Lenyűgöző szurdok a Magas-Tauern Nemzeti Parkban

Karintia számtalan természeti látványosságainak egyik gyöngyszeme, a Groppensteinschlucht lenyűgöző szurdokában kiépített lélegzetelállító, a függőleges sziklafalakhoz erősített, fából készült lépcsők és pallók végeláthatatlan sorozata, melyek magasan a zúgó patak és a vízesések felett vezetnek át.

Kiindulópont: Obervellach, a település nyugati szélén, a 106-os főútról kitáblázott bekötőút vezet jobbra, a kb. 100 méterre található, a Groppensteinschlucht bejáratánál lévő parkolóig.

Szintkülönbség: 220 m fel, ugyanannyi le.

Könnyű, rövid körtúra, egyértelmű, jól jelzett, kitáblázott utakon, ösvényeken. A szurdokban vezető, jól biztosított, fából épült pallók, hidak, lépcsősorok nedvesek, csúszósak lehetnek, fokozott óvatosság szükséges. 6 éven aluli gyerekek részére nem ajánlott.

Nyitvatartás: Május közepétől szeptember közepéig, minden nap: 9.00 – 17.00, szept. elejétől október elejéig 9.00 – 16.00.

Belépő: 7,00 €, gyerek (6-15): 4,00 €, Kärnten Card-dal ingyenes! www.kaerntencard.at

Térképkivágat: WK 225 Mölltal Kreuzeckgruppe 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

A Groppenstein-szurdok kasszáját egy rusztikus, kétszintes kőtoronyban alakították ki. Kényelmes, patakparti sétaúton kb. 500 méter után érünk egy hídhoz, előtte pihenőpad és egy fémarc installáció, melynek szemeiből messzire spriccel a hideg forrásvíz. A hídról megkapó kilátás nyílik a Mallnitzbach sebesen rohanó vizére és egy impozáns vízesésre.

Átkelünk a hídon, és a túlsó parton meredek lépcsősoron folytatjuk túránkat az egyre vadabbá váló szurdokban. A fakorláttal biztosított ösvényről lenyűgöző panoráma nyílik a Groppenstein-vízesésre. Felérve a zuhatag tetejére, utunk kis szakaszon, közvetlenül a patak sziklás partján folytatódik, majd az egyre szűkülő szurdok sziklafalaira erősített pallókon, lépcsőkön hatolunk beljebb a kanyonba.

A néhol kiszélesedő szurdok függőleges sziklafalaira tapadó fából ácsolt út konstrukció lélegzetelállítóan látványos. A hangosan robogó, hegyi patak medrében háznyi nagyságú sziklatömbök terpeszkednek, napos időben gyakori a zuhatagok felett kialakuló csodaszép szivárvány látványa. A Groppensteinschlucht felső végén még egy impozáns vízesés, a Zechnerfall kápráztat el, fülsiketítő a lezúduló víztömeg robajló zaja.

A zuhatag fölé érve csodás rálátást kapunk a szurdokra visszatekintve, majd ösvényünk egy nagy bal kanyarral eltávolodik a kanyontól, felkapaszkodunk egy keresztben futó turistaúthoz, melyen balra kanyarodva pár perc alatt kijutunk a Himmelbauer fogadóhoz vezető aszfaltútra. Balra, lefelé megyünk a közepesen lejtő, kényelmes úton, legelők, virágos rétek, hegyi tanyák közt ereszkedünk a Groppenstein vár romantikus épülete felé. Átmegyünk egy magasfeszültségű távvezeték alatt, majd miközben az aszfaltcsík nagy hurkot ír le, balra letérünk róla az útjelzőtáblával jelzett kis ösvényre. Lejtős, keskeny csapásunk a magán tulajdonbon lévő, nem látogatható Groppenstein vár mellett ereszkedik le, majd a házak közé érve, balra fordulunk és egy hídon átkelve jutunk vissza kiindulási pontunkra.