Látványos geológiai tanösvény az Alpok főgerincén, a Hohe Tauern Nemzeti Parkban

A népszerű karintiai üdülőhely, Heiligenblut központjából induló Grossglockner kabinos felvonó hegyi állomásától, a káprázatos kilátást nyújtó Schareck csúcsától az Alpok főgerincére vezető geológiai tanösvény, a Geo-Trail Tauernfenster végigjárása nem mindennapi élményt kínál a turistának.

Grossglockner-felvonó (Grossglockner-Bergbahnen) hegyi állomása, Bergrestaurant Schareck (2552 m). Megközelíthető a Heiligenblut központjából induló 2 részes kabinos felvonóval vagy a Grossglockner panorámaút mellől, a Wallackhaus közelében induló másik felvonóval.

Felvonó: Heiligenblut – Schareck: retúr: 20,50 euro. Július, augusztus minden nap, 10.00-16.00, június és szeptember heti három nap, részletes infó: http://www.gross-glockner.at/de/sommer

Grossglockner Panoramabahn: 11,00 euro retúrjegy, a fizetős Grossglockner panorámaútról, Fallbichl mellől indul. Üzemidő ugyanaz, mint a heiligenbluti felvonónál. Kärnten Card-dal mindegyik felvonó ingyenes! http://www.kaerntencard.at

Szintkülönbség: 300 m fel, ugyanannyi le.

Könnyen végigjárható, jól jelzett, magashegységi környezetben vezető gyalogtúra. Sziklás talaj, néhol nyár közepéig megmaradó hómezők, megfelelő bakancs viselése, ill. szél elleni ruházat erősen ajánlott! Csak jó, stabil időben induljunk útnak. A végig jól jelzett útvonalat az Ausztriában szokásos piros-fehér-piros felfestések, számozott utak és a sárga útjelzőtáblák jelzik. Optimális időszak július és augusztus.

Térképkivágat: WK 5181 Grossglockner Heiligenblut 1:35 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

A Heiligenblut központjából induló két szakaszos kiskabinos felvonó (Grossglockner Bergbahnen) hegyi állomásától indulunk a Geo-Trail Tauernfenster geológiai tanösvény bejárására. A tanösvényen fából készült táblák hívják fel a figyelmet a jellegzetes geológiai képződményekre. A felső állomásnál, mely egyben a másik felvonó végállomása is, a Bergrestaurant Schareck (2552 m) étterem hívogatja a kirándulókat.

A közelben magasodó Schareck (2606 m) sziklás teteje felé vesszük az irányt, és pár perc alatt felkapaszkodunk a csodás panorámát nyújtó csúcsra. Táblák segítenek beazonosítani a hegycsúcsokat, jó időben 40 háromezres hegyet is láthatunk a népszerű kilátóplatformról, a csúcskereszt mellől. Fák híján a sziklákra festett piros-fehér-piros jelzéseket követve ereszkedünk le észak-északnyugati irányban a csúcsról, a 160-as turistaúton.

Rendkívül látványos gerincúton, néhol lépcsőkön, a kitettebb szakaszokon drótkötél biztosítással érünk le a gerinc legalacsonyabb pontjára, a Mauskarscharte (2507 m) nyeregbe. Jól követhető ösvényünk igazi magashegységi környezetben hullámvasutazik kiterjedt karsztmezők, dolomit sziklák, bizarr mészkőalakzatok, különleges geológiai képződmények, mély hasadékok, üregek mentén.

A kietlen, zord, kopár alpesi tájon rövidesen elérjük a Keleti-Alpok fő gerincét, és találkozunk a keresztben húzódó, 102. számú Klagenfurter Jubiläumsweg túraútvonalával. Balra fordulunk és felkapaszkodunk a Rossköpfl lapos sziklákkal fedett tetejére (2598 m). A csúcs túloldalán, nyugati irányban jövünk le a hegyről, rendkívül bizarr tájra érkezünk, fehér kősivatagon vágunk át, majd egy nyeregben táblás útelágazáshoz érünk. Innen a tanösvény balra, lefelé megy vissza a Schareckre, érdemes azonban egy kis kitérőt tennünk, az egyenesen előttünk magasodó Tauernkogel (Tauernkopf) (2626 m) tetejére.

A hegytetőről parádés kilátás nyílik a Grossglockner panorámaút legfelső hágója, a Hochtor környékére, a hágó alatt alagúton bújik át az út, remekül látszik a déli, karintiai és az északi, Salzburg tartománybeli szerpentin is. Visszatérve az útelágazáshoz, jobbra lefelé folytatjuk utunkat a geológiai tanösvényen (GeoTrail Tauernfenster). Kissé lejjebb, egész nyáron megmaradó hómezők mellett visz el utunk, az egyiken át is kell vágnunk, majd további érdekes geológiai formációk, pl. egy keskeny, mély hasadék mellett megyünk el.

Átvágunk egy kiterjedt karsztmezőn, és hamarosan leérünk utunk legalacsonyabb pontjára (2400 m), majd kijutunk a Grossglockner Hochalpenstrasse felől érkező üzemi szerpentinútra, mely felvezet a felvonó hegyi állomásához. Jelzett ösvényünk átvágva a széles út kanyarjait, mellette kapaszkodik vissza a Schareck felvonó felső állomásához, kiindulási pontunkhoz.