Kerékpárúton a kelet-stájerországi Joglland dombjai között

Kelet-Stájerország legszebb kerékpáros túrája a Feistritz-folyó völgyében kialakított útvonal, az R8 jelű Feistritztalradweg, mely 85 km-en keresztül követi a folyót, Rattentől egészen Fürstenfeldig, ahol a Rábába ömlik a Feistritz. A kitűnően jelzett és kiépített kerékpárút felső szakaszát járjuk most végig Rattentől Birkfeldig. Ha ügyesen, szombatra tervezzük a túrát, akkor a muzeális gőzös vontatta kisvasúttal is tovább tudunk menni Angerig, ahol folytathatjuk a túrát a Stubenberg-tó felé.

A túra hossza: 18,4 km – Rattentől Birkfeldig

A túra időtartama: 2 óra – tiszta menetidő

Szintkülönbség: 260 m fel, 430 m le – egy irány

Kiindulási pont: Ratten, Stájerország, faluközpont. Ingyenes pakolóhelyek, buszmegálló.

Érkezési pont: Birkfeld, Stájerország, vasútállomás

Tovább utazási lehetőségek:

- Ugyanazon az úton vissza Rattenbe

- Kisvasúttal tovább Anger vagy Weiz irányába, májustól október közepéig szombatonként 16 órakor Birkfeldből. https://www.feistritztalbahn.at A vonaton lehet biciklit szállítani.

- Az R8 kerékpárút Birkfeld és Anger közti szakasza még nincs teljesen kiépítve, több km-en keresztül a forgalmas, kanyargós országúton halad, nem elkülönítve, ezért csak gyakorlott kerékpárosoknak, nagy odafigyeléssel tudjuk ajánlani.

- Az Anger és Herberstein közti szakaszról részletes infó itt.

Könnyű, rövid kerékpáros túra jól kiépített, kitűnően kitáblázott, jelzett kerékpárutakon, főleg murvás szakaszokon, kevés aszfaltút.

Kerékpárkölcsönzés:

Sport 2000 Lieb Markt, St. Georgen Straße 2, 8190 Birkfeld

Hotel Angererhof, Anger, Bahnhofstrasse 16., E-Bike-ok nagy választéka. Közvetlenül a kisvasút állomásával szemben.

A kelet-stájer Joglland dimbes-dombos vidékén, a Feistritz folyó partján fekvő Ratten falucskából indulunk az R8 jelzésű Feistritztalradweg útvonalán Birkfeld felé. A falu központjában, az országútról, a Zur Post fogadó előtti kis utcára, jobbra kanyarodik be a jelzett kerékpáros útvonal, majd egyből balra, a Bahnhofstrassén folytatódik az R8-as út. Családi házak közt tekerünk a kényelmes aszfaltos utcán, a falu végénél kiérünk az országútra, de szerencsére hamarosan újból eltávolodunk tőle és jó minőségű, murvás úton igyekszünk a széles folyóvölgyben lefelé.

A Feistritz, ezen a szakaszon balra, az országút túloldalán folyik, nem sokat látunk belőle, de utunk nagyon szép hegyoldalban halad, az egykori kisvasút nyomvonalán. Egy ipari üzem mellett keresztezzük a 72-es főutat, átmegyünk egy patak hídján, majd gyönyörű, vadvirágos mező mellett tekerünk tovább. Murvás kerékpárutunk egyenletesen lejtve követi a völgyet, ill. az országutat. Később közelebb kerülünk a folyóhoz, és idilli tájon, erdőn-mezőn át gurulunk, szép kilátást élvezve a környék hegyeire, legelőire.

Kiérünk egy gyér forgalmú aszfaltos útra, mely a hangulatos Mosbacher fogadónál megy ki a 72-es főútra, egy darabig az országút mellett kerekezünk, majd utunk betér az erdőbe. Később kissé eltávolodunk a folyótól, utunk magasan a Feistritz felett vezet, remek kilátást nyújtva a hullámzó vidékre. Jó néhány infó táblával és pihenővel odébb, tábla mutatja az utat a népszerű Seehüttéhez, melyet a Feistritz felett átívelő, fából ácsolt gyaloghídon át érünk el. Érdemes egy pihenőt beiktatni itt az idilli fekvésű, nagy játszóteres, kerti pavilonos, tóparti hütténél.

Visszatérve az R8 kerékpárútra, követjük a felduzzasztott Feistritz nagy kanyarulatait, alpesi jellegű, hegyi legelők mellett tekerünk, és pár km után leérünk a 72-es útra, keresztezzük azt, majd a túloldalán elérjük Birkfeld szélső házait. A hajdani kisvasút nyomvonalán kanyargunk a házak között, felüljárón megyünk át az országút felett, majd a Spar után a vasútállomáshoz érünk. A birkfeldi állomásról indul Weizbe a muzeális kisvasút szezonban, szombatonként. Az R8 útvonala innen rátér a forgalmas országútra, mely majdnem Angerig azon megy, az elkülönített kerékpárút építése tervben van.