Látványos magashegységi körtúra a Nockalmstrasséről

A Bad Kleinkirchheim-től északra fekvő Nockberge hegységet keresztülszelő Nockalmstrasse panorámaútról kiindulva az egyik legérdekesebb körtúra a Klomnock páratlan kilátást nyújtó csúcsára vezet. A hegytetőről lélegzetelállítóan szép hegygerincen mászunk át a közeli Mallnock népszerű hegyére, majd kilátásban gazdag, hegyoldalba vágott ösvényen térünk vissza a Nockalmstrasse Schiestelscharte hágójába.

Szintkülönbség: 550 m

Nockalmstrasse, fizetős panorámaút, Schiestelscharte, Glockenhütte parkoló. 14 km Ebene Reichenautól, 27 km Bad Kleinkirchheim-től.

Magashegységi jellegű, közepes nehézségű gyalogtúra, jól jelzett meredek ösvényeken, turistautakon. A Klomnockra menet sziklás, keskeny ösvény, helyenként láncos biztosítással, biztos lépés szükségeltetik. Az útvonalat az Ausztriában megszokott piros-fehér-piros felfestések és a sárga útjelzőtáblák jelzik.

Térképkivágat: WK 221 Liesertal Maltatal 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

A Nockalmstrasse második legmagasabb hágójából indulunk, a Schiestelnock és a Klomnock közti nyeregből, a Schiestelschartéből (2024 m). A Glockenhütte mellett bőséggel találunk parkolóhelyeket, de a nyári szezonban közlekedő kirándulóbusz is megáll a hágóban. A hütte feletti sziklán népszerű kívánságharang áll (Wunschglocke), vele szemben, az út túloldalán indul a turistaút a Klomnock csúcsára (1-es sz. út).

Az útjelzőtáblától egy kerítés mellett kezdjük meg fárasztó kapaszkodásunkat a hegyoldalban harántoló keskeny csapáson. Ahogy egyre feljebb érünk a Klomnock északi hegyhátának füves oldalában, úgy nyílik egyre szélesebbé a kilátás a Nockberge hegyeire és a Nockalmstrasse szerpentinjére. Egy szakaszon drótkötéllel biztosított sziklás részen küzdjük át magunkat, és lassan felérünk a gerincre.

A jelzőtáblás elágazásnál jobbra fordulunk az innen már csak pár lépésnyire lévő Klomnock csúcsa felé, a 161-es úton. Innen egészen a Mallnock alatti Brunnachgatterig a Nock/art Mallnock-Alpinrunde nevű útvonalat követjük, melyet piros táblás oszlopok is jeleznek. A Klomnock (2331 m) a Nockberge hegység legmagasabb hegyei közé tartozik, ennek megfelelően csúcskereszttel koronázott tetejéről páratlan szépségű kilátást élvezhetünk tiszta időben. A Nockberge szinte összes jellegzetes hegyét be tudjuk azonosítani és a távolban a Hohe Tauern hófödte lánca is jól látszik.

Az eddigi irányt tartva, nyugat felé indulunk lefelé a csúcsról, jól követhető, keskeny ösvényünk a látványos gerincen ereszkedik, rövidesen jobb oldalt félelmetesen mély szakadékokat érintünk, majd a hegygerinc egy kis kiemelkedésén emlékkereszthez érünk. Tovább követjük a Klomnock és a Mallnock közti hullámzó gerincet, míg a Mallnock (2226 m) lapos, köves, széles tetejére érünk, ahonnan a szokásos csúcskereszt mellől parádés kilátás nyílik a hegység tipikus csúcsaira, a Nock-okra.

Déli irányba, továbbra is a 161-es úton ereszkedünk le a hegyről egy hosszú kerítés mellett. Pár perc múlva elágazáshoz érünk, jobbra fordulunk a 161-esen, ill. a Mallnock-Alpinrundén és legelőkön keresztül, végül ismét egy kerítés mellett érünk le a Brunnachgatter (2006 m) nevű elágazáshoz. Itt két új Nock/art útvonal is találkozik, a már ismert, pirossal jelzett Mallnock körtúra innen St. Oswald felé tart a völgyben lefelé, míg a kék jelzésű Nockberge Bioszférapark körtúra balra a Nationalparkbahn felvonó hegyi állomásához megy, mi élesen jobbra kanyarodunk a másik irányba tartó Nockberge körtúrán.

Kényelmes, szintet tartó gyalogutunk a Mallnock nyugati oldalában halad, szép kilátást nyújtva a Rosennock-ra és a Pfannockra, többek közt. Az Oberer Bocksattel táblás útelágazásához érve, látjuk a Rote Burg vörös sziklaformációit, itt jobbra kanyarodunk, a 15-ös számú Hoher Steig nevű turistaútra, mely végigvezet a Mallnock és a Klomnock északi oldalában. A jól jelzett, könnyen követhető, le-föl hullámzó ösvény elszórtan álló vörös- és cirbolyafenyők közt harántol a hegyoldalban. Később felmászunk a Klomnock északi nyúlványának egyik gerincére, ahonnan már jól látható kiindulási pontunk a Schiestelscharte. Pár perc alatt leereszkedünk a Nockalmstrasse hágójába, a Glockenhüttéhez.