Kerékpártúra Karintia legromantikusabb tava körül

A Millstatti-tó Karintia második legnagyobb tava, a Wörthi-tó után, a 600 m tengerszint feletti magasságban fekvő, impozáns hegykoszorú által körülölelt tó elsőrangú kirándulóhely, kiválóan ötvözi a természet közeliséget, a nyüzsgő strandéletet, a történelmi emlékeket. A csendre és nyugalomra, a romantikára vágyók éppúgy megtalálják számításukat itt, mint a családos kirándulók. A kelet-nyugati irányban húzódó tavat legjobban a partjai mentén kiépített kitűnő állapotú kerékpárúton fedezhetjük fel.

A tókerülő kerékpárútra tulajdonképpen bárhol rácsatlakozhatunk, amennyiben béreljük a bringát, érdemes egy part közeli kölcsönzőt választani és onnan indulni. Mi Millstatt am See-ből indultunk. A parkolás szinte mindenhol fizetős!

Kerékpárkölcsönzés:

Millstatt, Seeboden és Döbriach, ez a három part menti település, ahol találunk megbízható kölcsönzőket nagy választékkal. A tó északi partján fekvő Millstatt am See-ben, a központban, a turista információs iroda melletti Mountainbike Station-t, a tó nyugati végében, Seebodenban pedig a parthoz közeli Hotel Royal X Sportresort-ot vagy a főutcán lévő Bike Shop-ot ajánljuk. A tó keleti végében egyértelműen a barátságos Charly’s SeeLounge a nyerő! Árak: sima trekking bicaj: 12-15 €/nap, E-bike: 20 – 25 € körül. Bérlés előtt mindenképpen tegyünk egy kis próbakört a kiválasztott egyeddel és igazíttassuk méretünkre az ülést. A Millstatti-tó turista iroda honlapján is találunk infókat a kölcsönzőhelyekről.

A tavat kerülő kerékpárút (Millstätterweg) jelzése R2B, zöld táblák jelzik a megfelelő irányokat, kitűnően kitáblázott, jelölt az egész útvonal. Az északi, beépített parton végig aszfalton tekerhetünk, elkülönített kerékpárúton, néhol a gyalogosokkal együtt. Az erdős déli parton le-föl hullámzó murvás, jól ledöngölt földút vár minket. Természetesen végig lehet tekerni az utat sima, váltós trekking kerékpárral, de azért az elektromos rásegítéses E-bike nyergében az igazi a tókerülő körút. Ne sajnáljuk rá a pár extra eurót! Az út mentén, több helyen találunk pihenőpadokat, mondanunk sem kell, hogy vendéglátóhelyekből sincs hiány. Szép, nyári időben érdemes fürdőruhát is vinni magunkkal, számos hívogató strand mellett tekerünk el.

A tó kulturális centrumából, névadó településéről, Millstatt am See-ből indulunk, a tókerülő kerékpárút a városkát kettészelő, forgalmas főút, a Kaiser-Franz-Josef-Strasse szélén fut. A történelmi központ a híres apátsággal és a templommal az út hegy felőli részén, míg a nyüzsgő fürdőváros a strandokkal, a tó felé fekvő részen terül el. Amennyiben az óra járásával ellentétes irányba indulunk el, jobbra a Lindenhof gigantikus épületét, balra pedig a modern Millstatti Fürdőházat (Badehaus Millstatt) láthatjuk. A tó partját  a vízre épült piramis alakú szórakozóhelynél, a Kap 4613-nál érjük el.

Az út következő, egészen Seebodenig tartó szakasza, jó minőségű, elkülönített aszfaltos kerékpárúton halad, szép kilátással a tóra, a déli partra. Seeboden, a tó északnyugati vége körül fekvő városka, a Millstatti-tó legnagyobb települése. A még osztrák viszonyok közt is rendkívül példásan rendben tartott üdülőhelyen nincs sok említésre méltó látnivaló, azonban a tó partján sorakozó gyönyörű parkjai, strandjai elsőrangú kirándulóhellyé teszik. Beérve Seebodenbe, egy park után rögtön balra mutatnak a kerékpárút jelzései, térjünk le a Meixner strandfürdő irányába. A bejárat előtt jobbra fordul az út, végigtekerünk a hangulatos parti sétányon, a Seepromenade-n, parkok, strandok, éttermek, kempingek között.

A Hotel Koller után balra fordulunk az Angerweg-re, majd a Bachlwirt fogadó után ismét balra mutatnak a táblák. Egy hídnál érjük el a Seebodeni-öböl csúcsát, ott ahol a Seebach patak ömlik a tóba. A tó vizéből egy sellő szobra integet ki, a másik oldalon pedig a Halászati Múzeum muskátlis épülete áll (Fischereimuseum). A több mint 400 éves, egykori halászházban fotókat, dokumentumokat és tárgyakat gyűjtöttek össze a tó halászatáról, a halászokról. A híd túloldalán egy romantikus kis szökőkutas parkban szusszanhatunk egyet, mielőtt ráfordulunk a déli parton vezető útra. Az elágazásnál balra fordulunk a Seeblickweg, majd ismét kissé balra tartva a Süduferweg utcára, eleinte a házak közt tekerünk a meredekké váló úton felfelé, majd rövidesen a jelzett kerékpárút jobbra tér le a betonútról.

Jó minőségű, murvás földúton megyünk az erdőben, időnként gyönyörű kilátást élvezve a tóra és az északi partot keretező Millstatter Alpe hegyvonulatára. Egy hangulatos pihenőpad után kibukkanunk egy aszfaltútra, mely levisz a Millstatt-tal pont szemben fekvő strandhoz, ill. kompkikötőhöz. Itt láthatjuk a tó jellegzetes modern építményeit, a két SoArt feliratú kockát, melyben művészeti kiállításokat rendeznek, ill. alkotó stúdióként is funkcionálnak. Elgurulunk a Schlossvilla romantikus épülete mellett, majd újra földútra váltunk. Árnyas, le-föl hullámvasutazó utunk lassan jobbra kanyarodva egy festői öböl felé ér, ahonnan lélegzetelállító panoráma nyílik a tó délkeleti részére és a mögötte tornyosuló Mirnock hegytömbjére.

A Laggerhof fogadó után ismét bebújik kerékpárutunk az erdő fái közé, újból a természet veszi át a főszerepet a kellemesen hullámzó murvás úton. Több pihenőpad mellett is elmegyünk, majd már egészen a tó délkeleti csücskében érünk ki a kultikus vendéglőhöz, a tó partjára épült Charly’s Lounge laza hangulatú étterméhez, mely nem mellesleg a Millstatti-tó egyik legjobb kerékpárkölcsönzője, ill. szervize. A kempingnél egy darabig a főút mellett tekerünk, majd az ADEG szupermarketnél balra kanyarodunk a Seefeldstrasséra. A tó keleti csücskében fekvő Döbriachban járunk, átmegyünk a Riegerbach hídján, a strandfürdőt és egy kempinget nagy ívben megkerülve érünk ki a Millstatti-tó északi partján futó forgalmas országúthoz.

Utunk következő szakasza egészen Millstattig az országút mellett, elkülönített aszfaltos kerékpárúton halad, végig szép kilátást nyújtva a Millstatti-tóra és a déli partra. Először Dellach, majd Pesenthein településen tekerünk keresztül és rövidesen visszaérünk Millstattba, kiindulási pontunkhoz. Mindkét helyen jól kiépített strandfürdőn csobbanhatunk a nyáron egészen 24 fokra is felmelegedhető tóban.