Havasi legelők, alpesi hangulat, tágas terek

A Graz-tól északra fekvő hegyvidék jellegzetes része az idilli havasi legelőkkel és fenyvesekkel tarkított Almenland, mely könnyű megközelítésének, remek turisztikai infrastruktúrájának köszönhetően Stájerország közkedvelt kiránduló régiója. A nagy kiterjedésű Naturpark Almenland szívét fedezzük fel körtúránkon a Teichalmsee feletti legelők felső szélén le-föl hullámozva, kitűnő kilátást élvezve a bukolikus tájra, legelésző tehenek, szőke lovak társaságában a völgybe ereszkedve térünk vissza.

A túra jellege: Közepesen nehéz, nem túl hosszú túra jelzett turistautakon, ösvényeken, csapásokon. A legnehezebb szakasz a túra elején a Heulantschra történő izzasztó kapaszkodó, a tágas legelőkön kevés a jelzés, figyelni kell nagyon az útirányt. A túra végig szarvasmarhák legelőin vezet, ügyeljünk a tisztes távolságtartásra, kutyával ne ezt a túrát válasszuk.

Kiindulópont: Hotel Pierer előtti nagy parkoló, Fladnitztól 10 km-re északra, a Teichalmsee után pár száz méterre.

Térképkivágat: Grazer Bergland 1:50 000, freytag & berndt WK 131, www.freytagberndt.hu

A Hotel Pierer előtti parkolóból indulunk tovább felfelé az országúton, kb. 200 méter után egy kisebb útmenti parkolónál jobbra térünk le a műútról, követve a piros-fehér-piros turistaútjelzéseket, a 7. sz. úton. Egyre feljebb kapaszkodunk a Heulantsch széles, fűvel borított teteje felé, a meredek út, 200 méter szintkülönbséget küzdünk le 1 km-en, legelésző, kérődző szarvasmarhák közt vezet egyre feljebb, míg el nem érjük a Heulantsch csúcskeresztjét (1473 m), ahonnan csodálatos panoráma nyílik a lábunk alatt húzódó idilli, erdőfoltokkal tarkított havasi legelők világára, az Almenlandra.

A kereszt és a pihenőpad mögött betérünk az erdőbe, leereszkedünk a hegyről egy nyeregbe, ahonnan jól belátjuk utunk következő szakaszát. A nyereg környékén gyakran láthatjuk a tipikus dél-tiroli, Haflinger fajtájú, szőke sörényű pacikat, kis változatosság a tehenek és ökrök birodalmában. Megnyílik a táj észak felé is, a Fischbacher Alpen lágy ívű csúcsai felé. Követve a jelzéseket, a legelő felső szélén felmegyünk a következő dombra, a Grubbauer Kogelra (1424 m), majd le-föl hullámozva, végig kitűnő kilátást élvezve érünk el egy kis házikóig, az egyszerű vendéglátóhelyként funkcionáló Stoahandhüttéig.

Tovább megyünk a havasi rétek felső szélén húzódó 7. sz. turistaúton, északról megkerüljük a Mooskogel (1392 m) füves kúpját, mellőzünk egy völgynek futó sífelvonót, és a következő domb, a Kulmkogel (1410 m) megmászása után egy csinos kis útszéli keresztnél elágazáshoz érünk. Élesen jobbra fordulunk, és a ritkásan jelzett 702-es úton megkezdjük ereszkedésünket a völgybe. Hamarosan balról csatlakozik hozzánk a 745. sz. út, elmegyünk a sífelvonó kötélpályája alatt, az erdő szélén átmegyünk egy kerítés átjáróján, és a fenyves szélén leérünk a völgyben futó országútra.

Jobbra fordulunk, átkelünk az út túlsó oldalán fekvő vendéglőhöz, a Gasthof Holzmeister épületéhez. A jól megérdemelt pihenő után az épület mögötti úton folytatjuk túránkat, átmegyünk a patak feletti hídon, majd jobbra fordulunk a széles erdészeti útra. Kényelmes utunk eleinte az erdőben vezet, majd a tündérien kanyargó Mixnitzbach völgyét követi a legelők mentén. Egy tanyánál (Harrerhaus) kiérünk az országútra, keresztezve azt, átmegyünk a hídon, és egy nehezen követhető csapáson, a legelő kerítése mentén egy újabb gazdasági épület aljában elérjük a 702. sz. turistautat melyen nyugat felé tartva vágunk át a Teichalm kiterjedt havasi legelőin. Újabb tanyát mellőzünk, majd a széles kocsiúton pár száz méter sétával visszaérünk a Teichalmsee felől jövő forgalmas országút aszfaltjára. Balra fordulva pár perc alatt visszajutunk kiindulási pontunkra, a Hotel Pierer előtti parkolóba.