesen elterülve folydogál a kavicsos mederben, árnyas sétautunk kényelmesen követi széles kanyarulatait.

Az egyik kanyarban, szinte váratlanul, hatalmas sziklafalak tűnnek fel, itt alakították ki az alpesi jellegű Franz-Ludweig-Steig fakorlátokkal védett útvonalát, mely magasra felkapaszkodik a sziklás hegyoldalban, lépcsősorok, kötéllel biztosított szakaszok váltják egymást, a nem túl hosszú „mászóút” a túlsó végén ismét visszaereszkedik a parti útra. Természetesen mehetünk a kényelmes, sziklafalak alatti sétaúton is. Később ismét szétterül a völgy, erdőn-mezőn át érünk egy táblás elágazáshoz, ahol balra fordulunk, a 13-as úton Weiz felé. A Rába völgyét tovább a 12-es út követi. A Bärental bájos kis völgyében emelkedünk egy kis patakot követve, szép egyházi emlékhely, a Békekereszt mellett megyünk el, mellette pihenőhely, majd beérünk a sűrű erdőbe, széles utunk közepes kapaszkodóra váltva közeledik Weizhez.

A városka szélső házait szép, vadvirágos rét mellett érjük el, hamarosan jobbról csatlakozik hozzánk az 1-es sz. turistaút, majd pár lépés után balra kanyarodunk le a Raabgasséről, és az 1-es úton (Auf der Höhe) folytatjuk túránkat. Kb. 800 m megtétele után egy táblás kereszteződéshez érünk, itt balra kanyarodunk a 14-es útra, (Siegelweg), kiérünk a házak közül, földútra váltunk, leereszkedünk egy kis patak erdős völgyébe, majd keresztezve azt magaslesekkel határolt gyönyörű mezőn vágunk át.

Széles utunk folyamatosan emelkedve kiér egy országút kereszteződéséhez, itt egyenesen megyünk tovább felfelé, Steinberg irányába, a 14-es úton. Szétszórt házak, legelők, erdő mellett megyünk el, az újabb kereszteződésnél balra fordulunk, folyamatosan emelkedve érünk el utunk legmagasabb pontját, Steinberg bei Weiz falucskát. A házak közé érve, élesen balra térünk le a nagy kanyart leíró útról, és a 14-es út jelzéseit követve (Saurückenweg), egyenletesen lejtő, keskeny aszfaltutunk először legelőn, majd erdőn át ér vissza ahhoz a kis házcsoporthoz, amely már nincs messze a Jägerwirt fogadótól. Találkozunk a 13-as úttal, amin jöttünk, majd leereszkedünk a Rába menti országút nagy kanyarjához, kiindulási pontunkhoz, a Jägerwirt melletti parkolóhoz.