Látványos alpesi kirándulás Karintia szívében, a hegyek és a víz vonzásában

A varázslatos Millstatti-tó felett húzódó, a 2000 métert is meghaladó hegyvonulat, a Millstätter Alpe széles gerincén húzódó látványos, panoráma túraútvonal legszebb szakaszát járjuk be a Schwaigerhüttétől egészen a Lammersdorfer Hüttéig. A festői fekvésű Alexanderhüttétől kapaszkodunk fel a Nockberge fűvel borított, kerek hegyeire, először a Tschierweger Nock, majd a Hochpalfennock csúcskeresztjeinél pózolhatunk. A Törl hágója után mászunk fel a sziklás Kamplnockra, mely 2101 méterével túránk legmagasabb pontja, aztán a gerincen hullámvasutazva, végig lenyűgöző kilátást élvezve érünk a monumentális kapuhoz, a régió egyik jelképéhez, a Granattorhoz. A Lammersdorfer Berg kőemberekkel borított tetejéről ereszkedünk vissza a Lammersdorfer Hüttéhez.

A túra időtartama: 5,5 óra, nagyobb pihenők nélkül

Schwaigerhütte, 1623 m. Megközelíthető autóval Millstattból Grossdombrán keresztül Tschierweg-be, innen a Schwaigerhütte táblák iránya alapján felszerpentinezünk a fizetős úton a turistaházig. Az útvonal nagy része a fizető kaputól jó minőségű murvás út, meredek, nagyon kanyarog és kellemetlenül keskeny. Óvatosan közlekedjünk rajta! Díj: 5 €, a Millstätter See Inclusive Card (MIC) ingyenes felhajtást nyújt. A kártyát a legtöbb tó környéki szálláson ingyen adják a szállóvendégeknek! Mivel nem körtúráról van szó, így mindenképpen foglaljunk iránytaxit, előtte pár órával, vagy előző nap kell leegyeztetni a fuvart. Ár: 5 €/fő/irány MIC kártyával, anélkül 9 €/fő plusz még az útdíjat is kell fizetni. Információ itt! A taxi Millstatt területén belül bárhova házhoz megy! A fizetős út (Mautstrasse), a Millstätter Almstrasse időjárástól függően május közepétől október közepéig járható.

Érkezési pont:

Lammersdorfer Hütte, 1644m. Autóval megközelíthető Millstattból Obermillstatton keresztül Lammersdorfig, majd északnak kanyarodva a fizetős Lammersdorfer Almstrassén a hüttéig. Díj: 5 €, a Millstätter See Inclusive Card (MIC) itt is ingyenes használatot ad. Az iránytaxi szolgálat ide is működik, a díjak ugyanazok, mint a Schwaigerhüttéhez. Mivel a taxit jóval a túra indítása előtt kell lefoglalni, érdemes a pihenőket, ill. a hüttézést is beleszámítani a visszaúthoz rendelt fuvarra.

Közepesen nehéz hegyi gyalogtúra kitűnően jelzett turistautakon, kocsiutakon, ösvényeken. A legelőkön szép számmal megtalálható tehenekkel legyünk távolságtartók! A túra, mivel nem körútról van szó, kellő tervezést igényel! A taxit előtte kell lefoglalnunk oda és vissza is. Amennyiben a német nyelv nem az erősségünk, szállásunkon vagy a millstatti főúton található turista információs irodában segítenek.

Térképkivágat: WK 221 Liesertal Maltatal Millstatter See 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

A rusztikus, fazsindelyekkel fedett Schwaigerhütte (1623 m) elsősorban karintiai tésztaételeiről nevezetes, de a levesek és a hidegtálak is kitűnőek. Szép időben a ház előtti padokról remek kilátás nyílik a délre húzódó hegyláncokra és az északra magasló Millstätter Alpe vonulatára. Az épület előtti parkolóból indulunk a 193 sz. turistaúton, mely nagy kanyarokkal, meredeken szerpentinezik fel a hegyoldalban az Alexanderhütte felé. A széles, murvás kocsiúton meredeken felfelé, rövidesen táblás elágazáshoz érünk (1714 m). Balra folytatjuk tovább utunkat a Sonnwiesen-Rundweg irányába a 193-as úton.

Marad a széles, murvás út, de most már kevésbé meredeken emelkedünk, a vörösfenyőkkel tarkított idilli, ligetes alpesi legelőről egyre szebb kilátást élvezve. Már a mélyben fekvő tó víztükre is meg-megcsillan. Az erdőhatáron járunk, pár perc múlva el is érjük a festői helyen álló Alexanderhütte (1786 m) épületcsoportját. A turistaház több mint 100 éves, fazsindelyes épülete pazar helyen áll, a panoráma valami egészen elképesztő, lábunk alatt a Millstatti-tó, a Karavankák hegyvonulatán túl még a Júliai-Alpok csipkézett csúcsai is jól látszanak szép időben. A fogadó melletti épületben sajtkészítő üzemet (Sennerei) rendeztek be, június elejétől október elejéig, hétfőnként és szerdánként 15 óra körül kóstolóval is egybekötött bemutatón is figyelhetjük a sajtkészítés folyamatát.  Természetesen a helyben készült sajtokat meg is vásárolhatjuk a minden nap nyitvatartó kis üzletben. A vendéglőben a sajtok mellett érdemes megkóstolni a remek császármorzsát és a saját bio-gazdaságból származó ételeket.

A hütte mellett láthatjuk az Alpok legromantikusabb tematikus útvonalának, a Szerelem Útjának (Sentiero dell’Amore) az indító állomását, a szabadon firkálható Szerelem Falát. A 7 állomásos, könnyen végigjárható út az Alexanderhüttétől a Millstätter Hüttén keresztül egészen a Granattor monumentális kapujáig vezet, a különböző helyeken, nagy láncos könyvbe írhatjuk szerelemmel kapcsolatos érzéseinket, örömünket, bánatunkat. A Millstätter Hütte irányába indulunk a széles, meredeken felfelé kanyargó 194-es sz. kocsiúton, a Sonnwiesen Rundweg-en. Vadvirágos hegyi legelőkön vágunk át, majd a következő táblás elágazásnál élesen balra felfelé térünk le a széles kocsiútról, a Nockhöhensteig 1931 sz. jelzett ösvényére a Tschierweger Nock irányába.

Közepesen meredek ösvényünk, mely a hosszútávú túraútvonal az Alpe Adria Trail szakasza, egy erdősáv érintése után szép lassan északnak, jobbra fordul és megkezdi kapaszkodását a Tschierweger Nock széles, kerek teteje felé. Legelő kerítése mellett kapaszkodva érünk fel a káprázatos kilátást nyújtó, csúcskereszttel jelzett Tschierweger Nock (2010 m) magaslatára. Innen már látszik az Alpok fő vonulata, a Magas-Tauern hófedte csúcsai, délre a Millstatti-tó és a mögötte húzódó hegyláncok, egészen a Júliai-Alpokig terjed a panoráma. Tovább indulunk a 1931-es úton a Hochpalfennock felé, hosszú kerítés mellett gyalogolunk nagyjából szintet tartva, lovak, tehenek legelésznek a széles, tágas réteken. Mellőzünk egy balra tartó leágazást, egyenesen vesszük célba az előttünk magasló Hochpalfennock lapos tömbjét.

Mielőtt felkapaszkodnánk a csúcskereszthez, elágazáshoz érünk, itt kissé balra tartva megyünk fel a Hochpalfennock (2099 m) tetejére. A kilátás parádés, a tónak csak egy kis szelete látszódik, de kárpótol a Nockberge füves, kerek hegyeinek látványa, a Magas-Tauern vonulata még közelebb van, délre pedig egészen a szlovén hegyekig, sőt jó időben még a Dolomitokig is el lehet látni. Utunk következő célpontjai, a Milstätter Alpe hegyei is remekül látszódnak kelet felé. A csúcskereszttől pár lépést visszamegyünk az elágazásig, majd egyenesen folytatjuk tovább túránkat a 191-es jelzett úton lefelé. Meredeken ereszkedünk a kitaposott ösvényen a Hochpalfennock és a Kamplnock közti nyeregig, a Millstätter Törl hágójáig (1906 m). Jobbra lefelé a széles kocsiúton a Millstätter Hütte autentikus konyhájú turistaházához tehetünk rövid kitérőt.

A Törl jelzőtáblás turistaút-csomópontjától két opció áll előttünk, a kényelmesebb út a 191-es sz. ún. Kaisersteig, mely egyben a Szerelem Útja is, ez a Kamplnock déli oldalában halad enyhén emelkedve, majd kb. 2000 méteren éri el ismét a hegygerincen futó másik utat. A sportosabb verzió felkapaszkodik a kissé sziklás Kamplnock tetejére (2101 m) és a gerincen át a Grünes Törl nyeregben csatlakozik ismét a Kaisersteighoz. A hegyen át vezető út az Alpok-Adria útvonal és a Millstätter See Höhensteig is egyben. Meglehetősen izzasztó kaptatóval, egyre nagyobb sziklákat kerülgetve mászunk fel a csúcskereszthez, mely, igaz, hogy Kamplnock feliratot visel, de nem az igazi csúcson van, hanem egy előmagaslaton 2053 méteren. A lapos sziklákkal borított igazi csúcs (2101 m) csak egy hevenyészett fakeresztet kapott.

A Kamplnock gerincén megyünk tovább lefelé a jól kijárt ösvényen, végig kitűnő kilátást élvezve. Rövidesen, a Grünes Törl nyergében találkozunk a jobbról becsatlakozó Kaisersteig-gal, a Szerelem Útjával. A Millstätter Alpe (2091 m) jellegtelen magaslatát jobbról mellőzzük, majd szép gerincvándorlással érünk el az Obermillstätter Almkreuz (2046 m) gyönyörűen kialakított pihenőjéhez, ahonnan természetesen bámulatos körpanorámát élvezve szusszanhatunk egyet. A kereszttől egyenesen folytatjuk túránkat a 191-es úton, melyhez az eddigi tematikus útvonalakhoz még egy csatlakozik, az Enzian-Granat-Steig, mely a környék két leghíresebb természeti jellegzetességét, a pompás, lila virágú enciánt és a vöröses színű ásványt, az itteni hegyeken gyakran található gránátot ismertető tanösvény.

A füves, köves hegyháton hamarosan elénk tűnik a régió egyik ikonikus jelképe, a Granattor. A monumentális, vasból épült kapu belsejét kövekkel, talán gránátot tartalmazókkal, töltötték fel, a feliratok a gránát történelmi szerepének jelentőségéről szólnak. Mindenesetre igen impozáns látvány a kapu, a panoráma pedig, főleg a Millstatti-tó felé lenyűgöző szépségű. Pihenőpadot is találunk mellette, de a lapos sziklákra is kényelmesen letelepedhetünk. Itt ér véget a Weg der Liebe, a Szerelem útja. Folytassuk tovább utunkat a széles, kitaposott úton, füves, köves terepen érjük el a Lammersdorfer Berg nagy kőhalommal jelölt csúcsát (2063 m). Mielőtt csúcsra jutunk, balra tehetünk egy kis kitérőt a Böse See kis tengerszeméhez. A Lammersdorfer Berg tetejét rengeteg kő borítja, a köztük kanyargó, széles ösvényen ereszkedünk a hegyről.

Az elágazásnál a 191-es sz. utat követjük továbbra is, mely délnek fordulva tart a Lammersdorfer Hütte felé. Elmegyünk egy kút mellett, majd egy keresztnél balra térünk le a széles kocsiútról egy ösvényre, mely levágja a murvás út nagy kanyarjait. Idilli tájon, vörösfenyő ligetek közt meredeken ereszkedünk, később ismét találkozunk a kocsiúttal, de a jelzett út a kanyarokat levágva kellemetlenül erős lejtővel gyorsan veszt szintet és már előttünk is van a Lammersdorfer Hütte (1644 m) épülete, túránk végpontja, ahonnan taxival tudunk visszamenni Millstattba.