Kelet-Stájerország zöld szíve, autentikus hütték, idilli túraparadicsom

A kelet-stájerországi Almenland Naturpark kiterjedt, idilli, alpesi legelőivel, lágyan hullámzó, fűvel borított, nagyszerű kilátással kecsegtető hegyvonulataival, autentikus hüttéivel elsőrangú túracélpont, mind a komolyabb, mind a könnyedebb túrát választó turistáknak. Az autóval könnyen megközelíthető Holzmeister fogadótól indulunk az ún. Siebenkögel körtúrára, mely a környék összes szépségét felvonultatja. A Sommeralm tágas legelőin mászunk fel a pazar kilátást nyújtó Plankogel csúcsára, majd a barátságos Stoaköglhütte után festői tájon gyalogolunk vissza.

Kiindulópont: Gasthof Holzmeister, fogadó a Teichalm – Sommeralm közti országúton. Parkolóhelyek.

Könnyű gyalogtúra jól jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken. A Plankogelre vezető szakasz meredek, de nem túl hosszú. Útközben több vendéglátóhely.

Térképkivágat: WK 130 Grazer Bergland Almenland 1:50 000 (freytag&berndt), www.freytagberndt.hu

A Holzmeister fogadó elől indulunk, az épületet jobbról kerüljük meg, a piros-fehér-piros jelzéseket fogjuk követni. Átmegyünk egy kerítésen, aztán a lustán tekergő patak felett is, majd mérsékelten emelkedő ösvényünk felér az Osser és a Siebenkögel nyergében álló Schwoabauer-kereszthez. A 45-ös sz. úton folytatjuk túránkat, keleti irányban, széles földúton kapaszkodunk fel a Siebenkögel fe-föl hullámzó gerincére. Utunk talán legszebb szakasza következik, kényelmes, füves aljú turistaúton, festői rétek, erdőfoltok váltják egymást, ősi, viharverte fenyők teszik mesebelivé a tájat, és egy szavunk sem lehet a kilátásra.

Mellőzünk egy bal oldali elágazást a völgyben fekvő Holdahütt’n felé, majd felkapaszkodunk egy széles, füves hegyhátra, később újabb elágazás mutat a hütték felé, mi egyenesen megyünk tovább a 45-ös úton. Romantikus erdei szakasz után ismét tágas legelőkre érünk, és hamarosan kijutunk a jellegzetes három kereszthez, a  Wetterkreuzen-hoz. Visszasétálunk jelzett ösvényünkhöz, mely egy széles földútba csatlakozik, melyen balra fordulva, jobbról megkerüljük a Saukogel kúpját, és egy bájos, fehérre meszelt kápolna mellett leereszkedünk a völgyben fekvő Sommeralm épületcsoportjához.

A Derler fogadónál kiérünk az országútra, melyen jobbra fordulunk, de pár méter után, közvetlenül, balra az utolsó háznál letérünk az aszfaltútról. Kissé feljebb a táblás elágazásnál jobbra kanyarodunk és az országúttal párhuzamosan, a felett, a szélerőmű nagy szélkereke alatt folytatjuk túránkat a 745. sz. turistaúton. Ösvényünk keresztezi az erőműhöz vezető üzemi betonutat, majd pár lépéssel odébb, balra kanyarodunk fel, az egyenesen a Plankogel csúcskereszttel koronázott teteje felé. Fárasztó, de rövid kaptatóval érünk fel a Plankogel csúcsára (1531 m), ahonnan páratlan kilátás nyílik a környező hegyekre, az Almenland legelőire, északra a horizontot a Rax és a Schneeberg tömbje zárja.

Jól követhető csapáson indulunk lefelé délkeleti irányban, a Stoaköglhütte irányába, melyet jól lehet látni a hegyről. Keresztezünk egy széles szekérutat, és pár perc alatt le is érünk az autentikus Stoaköglhütte 250 éves épületéhez (1372 m). Rendkívül barátságos vendéglősök, kiadós, helyi jellegzetességekből álló fogások, friss csapolt sör, eredeti cserépkályhás, rusztikus belső, a régió egyik legjobb hüttéje, kihagyhatatlan célpont. Májustól októberig minden nap nyitva.

A vendéglő épületének túloldalán megyünk a parkolóig, ahol balra fordulva folytatjuk túránkat nyugati irányba, a Plankogel északi, erdős oldala felé. Széles kocsiúton, nagyjából szintet tartva, nagy kanyarokkal, útközben több forrással kerüljük meg a hegyet. A táblás elágazásnál kissé balra, Teichalm irányába menjünk. Kiérünk az erdőből egy legelőre, ahol az Y alakú elágazásnál, tábla sajnos nincs, a bal oldali ágat válasszuk, kissé odébb, egy nagy fán jól láthatóak a piros-fehér-piros felfestések. Füves aljú úton érünk be ismét az erdőbe, majd újból tágas legelőre jutunk, ahol egy kerítésnél elágazáshoz érünk (Kerschbaumgatterl 1367 m).

A kerítés túloldalán a keresztező 745-ös úton jobbra fordulunk, majd pár méter után az újabb elágazásnál a bal oldali ágat választva folytatjuk túránkat a mesés havasi legelőkön a 702. és 745. sz. úton Teichalm felé. A Kerschbaumalm rétjein járunk, egy keresztnél lévő elágazásnál balra tartva megyünk egyre lejjebb a völgy felé. Rövidesen keresztezünk egy sípálya felvonót, majd kényelmes úton, egy fenyves szélén ereszkedünk le a völgybe. A Holzmeister fogadó épületcsoportja előtt érünk ki az országútra, ahonnan pár lépésre vagyunk kiindulási pontunktól.