Parádés kilátás, idilli havasi legelők

A Júliai-Alpok egyik legszebb és legkönnyebben járható túráján felkapaszkodunk a szépséges Bohinji-tó felett északra húzódó karsztfennsíkra, mely meredeken szakad le a tó medencéjére. A letörés legmagasabb pontjáról, a Pršivec csúcsáról fantasztikus kilátás nyílik a mélyben, 1200 méterrel alattunk fekvő tóra. Idilli fekvésű havasi legelőkön, rusztikus hegyi tanyák közt, gyönyörű erdőben kirándulunk tovább.

A túra jellege: Közepesen nehéz hegyi túra. A Pršivec csúcsára kissé kitett, sziklákon mászó úton jutunk fel, néhol kapaszkodni is kell, de nem túl hosszú az a szakasz, az útvonal többi része kényelmes hegyi utak, ösvények.

Szintkülönbség: 720 m fel, ugyanannyi le.

Kiindulópont: Planina Vogar, (Vogar-havas), megközelíthető Stara Fužinából. A település északi végéből indul az útdíjköteles köves út, mely kb. 7 km hosszan kanyarog fel a Vogar tanyáihoz.

Térképkivágat: WK 141 Julische Alpen 1:50 000, (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

A Vogar-tanyáknál, a betonút szélén találunk parkolóhelyeket. Az úttól balra letérve egy gyalogúton térünk be az elszórtan álló hegyi épületek közé. A Vogar felé mutató táblát kövessük és pár perc múlva elérjük a Dolenc gazdaság (Domacija Dolenc) nevű kis vendéglőt. Innen  a Szlovéniában megszokott piros pont jelzésű turistaúton megyünk tovább a Pršivec felé.

A jelzett utat jobbra pár méterre, párhuzamosan kíséri egy darabig az erdészeti út. Az először szintben tartó kényelmes turistaút később emelkedni kezd, végig a fennsík szélét jelző meredek letörés közelében haladva egyre szebb kilátásban van részünk a mélyben csillogó Bohinji-tóra. Egy elágazáshoz érve a bal oldali, jelzett úton megyünk tovább hangulatos erdőben egyre magasabbra.

A csúcshoz közeledve ösvényünk meredekebbé válik, hatalmas sziklák közt, végig lenyűgöző kilátást élvezve, néha kézzel is kapaszkodva mászunk fel a Pršivec (1761 m) széles, füves platójára. 1200 méterrel alattunk csillog a Bohinji-tó víztükre. A csúcsról a tó nyugati vége látszik csak, de ha kissé lejjebb megyünk, belátjuk a tó egészét, legyünk azért óvatosak, a sziklafal meredeken szakad le a mélybe. Észak felé látjuk a Júliai-Alpok csipkés hegyláncát, a legmagasabb csúccsal, a Triglavval. A tó déli oldalán a Vogel hosszú lánca húzódik.

A leereszkedést észak felé kezdjük meg a piros ponttal jelzett ösvényen, elhaladunk a Majska jama mély, sötét barlangja mellett, melyben még nyár közepén is találunk havat, majd szép erdős részen átvágva érünk le a Planina Viševnik havasához (1625 m). A régi, rusztikus faházaknál több jelzett turistaút is találkozik, mi északkelet felé gyalogolunk tovább a Pri Jezeru tábla irányát követve. Hamarosan kiérünk az erdőből és leszerpentinezünk az idilli fekvésű hegyi tó partján álló Koča na Planini pri Jezeru menedékházhoz (1453 m). Június közepétől szeptember végéig mindennap nyitva áll a szállást is nyújtó menedékház kitűnő helyi ízekkel.

A tóparti pihenő után a Planina Blato irányába egy völgyön át folytatjuk az ereszkedést, de a következő elágazásnál jobbra fordulunk a Vogar felé, majd még egyszer jobbra tartunk, kiérünk az erdészeti betonútra, amin autóval feljöttünk. Jobbra fordulunk és pár perc múlva visszaérünk kiindulási pontunkhoz.