Álomszép kirándulás a smaragdzöld színű Weissensee érintetlen partján

A tavakban bővelkedő Karintia talán legszebb természetes tava, a magas hegyek közt fjordszerűen húzódó, elképesztően smaragdzöld Weissensee. Az álomszép hegyi tó beépítetlen északi partján futó, lélegzetelállító kilátásokban bővelkedő parti ösvény a tartomány egyik legfestőibb túraútvonala. Az oda- vagy visszautat pedig a menetrendszerűen közlekedő sétahajóval tehetjük meg.

A túra időtartama: 3,5 óra, nagyobb pihenők nélkül

Gasthof Dolomitenblick, Stockenboi. A Weissensee keleti végében lévő fogadó, ill. hajóállomás, megközelíthető autóval a VillachSpittal közti útról Feistritz an der Drau-tól ZlanStockenboi irányába. Az út jól kitáblázott (Weissensee). A parkolótól a kikötő kb. 500 m-re van, ezt vegyük figyelembe, ha hajóval megyünk. Fizetős a parkolás mindenhol a tó körül, 1,50 €/óra vagy 6,00 €/nap.

Érkezési pont:

Techendorf, hajóállomás, a híd közepén. Autóval megközelíthető a Dráva völgyéből, Greifenburgtól.

Közlekedés:

A túra két végpontja közt érdemes hajóval menni, a nyári szezonban viszonylag sűrűn közlekednek a sétahajók a tavon. Tanulmányozzuk a menetrendet, attól függően indulhatunk Techendorfból is vagy a Dolomitenblicktől. Talán egyszerűbb, ha először hajóval megyünk végig a tavon, így a visszaúton nem kell kötnünk magunkat a menetrendhez. Két társaság is indít járatokat, a Winkler és a Müller. Ide kattintva érhető el a menetrend. Díj: 8,00 €, Techendorfból Dolomitenblickig. Gyerekjegy 50%.

Könnyű kirándulás jól jelzett turistautakon, ösvényeken. Az útvonal legnagyobb része abszolút kényelmes, viszont van egy pár szakasz, ahol kicsit mászni kell, drótkötelek is segítenek, de egyáltalán nem vészes. A hajómenetrendre figyeljünk, ne késsük le az utolsó járatot!

Tipp: Meleg nyári napon vigyünk magunkkal fürdőruhát, utunk több helyen is szép, fürdésre alkalmas partszakaszt érint.

Térképkivágat: WK 223 Karnische Alpen Weissensee 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

A tó keleti végében fekvő hajókikötőtől kezdjük a túrát, de természetesen ellenkező irányból is ugyanolyan szép az út. Mivel a tó kelet-nyugati irányban terül el, így reggel vagy délelőtt a keletről, míg délután a nyugatról történő indulás a legcélszerűbb. A Dolomitenblick kikötő egyben egy barátságos fogadó is, a tóparton megyünk a szép csónakház mellett a kemping felé. Már itt szembetűnő a hihetetlen színű víz, a mélyebb részeken smaragdzöld, a sekélyebb, part közeli helyeken a tó nevéhez méltóan vakítóan fehér. Láthatjuk az ikonikusnak számító víz alatti fatörzseket is az elképesztően tiszta vizű tóban.

Elérve a parkolóhoz, balra fordulunk egy ösvényre, mely kis hídon vezet át a Weissenbach felett. Nádason vág át keskeny gyalogutunk, kiérünk a kempinghez és a strandfürdőhöz, elmegyünk a büfé és a kisbolt épülete mellett (Ronacher’s Einkehr), majd erdőbe érünk. Egy szép tisztás után jelzőtáblás elágazás következik, ahol balra fordulunk az 1-es sz. piros-fehér-piros felfestésekkel jelölt turistaútra, mely végigköveti a Weissensee északi partját. Kiérünk a tó partjára, több helyen is találunk pihenőpadokat, kellemes sétaúton a part közelében futó árnyas utunk jó 10 perces gyaloglással ér ki a Gosariawiese festői fekvésű tisztására. Pihenőpadok, asztalok, nagyon menő függőágyak várják a kirándulókat. A szinte karibi hangulatot fokozza a Weissensee smaragdzöldből türkizkékbe hajló, a part mentén fehér színű, ivóvíz tisztaságú vize.

Ösvényünk, közel a parthoz folytatódik tovább, a magasabb helyekről pompás kilátást élvezve érünk egy elágazáshoz. Egyenesen megyünk tovább a parti úton, kb. 10 perc múlva egy tábla figyelmeztet, hogy innentől már csak gyakorlott túrázók menjenek, de ne ijedjünk meg, abszolút jól járható ez a szakasz is, ráadásul ez a leglátványosabb része túránknak. Meredeken indul meg a köves ösvény, gyökereken, sziklákon mászunk egyre magasabbra, néhol parádés kilátás nyílik a fák közül a tóra és a túlpartra. A Kleine Steinwand sziklafalának tetején járunk, lélegzetelállító panoráma kíséri szinte végig utunkat, le-föl hullámvasutazik az ösvény, egy részen lemegy a partra, onnan visszafelé jól lehet látni a tóba zuhanó függőleges sziklafalat. Újból felmászunk egy sziklafalra, a kitettebb helyeken drótkötél biztosítja az utat, majd már látjuk a Steinwand hajókikötőt. Egy impozáns sziklafal aljában ereszkedünk le ismét a partra, elmegyünk a kis kikötőhely mellett, majd part menti ösvényünk le-föl hullámozva fut tovább.

Kissé eltávolodunk a parttól, gyökerekkel szabdalt ösvényen kapaszkodunk felfelé ismét, majd balra egy szikla tetején álló, festői fekvésű pihenőpadnál szusszanhatunk, élvezve a mesebeli kilátást. Óvatosan menjünk le a padhoz, az út elég meredek! Egy újabb felfelé tartó, gyökeres útszakasz után ismét a part közelébe ereszkedünk, ahol egy apró esőbeálló házikónál ejtőzhetünk egyet. 10 perc múlva már-már giccses kép fogad, egy hatalmas fenyőfa hajlik rá teljesen a víztükörre. Tény, nehéz ennyi természeti szépséget befogadni, közvetlenül a part mellett folytatódik utunk, majd egy elágazás után kibukkanunk a Ronacherfels fogadó épületcsoportjánál.

A muskátlis apartmanház előtti kávézóban turistákat is szívesen látnak, a parton kikötő, a stégről szemet gyönyörködtető kilátás nyílik a Weissensee-re. Folytassuk tovább túránkat a kevésbé romantikus, murvás, part menti kocsiúton, kb. 400 m után elágazáshoz érünk. Jobbra térünk le a parti kocsiútról, továbbra is az 1-es sz. turistaút jelzéseit követve. Ösvényünk lassan, de folyamatosan emelkedve vezet az erdő szélén, csodás kilátást nyújtva a tóra, az üdén zöldellő kaszálókra, rétekre. Később széles, murvás útra váltunk, majd megint egy ösvény következik. A következő elágazásnál továbbra is az egyenesen haladó 1-es turistautat követjük az erdőben. Az újabb kereszteződésnél is egyenesen megyünk tovább, hegyi patakon kelünk át egy vadonatúj fahídon, a hídról jól látni a vízesést is, majd egy kevésbé szép dózerútra váltunk. Szép kilátás nyílik a parti Neusach apró kis településre, murvás úton gyalogolunk tovább magasan a part felett.

Elmegyünk egy balra lefelé tartó út leágazása mellett, majd nagyjából szintet tartva az erdő szélén haladunk remek kilátással a tóra és Neusach házaira. Egy sorompó után nem sokkal utunk aszfaltútra ér, mely közvetlenül levezet a tó partján futó kocsiúthoz Neusach és Techendorf határán. Itt is lemehetünk, de érdemes még tovább menni a magasan a part felett futó gyalogúton, melyre, jobbra kanyarodva térhetünk rá. Ez még mindig az 1-es sz. turistaút, eleinte erdőben megyünk, majd később gyönyörűen rálátunk Techendorfra, a tó medencéjét kettéosztó hídra, ahol a hajókikötő is van. A falu felett, ahol kiérünk a legelők szélére, balra fordulva, a kerítést követve ereszkedünk le a falu házai közé, mindvégig gyönyörű panorámát élvezve. Az országútra érve, balra fordulunk, majd a Spar szupermarkettal szembeni parkolónál jobbra kanyarodva jutunk rá a hídra, melynek közepére épült a hajóállomás.