Jól kiépített, látványos szurdok vízesésekkel, függőhidakkal

Karintia egyik leglátványosabb és legnépszerűbb szurdoka, a Klagenfurttól délre, 18 km-re található Tscheppaschlucht. A robajló hegyi patakok vájta mély kanyont végig kitűnően, biztonságosan kiépített útvonalon járhatjuk be. A rendkívül változatos képet mutató völgy néhol egészen romantikus, máshol festőien vadregényes, némely pontján pedig elképesztően vad és félelmetes. A sziklafalhoz erősített, fából és acélból készült pallók, járdák, hidak követik a kanyargó sziklaszorost, a mélyben dübörög a vízesésekben gazdag, tajtékzó patak, a túra csúcspontja a 26 m magas Tschaukofall lenyűgöző zuhataga az ördög hídja mellett, melyet egy hatalmas sziklakapun keresztül érhetünk el.

A túra hossza:

9 km a teljes szakasz a tanösvénnyel együtt, 6,3 km a parkolótól Bodental, Sereinig fogadóig.

A túra időtartama:

3,5 óra a teljes szakasz, 2,5 óra a parkolótól Bodentalig. Több helyen is rövidítési lehetőség, részletek a leírásban.

Szintkülönbség: 500 m

A túra jellege

Közepesen nehéz szurdoktúra jól, biztonságosan kiépített fából és acélból készült járdákon, pallókon, lépcsősorokon, hidakon, létrákon. 8-10 év feletti gyerekekkel könnyen végigjárható. Szinte végig kellemes, árnyas útvonal. Megfelelő lábbeli, túrabakancs viselése erősen ajánlott, tériszonyok nem fogják élvezni a túrát. Biztos lépés szükségeltetik.

Tscheppaschlucht parkoló, Unterloibl. Megközelíthető a Klagenfurttól délre, Szlovénia felé, a Loibl-hágóra tartó 91-es főúton. A parkoló Unterloibl falutól 1 km-re délre van a főút mellett, jól kitáblázva.

Belépő, nyitvatartás:

A szurdok látogatása díjköteles, jegy: felnőtt: 8,50 €, gyerek 15 év alatt: 5,50 €, nyugd., diák: 6,50 €.

Kärnten Card-dal ingyenes!

A belépőjegyeket a parkolótól 20 perc sétára, a patak melletti ajándékboltként is funkcionáló házikóban vehetjük meg.

Nyitva: május elejétől (az időjárástól függően) október végéig minden nap.

Parkolás: 2,00 €/nap, legyen nálunk apró, a kijáratnál kell bedobni a sorompó melletti automatába!

A belépőjegy magában foglalja az autóbusszal történő visszautazást a Bodentalból vagy a Deutscher Peter fogadótól. Őrizzük meg a jegyet, blokkot. Délután általában óránként közlekedik. Menetrend

Térképkivágat: WK 233 Wörthersee Ossiacher See 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

A túra leírása, a szurdok látogatása

A Tscheppa-szurdok kiépített és látványos szakasza tulajdonképpen egy Y alakú völgy, a bejárattól folyás iránnyal felfelé megyünk a Loiblbach medrét követve, a völgy később kettéágazik, a Loiblbach a Deutscher Peter fogadó felől jön, a másik ág, a Bodenbach szurdoka a Bodentalig járható végig, ezen a szakaszon találjuk a leglátványosabb nevezetességet az impozáns Tschaukofall zuhatagát a függőhíddal. Az általunk bejárt és leírt teljes kör az elágazástól először a Deutscher Peter felé megy, de még előtte, amikor kiérünk az országútra, a túloldalán kanyarodunk vissza a vízesés felé a hegyoldalban vezető, némely helyen meredek botanikai tanösvény útvonalán. A vízeséstől, ill. a függőhídtól a Bodentalig megyünk. A túrát természetesen le lehet rövidíteni, de a függőhidat és a zuhatagot semmiképpen ne hagyjuk ki! Gyerekekkel érdemes a parkolótól a Tschaukofallig menni, majd a tanösvényen keresztül a Deutscher Peter fogadóig, ahol a busz indulásáig az állatsimogatóban tudjuk múlatni az időt vagy a vendéglőben.

A parkolóból az országút feletti gyaloghídon indulunk a Tscheppaschlucht felé. A patak felé vezető lejtős hegyoldalban nagy kiterjedésű kalandpark mellett megyünk el (Waldseilpark), Karintia legnagyobb erdei kötélpálya parkja hétvégenként és ünnepnapokon várja a látogatókat.

Leérünk a vakítóan fehér mészkősziklák közt sebesen rohanó Loibl-patakhoz, majd kényelmes sétaúton negyedóra alatt érjük el a kassza épületét. Nem messze a faháztól mezítlábas ösvényt alakítottak ki, hidegvizes Kneipp-medencékkel. 10 perc sétával, a patak menti, kényelmes, murvás úton az Erő Forrásához érünk, melynél meglepő módon Nem Ivóvíz feliratú tábla figyelmeztet, eszünkbe ne jusson a frissítőnek tűnő vízből fogyasztani. Pár perc múlva a szűkebbé és sziklásabbá váló völgyben pihenőhelyen szusszanhatunk, felette egy vadorzók által használt összetákolt faépítményt láthatunk.

Innen kezd izgalmassá válni az útvonal, korláttal biztosított, hosszú lépcső-, majd pallósor visz egyre magasabbra a hegyi patak sziklás medre fölé. Szépen rálátunk a gigantikus sziklatömbökkel szabdalt kanyonra, a sebesen robajló Loiblbachra. Fahídon kelünk át a túloldalra, mélyen alattunk zubog a csupán pár méter széles, függőleges sziklafalak közt utat törő patak. Sziklafalba vájt ösvényünkről szédítő kilátás nyílik a vad szurdokra, hosszú, meredek vaslétra következik, majd pallókon, hidakon hullámvasutazunk le-föl, a sziklafalhoz tapadva. Drámai látvány a gigantikus sziklafalak közt haragosan zúgó, fortyogó hegyi patak. Utunk kissé jobbra kanyarodva éri el azt az elágazást, ahol kettéválik a völgy és az útvonal is.

A táblás turistaút-elágazástól balra lefelé megy az út a Loibltal völgyében a Deutscher Peter vendéglő felé, míg ha jobbra felfelé megyünk, akkor érünk a nagy vízeséshez és a függőhídhoz, majd tovább a Bodentalon keresztül mehetünk egészen a Sereinig fogadóig, a busz végállomásáig. Mindkét irányban további izgalmak várják a kirándulót, ha választanunk kell csak egyet, akkor jobbra, a Tschaukofall felé menjünk mindenképpen. Amennyiben van időnk, kedvünk és energiánk járjuk végig a teljes kört.

Balra lefelé szerpentinezünk a Loibl-patakhoz, fahídon keresztezzük a sebesen robogó vízfolyást, és sziklafalhoz erősített fajárdákon folytatjuk utunkat magasan a sziklás meder felett. Látványos vonalvezetésű szakasz következik, első ránézésre kissé ingatag, de azért stabil, sziklafalhoz tapasztott fapallók hosszú során evickélünk a vadromantikus patak felett. Gyönyörűen rálátunk a mélyben, a víz eróziója által kivájt szikla mederre, később egy hídon állva csodálhatjuk a természet eme nagyszerű csodáját. Egy meredek lépcsősor után kissé szelídül a völgy, gyönyörű erdőn vágunk át, sziklás ösvényen érünk el egy hídhoz, keresztezzük a patakot, majd rövidesen kibukkanunk a Loibl-hágó felé tartó forgalmas országútra.

A műút túloldalán folytatjuk túránkat, ha rövidítünk, akkor balra menjünk, a patakhoz közeli, kényelmes sétaúton 10 perc alatt jutunk a Deutscher Peter fogadóhoz, ahonnan busz is indul vissza a parkolóba. Szemben, a kék festéssel jelölt botanikai tanösvényen (Naturlehrpfad)kapaszkodunk fel a hegyoldalba, a lépcsős, meredek úton. Sziklás, gyökerekkel átszőtt talajú utunk mellett kis sárga táblák mutatják az itt élő növényeket. A csapás nagyjából szintet tartva folytatódik a meredek hegyoldalban, egy hatalmas sziklafal alatt pihenő és jó vizű forrás marasztal. Rövidesen felkapaszkodunk egy szép kilátást nyújtó sziklaperemre, egy kőszáli kecske forgó alakjához, ahonnan elképesztő panoráma nyílik a mélyben futó országút hídjára és a híres vízesésre.

Leereszkedünk a turistaút-elágazáshoz, innen megyünk majd a tábla alatt, a lépcsősoron tovább a Bodental felé. De előbb nézzük meg a 26 m magas Tschaukofall zuhatagát, melyet egy impozáns sziklakapun keresztül érünk el. A rendkívül impresszív vízeséstől a sziklafalhoz erősített pallókon érjük el az újabb zuhatagok felett átívelő, kis zászlókkal díszített, merész függőhidat, az Ördög Hídját (Teufelsbrücke). A túloldalon a sziklafalhoz simuló fedett lépcsősor vezet le az országút hídjának lábához, majd acél csigalépcsőn jutunk le egy újabb hídhoz. Az út levezet a patakhoz, innen 5-10 perc sétával érünk a már ismert elágazáshoz, ahonnan a szurdok bejárata vagy a Deutscher Peter felé mehetünk tovább.

Visszatérve a Tschaukofall melletti táblás elágazáshoz, folytassuk utunkat a Bodental felé, a félköríves tábla alatt, lépcsősoron kapaszkodunk a völgy meredek oldalában, majd ösvényünk szorosan a patakot követve, hatalmas sziklák alatt, a falhoz erősített pallókon, járdákon vezet tovább. Az elágazásoknál a Bodental táblát kövessük. A kissé kiszélesedő völgy hamarosan újra összeszűkül, majd gyönyörű, romantikus környezetben, hidakon, pallókon fut tovább. A következő elágazásnál újabb rövidítési lehetőség jön, jobbra, át a hídon, majd balra az országúton kb. negyedóra alatt sétálhatunk be a szlovén (vend) nyelvű Windisch Bleiberg falucskába, ahonnan busszal térhetünk vissza a parkolóba. Bár ha már idáig eljöttünk, érdemes továbbra is a Bodental irányába menni, mert a következő szakasz is nagyon vadregényes.

Először vizenyős területen vágunk át a földre fektetett pallósoron, majd kissé megrongálódott, de jól járható patakparti úton érünk ki egy széles, murvás út kanyarulatába, ahonnan egyenesen megyünk tovább a jelzett turistaúton, a hideg vizű forrás mellett. Igazán vadregényes szakasz jön, először a vízmosásos, meredek parton megyünk, majd egy romantikus sziklaablakon keresztül ömlik át a hegyi patak vize. Egy újabb vízesés után pedig kiérünk a murvás útra újfent, és lassan feljutunk Bodental szélső házaihoz. A betonúton pár perc alatt a Sereinig fogadó épülete elé érünk, ahonnan a busszal tudunk visszamenni a parkolóba.