Látványos körtúra a Nockberge prédikálószékére

A karintiai Nockberge Bioszféra Park központi részén magasló széles, lapos tetejű, délről pedig több száz méteres, függőleges sziklafalakkal letörő Predigerstuhl nagyobb erőfeszítések nélkül elérhető, közkedvelt hegycsúcs. A Bad Kleinkirchheimtől északra lévő Nationalparkbahn felvonó hegyi állomásától kiindulva kapaszkodunk fel a bámulatos kilátást nyújtó hegy tetejére, majd egy mesés fekvésű tengerszemet érintve, gigászi sziklafalak alatt, eszményi alpesi vidéken, régi, autentikus hüttékben megpihenve gyalogolunk vissza a kabinos drótkötélpályához.

Szintkülönbség: 610 m fel, ugyanannyi le.

Bad Kleinkkirchheim, St. Oswald településrész, Nationalparkbahn felvonó hegyi állomása. Megközelíthető Bad Kleinkirchheimből, a település főutcájáról, a központban ágazik le a St.Oswald felé vezető út (St. Oswalder Strasse), 5 km a felvonó alsó állomásánál lévő nagy, ingyenes parkoló. Jelzőtáblák is jelzik az irányt: Nationalparkbahn Brunnach.

Közepes nehézségű, magashegyi gyalogtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken, kocsiutakon. Útközben két hüttében is vendéglátás. Az útvonalat végig az Ausztriában szokásos piros-fehér-piros felfestések, számozott utak és a sárga útjelzőtáblák jelzik. Figyeljünk arra, hogy ne késsük le az utolsó felvonót a völgybe! 16.30-kor lezárják a drótkötélpályát! Május végétől november elsejéig közlekedik általában a lift, de időjárásfüggő. Elő- és utószezonban nem működik minden nap, informálódjunk a honlapjukon: https://www.badkleinkirchheim.com/de-DE/sommer-geniessen/tarife-oeffnungszeiten-sommer

Kärnten Card-dal ingyenes! www.kaerntencard.at

Térképkivágat: WK 221 Liesertal Maltatal 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

A Nationalparkbahn Brunnach kiskabinos felvonó neve emlékeztet még a Nockberge Nemzeti Park státuszára, ma már Bioszféra Parkként üzemel tovább az UNESCO védettségét élvező régió. Az 1330 méterről induló drótkötélpálya felső, hegyi állomása 1900 méteren van, a modern Nock IN étterem tágas, nyugágyas teraszáról elképesztően szép panoráma nyílik a Nockberge jellegzetes alakú, füves, szelíd hegyeire. Az állomás épülete mögötti sárga útjelzőtábla mutatja az irányt következő úticélunk, az Oswalder Bockhütte felé.

A 161-es, széles, kényelmes, murvás úton kezdjük meg körtúránkat. Előttünk tornyosul a Mallnock hatalmas zöld halma, kissé balra jól látszik a Predigerstuhl sziklás, lapos tetejű hegye és a Rosennock hatalmas tömbje. Y alakú elágazáshoz érünk, itt a bal oldali 13-as utat választjuk, mely kissé lejtve mesebeli vörösfenyőerdőn vág át. Félóra sétával érjük el az eszményi alpesi környezetben fekvő, St.Oswalder Bockhütte fából épült, autentikus, bájos kis épületét (1845 m). A helyi gasztronómiai jellegzetességeket kínáló hütte legnépszerűbb fogása, a császármorzsa áfonyalekvárral.

Az épület mögötti útelágazásnál a 13-as úton megyünk tovább, az Erlacher Bockhütte felé. Keresztezünk egy idilli hegyi patakot, és felkapaszkodunk egy szép kilátást nyújtó nyeregbe (Arkersattel) (1950 m). Kis kitérő kínálkozik, balra, dél felé, egy jelöletlen ösvényen, a törpefenyvessel borított Arkerkopf (1950 m) sziklakiszögellésére, ahonnan, a csúcskereszt mellől fantasztikus kilátást élvezhetünk.

Az Arkersattel nyeregből, továbbra is a 13-as úton maradva, leereszkedünk a Predigerstuhl aljában fekvő Erlacher Bockhüttéhez (1930 m). A ház mögötti útelágazásnál északi irányban megyünk tovább az enyhén emelkedő úton a Predigerstuhl és a Pfannock közti nyereg (Erlacher Bockscharte) felé. Régi, középkori bányavidéken (Erlacher Bock) járunk, rövidesen jelzőtáblás elágazáshoz érünk, bizarr sziklaalakzatok közt.

Balra fordulunk, a Predigerstuhl irányába, a 13-as útra, mely a meredek, füves hegyoldalban harántolva kapaszkodik fel a Predigerstuhl (2170 m) széles, tágas platójára. Becélozzuk a fennsík déli letörése felett álló csúcskeresztet, ahonnan gyönyörű panoráma nyílik a Nockberge hegyeire, alpesi legelőire. Lábunk alatt az Erlacher Bockhütte, jól látszik kiindulópontunk is, a hosszan elhúzódó Brunnachhöhe nyúlványa, nyugat felé pedig a Grosser és a Kleiner Rosennock hatalmas tömbjei.

A turistaút a fennsík gigászi sziklafalainak peremén folytatódik tovább a Rosennock felé, balra lélegzetelállító látványt nyújt a szédítő szakadék. Az ösvényt a földre festett piros-fehér jelek mutatják, figyeljük őket, mert sokszor nem egyértelmű a csapás. Rövidesen, egy kerítésnél, táblás elágazáshoz érünk, a 13-as úton maradunk, a Nassbodensee felé. Enyhén lejtő, keskeny ösvényünk hatalmas sziklatömbök közt kanyarog az idilli alpesi tájon, visszatekintve a Predigerstuhl Zunderwand nevű óriási, több száz méteres sziklafala nyújt lenyűgöző látványt.

A következő táblás elágazásnál már feltűnik a Grosser Rosennock alatt fekvő Nassbodensee (2030 m) víztükre. A sziklákkal és törpefenyőkkel körülvett tengerszem partján szusszanhatunk egyet, de a merészebbek meg is mártózhatnak a jéghideg vízben. Visszamegyünk az elágazáshoz és a 13-as úton most jobbra tartunk, az Erlacher Bockhütte felé. Keskeny ösvényen, törpefenyők, sziklatömbök közt ereszkedünk le a Zunderwand gigászi sziklafala alatti alpesi legelőkre.

A jelzőtáblás elágazásnál, továbbra is a 13-as úton megyünk tovább, a Zunderwand fala alatt eszményi környezetben, fenyőligetek, patakok, virágos alpesi rétek közt hullámvasutazik jól követhető ösvényünk. Átkelünk a Predigerstuhl déli nyúlványán, utunk északkeleti irányba fordul, majd egy függőleges sziklafal közvetlen aljában, drótkötéllel biztosított szakasz következik. Átkelünk egy patakon és pár perc sétával leérünk az Erlacher Bockhütte vendéglőjéhez.

Innen a már ismert, idefelé jövő úton gyalogolunk vissza az Arkersattelen át, az Oswalder Bockhüttét érintve kiindulási pontunkra, a Brunnachhöhén álló felvonó hegyi állomására.

Tipp: a túrát remekül lehet kombinálni a Pfannock megmászásával!