Vad, rohanó hegyi patakok, zúgók, zuhatagok, kilátópontok

A Malta völgye (Maltatal) Karintia méltán népszerű kirándulóhelye, a vízesések völgyeként nevezetes Maltatal egyik legszebb része a Malteiner Wasserspiele nevű tanösvény, mely a völgy középső szakaszának zuhatagait köti össze egy jól járható, több állomásos tanösvény keretében. Látványos útvonalon járjuk be robogó hegyi patak útját, vízesések, zúgók, sellők, kilátóteraszok, szakadékok váltogatják egymást rövid, változatos utunkon.

A túra hossza: A teljes tanösvény hossza 5,5 km, de bárhol megszakítható.

A túra időtartama: 2 óra, egy irányban

Szintkülönbség: 380 m

Falleralm, a fizetős Malta-Hochalmstrasse fizető kapuja előtt. A fogadó előtt, nagy, ingyenesen használható parkoló. A Falleralmig még nem kell fizetni! Megközelíthető Gmünd városkától Malta felé, majd tovább egészen a fizető kapuig.

Cikkünk a Fallbach-vízesésről és a Malta-völgyről!

Könnyű, családi kirándulás jól jelzett turistautakon, ösvényeken. A vízesések közelében erős páraveszély. A kilátóhelyek korláttal biztosítottak. 6 éven felüli gyerekekkel bátran bevállalható. Mivel a busszal történő visszaút elég körülményes, javasoljuk, hogy csak a Felskanzel kilátóig menjünk, onnan ugyanazon az úton vissza. Ha van Kärnten Card-unk, úgy is végigmegyünk a gátig, és akkor meg tudunk állni a Blauer Tumpf parkolónál, ahonnan 1 km a vízesés.

Közlekedés:

A Wanderbus csak július elejétől szeptember végéig közlekedik, de akkor is csak kedden, csütörtökön és szombaton! Ráadásul elég ritkán jár, egyszer délelőtt, egyszer délután. Amennyiben busszal szeretnénk vissza- vagy a Gmünder Hüttéig menni, alaposan tervezzük meg az utat és tanulmányozzuk a menetrendet! Ráadásul, ha nincs Kärnten Cardunk, akkor még útvámot is kell fizetnünk a menetjegyen felül, ami 6,00 €, gyereknek 12 éves korig: 4,00 €! Infó a buszról és menetrend itt!

Térképkivágat: WK 221 Liesertal Maltatal Millstatter See 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

A Falleralm fogadó (911 m) parkolójából indulunk a Malteiner Wasserspiele útjelzőtáblája irányában, az ösvény először hátulról kerüli meg az épületet, közvetlenül a hütte és az országút között vezet, jelölése piros pötty egy fehér körben. Kiérünk az országúthoz, de rövidesen balra fordul be ösvényünk az erdőbe. Lesétálunk az első állomáshoz, az impozáns Unterer Fallertumpf zuhatagához. Fából ácsolt kilátóteraszról vehetjük szemügyre a dübörgő patakot, ahogy a sziklalépcsőkön haragosan lezúdulva vájja ki a medencéket, melyekben zajosan fortyogva gurgulázik. Ismeretterjesztő táblák, sajnos csak németül, szolgálnak a Malta völgyének természeti és kulturális szépségeinek ismertetésére.

Kissé feljebb érjük el a második állomást, az Oberer Fallertumpf gigantikus gránitból kivájt medencéjét, melybe ismét egy teraszról kukkanthatunk be. Ezután utunk a völgyet felfelé követve, átbújik az országút hídja alatt, kiér egy parkolóhoz, ahonnan egyenesen megyünk tovább egy elágazásig, ahol balra fordulva érjük el a harmadik állomást. Az útról kicsit balra letérve, a Hochsteg Klamm nevű teraszról lenyűgöző kilátás nyílik a mélyben dübörgő patakra, ill. a fent a szurdok legkeskenyebb részére épített fedett fahídra, a Hochsteg-re. Visszasétálunk a tanösvényre, balra kanyarodva átmegyünk egy hegyi patak hídján, majd felérünk, a lentről látott fedett hídra, a Hochsteg-re. A híd után a Renker-pihenőtől csodálhatjuk a vad hegyi patak zúgását a kanyonszerű, szűk szurdokvölgyben.

Visszamegyünk a hídon át a tanösvényre, balra fordulunk és pár méter után már meg is pillantjuk a tanösvény legimpozánsabb zuhatagát, a Melnikfall-t. Jobbra egy ösvényen egészen a vízesés aljáiig be tudunk menni. A Melnik-patak összesen 300 métert zuhan több nagy sziklalépcsőn keresztül, míg a Maltába ömlik. A festői szépségű zuhatag aljában állva érezzük leginkább a természet hihetetlen erejét, a vízpermet teljesen beborítja a környéket. Ez az ötödik állomás, gyerekekkel eddig mindenképpen megéri feljönni, a további útvonal is szép, de nincsenek ilyen töményen látnivalók, mint eddig.

A következő szakasz hangulatos fenyvesben vezet tovább, mérsékelten emelkedve, magasan a Malta medre felett. A hetedik állomásnál, a völgy túloldalán a Dreifaltigkeitsfall zuhataga gyönyörködtet, majd széles utunkról balra tér le a tanösvény, meseszép erdőben, mohalepte sziklák közt, hegyi patakok zúgói közt kanyarogva ér ki később a széles útra. Hamarosan egy tisztáson bukkanunk ki, a Veidlbaueralm (1100 m) épületcsoportjánál. A rét közepén, az útjelzőtáblánál balra fordulunk le a Felskanzel kilátója felé, kissé benőtt ösvényen érjük el a hatalmas sziklafal tetejére épült kilátóplatformot, ahonnan szédítő kilátás nyílik a mélyben zúgó patakra, éles kanyart leíró, sziklás medrére.

A kilátótól a tanösvény szép erdei úton enyhén emelkedve folytatódik, később a Hochbrücke vendéglő (1133 m) tisztásán csatlakozik bele a széles kocsiútba. Innen a kocsiúton is vissza tudunk menni a Veidlbauer Alm-on át a Falleralm felé vagy, ha egy kicsit tovább megyünk felfelé, akkor az út kivisz a Malta-völgyben futó fizetős országútra, ahol balra fordulva pár méter a buszmegálló visszafelé. Amennyiben van még kedvünk, folytathatjuk utunkat a Gmünder Hütte felé. Keresztezzük az országutat, a tanösvény a túloldalon szép fenyőerdőben emelkedik lassan, majd beletorkollik egy murvás kocsiútba, itt jobbra térve érünk ki egy perc alatt az országútra, melyen balra kanyarodva érünk a jó 500 méterre lévő Gmünder Hüttéhez (1186 m).

A vendéglő előtt is van buszmegálló, de a tanösvény még folytatódik, egészen a szépséges Blauer Tumpf kék medencéjéig. 400 métert teszünk meg felfelé a műúton, vigyázzunk a forgalommal! A parkolónál, mielőtt az aszfaltút az alagútba bújna, a jelzőtábla iránymutatása alapján egy ösvény tér be balra az erdőbe. Még kb. 1 km a jól követhető ösvényen a Blauer Tumpf tényleg kék vizű nagy medencéje és a beleömlő vízesés. A kis tavat balról tudjuk megkerülni, az út a kilátópontnál ér véget. Visszafelé ugyanazon az úton jutunk a Gmünder Hütte előtti buszmegállóhoz vagy kiindulási pontunkhoz, a Falleralmhoz gyalogszerrel.