Könnyű körtúra a Heiligenblut közelében fekvő természeti csodákhoz

A népszerű karintiai üdülőhely, a Grossglockner lábánál fekvő Heiligenblut egyik közkedvelt kirándulóhelye, az izgalmas Natura Mystica tanösvényen megközelíthető impozáns Gössnitzfall vízesés és a Kachlmoor élettel teli, mocsaras tava. Vadregényes, sűrű erdőben, hatalmas, mohalepte sziklák és zúgó hegyi patak mentén vezet romantikus, könnyen járható ösvényünk.

Heiligenblut Winkl településrészén, a Natura Mystica tanösvény kezdő állomása, mellette ingyenes parkoló. Megközelíthető Heiligenblut központjából, Winkl felé tartó úton, a Kärntnerhof szálloda előtt jobbra, majd kb. 500 méter után van a parkoló. A Hunguest Hotel Heiligenblut épületétől gyalog is elsétálhatunk a kiindulóponthoz, kb. 800 méteres séta az aszfaltúton.

Szintkülönbség: 140 m

Könnyű, rövid, egyszerű, családi túra remekül kitáblázott, jelzett turistautakon, ösvényeken. A vízeséssel szembeni kilátóhoz meredek, néhol drótkötéllel biztosított szerpentin vezet.

Térképkivágat: WK 5181 Grossglockner Heiligenblut 1:35 000 (freytag & berdt), www.freytagberndt.hu

A Natura Mystica (Rejtélyes természet) tanösvény Stonehenge-re hajazó induló állomásától kis lépcsőn vezet be az út, a mezőn keresztül az erdőbe, ahol egy táblás útelágazásnál jobbra fordulunk a Gössnitzfall felé. A rendkívül romantikus környezetben, sűrű fenyőerdőben, hatalmas, mohos sziklafalak alatt vezető tanösvény állomásai elsősorban az érzékszerveink által tapasztalt természeti jelenségekre hívják fel figyelmünket, hallás, látás, tapintás útján megfigyelhető apró csodákat fedezhetünk fel.

Rövidesen kiérünk egy, a Möll völgyére szép kilátást nyújtó mezőre, majd ismét az erdőbe bújik be ösvényünk, ahol egy szakaszon drótkötél biztosítással jutunk fel egy rövid emelkedőn. Utunk hamarosan kettéágazik, a jobb oldali, szélesebb úton megyünk tovább. Bal oldalunkon, a Kachlmoor magashegységi mocsara mellett gyalogolunk tovább. A zsombékos, védett terület közepén csillog a Kachlsee víztükre, a nedves környék számos kétéltű fajnak, gazdag rovarvilágnak ad otthont.

Széles földutunk kiér egy kocsiútra, ahol balra fordulunk, és egy táblás kereszteződéshez érünk. A Magas-Tauern Nemzeti Park információs táblái mellől egyenesen megyünk tovább a Gössnitzfall irányába, átmegyünk a sebesen rohanó Gössnitzbach feletti hídon, és közvetlenül a híd után balra térünk le a kocsiútról egy, a patak partját követő vadregényes, gyökerek szabdalta ösvényre.  Utunkat egy fából ácsolt, régi vízlevezető csatorna követi, mely a völgyben épült malom kerekét hajtotta hajdanán.

Pár perc múlva újabb fahídhoz érünk, a keskeny kis tákolmányon állva nem mindennapi élmény az alattunk fehéren tajtékzó, hangosan robogó Gössnitzbach látványa. Átkelünk a hídon és a patak másik partján indulunk visszafelé, de rövidesen jobbra mutat egy tábla, egy meredeken a vízeséssel szemben kialakított kilátóplatformhoz vezető ösvényre. A gyökerektől göcsörtös, sziklás szerpentinen pár perc alatt felkapaszkodunk a Gössnitzfall haragosan robajló zuhatagára remek rálátást nyújtó párkányra. Miután kigyönyörködtük magunkat, ugyanazon az úton ereszkedünk vissza az elágazásig, ahol jobbra fordulunk.

Hangulatos ösvényünk egy darabig még a zúgó Gössnitzbach partján halad, majd kissé eltávolodva tőle ér vissza a már ismert kereszteződéshez, ahol az információs táblák is vannak. Itt most egyből jobbra fordulunk, és kényelmes gyalogúton jutunk a Kachlmoor másik partjára. Elhagyjuk a mocsaras területet, ösvényünk beletorkollik az idevezető útba, ahol jobbra fordulva, a már ismert turistaúton megyünk vissza kiindulási pontunkra.