Parádés kilátóhegy, rövid, egyszerű gyalogtúra

A karintiai Nockberge régió egyik jellegzetes hegycsúcsa, a Bad Kleinkirchheim-től északra fekvő Falkertsee felett magasodó Falkert (Falkertspitz) 2308 méteres orma. A tó menti üdülőtelepről kiindulva meredek, füves terepen másszuk meg a fantasztikus körpanorámát nyújtó csúcsot, majd a Falkert-nyeregből egy hegyi patakot követve ereszkedünk vissza a tóhoz.

Kiindulópont: Falkertsee, Heidi Hotel melletti parkoló. Megközelíthető a 95-ös útról, Falkertsee felé vezető műútról. Bad Kleinkirchheimtől 15 km.

Szintkülönbség: 430 m fel, ugyanannyi le.

Rövid, közepes nehézségű körtúra néhol masszív, fárasztó, de nem túl hosszú kaptatóval, a nyeregből lefelé jövő, rövid, meredek lejtőn vigyázzunk. A körtúra végig jelzett útvonalon halad, az Ausztriában szokásos piros-fehér-piros felfestések és a sárga, szabványos útjelzőtáblák segítenek az orientációban.

Térképkivágat: WK 221 Liesertal Maltatal 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

A Falkertsee-hez vezető országút végén, a tó északi partján fekvő Heidi Hotel melletti parkolótól indulunk a Falkert csúcsának meghódítására. Az aszfaltút végétől a 3-as és 159-es sz. turistaúton pár méter után elágazáshoz érünk, a 159-es út balra tér el, közvetlenül a Falkertspitzre vezet, ez egy rövidebb, de jóval meredekebb variáció. Mi egyenesen megyünk tovább a 3-as úton a Falkert, Klomnock irányába.

Átmegyünk a Falkertspitzlift síszezonban működő drótkötélpályája alatt, és mérsékelten emelkedő, kényelmes gyalogúton jutunk egyre feljebb a széles, tágas, füves hegyoldalban. Keresztezünk egy hegyi patakot, és nagyjából párhuzamosan egy másik sílifttel a jobb oldalunkon kapaszkodunk egyre feljebb. Az előttünk magasodó Falkertköpfl (2197 m) csúcsa alá érve utunk nagy ívben balra kanyarodik, és kissé meredekebbé válva felér a Hundsfeldscharte nevű nyeregbe (2167 m).

A jelzőtáblás útelágazásnál balra fordulunk a Falkert irányába a 109-es turistaúton, mely egy hosszú kerítés mellett meredeken vezet fel a csúcsra. Ahogy egyre feljebb érünk a Falkert északi gerincén, úgy tágul a panoráma a Nockberge jellegzetes hegyeire. A csúcs előtt még érintjük a Falkertspitzlift sífelvonó felső végét, aztán hamarosan felmászunk a Falkert (Falkertspitz) (2308 m) csúcskereszttel jelzett legmagasabb pontjára.

A hegytetőn egy panoráma asztalka segítségével közel 40 csúcsot tudunk beazonosítani, a Nockberge szinte összes hegycsúcsain túl a Hohe Tauern hófedte hegylánca is feltűnik. Különösen érdekes látványt nyújt a Falkert édestestvére, a közeli Moschelitzen tömbje, mely a földtörténet hajnalán „tört” kétfelé. Főleg nyugatról nézve tűnik egy egésznek a két hegytestvér. Ahol a két hegy élesen kettétört, a Falkert déli oldalán igazán látványos a meredek szakadék.

A csúcsról kelet felé vezet le közvetlenül a kellemetlenül meredek 159-es út, mi a nyugati gerincen ereszkedünk le a hegyről a 12-es úton. Köves, enyhén lejtős úton elágazáshoz érünk, a 12-es a Lärchenhütte felé megy tovább, mi pedig balra tartunk a 109-es úton a Rodresnock irányába. Pár lépés után leérünk a Falkertscharte nyeregbe (2190 m), mely a Falkert és a Moschelitzen (Rödres Nock) közti gerinc legalacsonyabb pontja. Innen egyenesen a 160-as úton a Moschelitzenre tudjuk folytatni a túrát. Az elágazásnál élesen balra lefelé kanyarodva pedig a 1591-es út a Falkertsee-hez vezet vissza.

A jól járható, meredeken lejtő széles turistaút a két hegy sziklafalai közt ereszkedik végig egy kis hegyi patak medrét követve. Félúton a tó felé balra ágazik el a Falken-Steig vasalt útja, mely a Falkert szinte függőleges déli sziklafalán kapaszkodik fel. Az útvonalon csak Klettersteig felszereléssel ajánlatos végigmenni. Egyre kevésbé lejtő, kényelmes utunk elhalad egy kis tavacska, az Ökörszem-tó (Ochsenaugensee) mellett, majd a murvás út kiér a Falkertsee délkeleti partjára.

Az aszfaltút elhalad a parti Seehütte mellett, majd balra kanyarodva érünk vissza kiindulási pontunkhoz, a Heidi Hotel melletti parkolóhoz.

Tipp: A túrát kitűnően tudjuk kombinálni a szomszédos hegy, a Moschelitzen megmászásával is. 3 és fél óra alatt megtehető a körtúra a tótól kiindulva. Célszerű először a Falkertra, majd onnan a Moschelitzenre menni.