Rövid, látványos körtúra a Falkertsee felett magasodó hegycsúcsra

A karintiai Nockberge régió kedvelt kirándulóhelye, a Falkertsee felett tornyosuló két testvérhegy, a csúcsos Falkert (2308 m) és a szélesebb tetejű Moschelitzen, más néven Rödres Nock (2310 m) népszerű túracélpont. A bal oldali, kereken 2 méterrel magasabb Moschelitzent egyszerű, rövid körtúra keretében hódíthatjuk meg. A tó menti üdülőtelepről, a két hegy sziklafalai között egy kis hegyi patak völgyecskéjében kapaszkodunk fel a Falkert-nyeregbe, majd a páratlan kilátást nyújtó hegytetőre és mesés alpesi legelőkön, fenyőligeteken keresztül ereszkedünk vissza a tó partjára.

Szintkülönbség: 440 m fel, ugyanannyi le.

Kiindulópont: Falkertsee üdülőtelep, parkolóhelyek az út mentén, a Hotel Schneekönig épülete után. Megközelíthető a 95-ös útról, Falkertsee felé vezető műútról. Bad Kleinkirchheimtől 15 km.

Rövid, közepesen nehéz körtúra jól jelzett turistautakon, részben meredek, köves ösvényeken. Nedves időben óvatosan a csúszós sziklákon. A túra végig jelzett útvonalon halad, az Ausztriában szokásos piros-fehér-piros felfestések és a sárga, szabványos útjelzőtáblák segítenek az orientációban.

Térképkivágat: WK 221 Liesertal Maltatal 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

A parkolótól aszfaltos utca vezet a Falkertsee keleti partjára, az út mentén balra a Heidi-Alm gyermek élményparkját látjuk, a Seehütténél érünk a tó partjára. Pár méter után utunk kettéválik, mi a bal oldali ágon megyünk tovább, mely kissé távolodik a tóparttól. Táblával is jelzett útelágazáshoz érünk, a 1591-es út a Falkertschartéra vezet, míg a 6-os turistaút közvetlenül a Moschelitzenre, melyet a táblák főleg Rödres Nock néven jeleznek. A két hegycsúcs közti völgyben, a Sonntagstal-ban megyünk fel, és majd a 6-os úton fogunk visszajönni.

Az elágazástól a jobb oldali, szélesebb, murvás úton folytatjuk túránkat, rövidesen egy kis tavacska, az Ochsenaugensee (Ökörszem-tó) mellett megyünk el, majd a gyalogúttá váló ösvény a Falkert és a Rodresnock hatalmas sziklafalai közt kapaszkodik egyre feljebb. A legdurvább résznél jobbra vezet fel a csak felszereléssel járható Falkensteig mászóútvonala, mely egy biztosított vasalt út. Továbbra is követjük felfelé a kis hegyi patak medrét, majd az egyre meredekebbé váló út széles kanyarokkal szerpentinezik fel a két hegy közti nyeregbe, a Falkertschartéba (2190 m).

A szép kilátást nyújtó nyeregben szusszanhatunk egyet, innen már csak kb. 120 méter szintet kell legyűrnünk. Balra, déli irányba fordulva, a 160-as jelű úton mászunk tovább a Rodresnock széles, lapos teteje felé. A jól jelzett, jól követhető ösvény lassan keletnek fordul és felér a Moschelitzen (Rödres Nock) törmelékes, lapos csúcsára (2310 m). A csúcskereszt mellől gyönyörű kilátás nyílik a Nockberge jellegzetes hegyeire, a távolban feltűnik a Magas-Tauern hófödte hegylánca is. Különleges látványt nyújt innen a testvérhegy, a Falkert szép, szabályos, piramis alakú csúcsa is.

A hegytetőről az eddigi irányt tartva indulunk lefelé, pár lépés után táblával jelzett elágazáshoz érünk. A 160-as és a 09-es út jobbra, délkeleti irányban folytatódik tovább a Schwarzkofel jól látható, füves hegyháta felé, mi a bal oldali 6-os úton megyünk le a hegyről a Falkertsee felé. Köves talajon, nagy sziklák között ereszkedünk a Rodresnock keleti hátán. A mélyben megcsillan a Falkertsee víztükre, jól jelzett utunk folyamatosan lejtve gyorsan veszt szintet.

Keskeny ösvényünk később északnak fordulva egy erős lejtő után cirbolyafenyő ligeten vág át, és leereszkedik a 1591-es út táblával jelzett, már ismert elágazásához. Jobbra fordulva lesétálunk a Falkertsee partjára, majd vissza kiindulási pontunkra.

Tipp: A túrát kitűnően tudjuk kombinálni a szomszédos hegy, a Falkert megmászásával is. 3 és fél óra alatt megtehető a körtúra a tótól kiindulva. Célszerű először a Falkertra, majd onnan a Moschelitzenre menni.