Felvonózás, csúcshódítás, gerinctúra, mesebeli fenyőligetek, virágos alpesi rétek

A Karintia és Stájerország határán fekvő hágó, a Turracher Höhe környéke rendkívül népszerű téli-nyári kirándulóhely, változatos síterepeinek és megannyi gyalogtúra útvonalának köszönhetően. A Turrachsee víztükrét nyugatról két hatalmas hegy uralja, a felvonóval is megközelíthető, mindig forgalmas Kornock és a magasabb Rinsennock. Változatos, látványban gazdag körtúránkon, a Panoramabahn felvonóval elérhető Nocky’s Almzeit családi élményparktól indulva másszuk meg a Kornock csúcsát, majd lélegzetelállító gerincúton kapaszkodunk fel a Rinsennock tetejére. A hegyek északi lábánál lévő idilli, csendes alpesi legelőkön, illatos cirbolyafenyőligeteken át ereszkedünk vissza a Turrachsee tavához.

Szintkülönbség: 530 m fel, 750 m le

Kiindulópont: Turracher Höhe, Panoramabahn, az alsó állomás közelében nagy ingyenes parkoló.

Közepesen nehéz, viszonylag hosszú, magashegységi jellegű gyalogtúra többnyire jól jelzett turistautakon, ösvényeken, az útvonal utolsó része aszfaltúton. A Rinsennockról lejövet meredek köves ösvény. A Schafalm környékén nagyon kell figyelni a jelzésekre, az új sípályák miatt nehéz a tájékozódás. Az útvonalat végig az Ausztriában szokásos piros-fehér-piros felfestések és a sárga útjelzőtáblák jelzik.

Térképkivágat: WK 221 Liesertal Maltatal 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

A Panoramabahn drótkötélpályája a Turrachsee déli végéből indul, 8 személyes kabinok és hatos ülőliftek váltakoznak egymással. Június közepétől október végéig mindennap közlekedik.

Részletes infó: http://www.turracherhoehe.at/de/sommer/seilbahnbetrieb Kärnten Card-dal ingyenes! www.kaerntencard.at

A jó 200 m szintkülönbséget hamar legyőző felvonó hegyi állomása igaz gyermekparadicsom. Itt található a népszerű Nocky’s Almzeit élménypark, és innen indul lefelé a méltán híres hegyi hullámvasút, a Nocky Flitzer. A bobpályáért természetesen külön fizetni kell, de a játszóterek ingyen használhatók. A hegyi állomás (1995 m) mellett az AlmZeithütte gondosodik a színvonalas vendéglátásról.

Nem messze egy kis sziklás kiszögellésről, egy kereszt mellől elragadó kilátás nyílik a lábunk alatt csillogó Turrachsee víztükrére és a Nockberge hegység keleti vonulatára. A hütte épületétől indulunk a Kornock meghódítására, széles, több helyen lépcsős, meredek utunk egyre feljebb kanyarog a hegy oldalában. Felérünk egy T alakú elágazáshoz, itt jobbra fordulunk és még pár izzasztó perc után feljutunk a Kornock (2193 m) csúcsára. A hegytetőn a szokásos csúcskereszt helyett a Kornockbahn ülőlift modern hegyi állomását találják, de a káprázatos panoráma kárpótol minket. A környező hegycsúcsok beazonosításában nagyon stílusos kőtáblák segítenek. A felvonó egyébként csak júliusban és augusztusban, és csak szerdán és vasárnap közlekedik. Völgyi állomás a Turrachsee északi oldalán van, stájer oldalon.

A délnyugatra tornyosuló Rinsennockra izgalmas, látványos gerincút vezet, a 149-es út sokszor sziklás terepen halad, de jól követhető. Félóra alatt fent is vagyunk a Rinsennock (2334 m) csúcskereszttel koronázott tetején, ahonnan parádés kilátást élvezhetünk tiszta időben. A hegyről nyugati irányban indulunk lefelé, az útjelzőtábla Pregatscharte felé mutató irányát követve. Jól követhető keskeny csapásunk meredeken ereszkedik először füves, majd köves talajon a hegygerincet követve.

Jobb kéz felé gyönyörűen látszik a Rinsennock gigászi, zöld, északi oldala a Kornock-kal. Meredeken lejtő ösvényünk később megenyhül, gigászi sziklák közt, cirbolya- és vörösfenyőligetek közt gyalogolunk tovább. A rendkívül hangulatos, kanyargó kis csapás végül egy táblás útelágazásnál végződik (1920 m), a keresztező útvonal a Kärnter Grenzweg. Itt jobbra fordulunk a Winkleralm felé, a 126-os számú turistaúton. Nagy kanyarokat leíró, jól jelzett ösvényünk helyenként nedves területeken vág át, több ízben kell kerülgetnünk ereket, kisebb patakokat, süppedős talajon egyensúlyozunk.

Kibukkanunk a Winkleralm (1823 m) rusztikus gazdasági épületeinél, vendéglátás nincs, a táblánál továbbra is a 126-os utat követjük a Schafalm irányába. Mesebeli, erdős szakasz következik, vörös-, cirbolyafenyők közt, virágos alpesi réteken át hullámvasutazik romantikus ösvényünk. Átmegyünk egy kisebb sziklás nyergen és kiérünk a Schafalm (1842 m) előtti nagy legelőre. A Schafalm környékén új sípályákat építettek ki, felvonóval, a jelzéseket néhol teljesen eltüntetve.

A gazdasági faépületeket elhagyva a széles kocsiúton keresztezzük a sífelvonó drótkötélpályáját, majd a kerítéssel védett sípályán megyünk felfelé, nem pedig balra a kocsiúton. Ahol a sípálya élesen jobbra fordul, nem követjük, hanem a bal oldalon keressük meg a jelzést, egy ösvényen át folytatódik a turistaútvonal. Később az ösvény egy széles kocsiútba torkollik, ezen megyünk egy darabig, de nagyon figyeljünk, mert egy balra ívelő kanyarnál váratlanul egy kis csapásra vezetnek a festett jelzések (egy cirbolyafenyőn, pár méterrel az út mellett láthatók a piros-fehér jelek).

Üdülőházak közelében ereszkedünk, az ösvény szélesebb útra vált, majd rövidesen beérünk a Maierbruggersiedlung telep házai közé. Pár perc alatt kiérünk a forgalmas 95-ös főútra, melyen balra fordulva hamarosan elérjük a Turrachsee északi partját, a Kornockbahn alsó állomásánál. A tóparti sétaúton, a Turrachsee nyugati partján gyalogolunk vissza kiindulási pontunkra, a Panoramabahn melletti parkolóhoz.