Vadromantikus szurdok a karintiai hegyekben

Ausztria egyik legvadregényesebb és leglátványosabb szurdoka a karintiai Raggaschlucht, a viszonylag rövid, de rendkívül szűk, gigantikus, függőleges sziklafalak által határolt kanyon mélyén zúg a haragosan robajló, vízesésekkel tagolt hegyi patak. Az örökké félhomályos, párás szurdokot jól kiépített, fából ácsolt, lélegzetelállító vonalvezetésű lépcsősorokon, pallókon, hidakon tudjuk kényelmesen végigjárni.

Szintkülönbség: 220 m fel, ugyanannyi le.

Kiindulópont: Flattach, a 106-os főút déli oldalán kiépített nagy, ingyenes, jól kitáblázott parkoló (Raggaschlucht).

Nyitvatartás: Május elejétől október közepéig minden nap, június elejétől szept. végéig: 9.00 – 17.30, egyéb időben: 10.00 – 16.30. Zivataros időben zárva!

Belépő: 6,00 €, gyerek (6-15): 3,00 €, Kärnten Card-dal ingyenes! www.kaerntencard.at

Rövid, könnyű gyalogtúra. A szurdok falépcsősorai, pallói gyakran nedvesek, csúszósak, megfelelő lábbeli viselése fontos! 8 éven aluli, nagyon aktív gyerekek részére nem ajánlott, a korlátok nem gyerekbiztosak! Kutyával is végigjárható, de csak engedelmes, nem túl „ugri-bugri” jószágokkal. Sok látogató esetén a követési távolságot tartsuk be, a szurdok csak egy irányban, felfelé járható.

Térképkivágat: WK 225 Mölltal Kreuzeckgruppe 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

A parkolótól átkelünk a hídon a Möll folyó felett, a jelzőtáblákat követve enyhén emelkedő aszfaltúton, rendezett házak között egy kereszteződéshez érünk, itt egyenesen felfelé megyünk tovább, jobbra pár méterre a nagy teraszú, népszerű Raggaschlucht fogadó étterme hívogatja a látogatókat. Az utca végén a Springer uzsonnázó vendéglátóhelye után, földútra váltunk, és pár perc múlva el is érjük a Ragga-szurdok bejáratát, a kassza épületét.

Már az út elején, fapallókon indulunk el, később romantikus erdei ösvényen közelítjük meg a bejárattól kb. 5 perc sétára lévő, kapuval is jelzett Ragga-szurdok szűk kezdetét. A mindössze 800 méter hosszú, de 200 méter szintet leküzdő kanyon végigjárása felejthetetlen élmény, lábunk alatt dörög, zúg a zuhatagokkal tarkított vad hegyi patak, a Raggabach. Monumentális, függőleges sziklafalakhoz erősített fapallókon, végeláthatatlan lépcsősorokon kapaszkodunk egyre feljebb, közben többször is kis hidakon keresztezzük a patakot. A tanösvényként is szolgáló útvonalon több információs táblán olvashatunk a szurdok keletkezéséről, geológiájáról.

A sziklahasadék néhol csak 2-3 méter széles, a falakról csepeg, csorog a víz, hangosan dörög, zúg a patak rohanó vize. A fahidak, járdák biztonságosak, azért a korlátnak ne dőljünk neki, óvatosan, megfontoltan lépkedjünk a párától, vízpermettől gyakran csúszós, fából épült pallókon. Nyáron, jó időben nagyon sok látogatót vonz a természeti csoda, ügyeljünk a követési távolság betartására.

A szurdok felső részén egy magas, festői vízesésnél átkelünk a túloldalra, majd egy rövid, meredek szerpentinező ösvényen felérünk egy keresztben futó, széles erdei kocsiútra. Jobbra fordulunk az eleinte kényelmesen, alig lejtő útra. Jobb oldalunkon remekül rálátunk a Raggaschlucht mély bevágódására, táblák figyelmeztetnek, hogy eszünkbe ne jusson köveket hajigálni a mélybe. Beérünk az erdőbe, meredeken lejtő utunk egy széles kanyar után visszaereszkedik a Ragga-szurdok bejáratához, a kassza épülete előtti térségre. Innen a már ismert úton jutunk vissza a parkolóhoz.