Kerékpárral a Fertőzug szikes tavai között

A Fertő-tó parti kerékpárút mellett a másik népszerű útvonal a Fertőzug (Seewinkel) szikes tavai, sztyeppeszerű pusztái közt kanyarog. Könnyű, szintkülönbségektől mentes körtúránk a Fertő-tó egyik legnépszerűbb part menti falvából, Podersdorf-ból indul, a Fertő partján délre kerekezünk, majd Illmitz-nél belevetjük magunkat a kis tavak felfedezésébe, majd a híres Frauenkirchen-i bazilikát meglátogatva térünk vissza Fertő-tó partjára.

A túra időtartama: Gyakorlottabb kerékpározók 4-5 óra alatt letekerhetik a távot, de pihenőkkel, a látnivalók megnézésével, jó időben strandolással egész napra tervezzünk.

Teljesen sík terület, szintkülönbség nélkül. Akár városi biciklivel is végigjárható. Az útvonal több helyen is lerövidíthető. Az utak jelentős része aszfaltozott, de előfordulnak földes, kőzúzalékos utak, melyek biciklivel is jól járhatók. Az utat végig jól jelzik táblák és felfestések, a túra nagy része a B 20 „Lackenrandweg” útvonalát követi. Az egyetlen nehézséget az időnként nagyon élénk szél okozhatja, órákon át szembeszéllel biciklizni nem túl kellemes élmény. Fürdőruhát jó időben vigyünk magunkkal, több strandot is érintünk. Érdemes távcsővel is felszerelkeznünk, számos madármegfigyelő tornyot érintünk a túra során.

Kiindulópont: Podersdorf am See (Pátfalu), a faluban több helyen is bérelhetünk kerékpárt, az átlagos napi díj: 10 euró.

Térképkivágat: Fertő-tó 1:80 000 (Szarvas-Faragó), www.map.hu

A Fertő-tó keleti partján fekvő Podersdorf nem véletlenül az egész tó legnépszerűbb üdülőhelye. Az egyetlen olyan település, mely közvetlenül a vízparton fekszik, és strandja nem a nádas közt bújik meg, hanem a nyílt vízfelületre nyílik. Vonzerejét nagyban növeli a közvetlenül a tóparton lévő, saját stranddal rendelkező rendkívül népszerű kemping. Jelképe, és az egész tó talán legikonikusabb építménye a móló végében magasodó piros-fehér csíkozású, északi-tengeri hangulatot árasztó világítótorony.

A mólóra biciklivel is ki lehet gurulni, a hajóállomásról többfelé is indulnak járatok, köztük Rust-ra és Neusiedl-re. A strandtól induljunk el a kemping felé a kijelölt kerékpárúton, a kemping és az azt követő Jachtklub után elfogynak a falu házai és az aszfaltos út balra kanyarodik, mi maradjunk a tovább egyenesen a part mentén folytatódó jó minőségű földes úton, mely pár száz méter után ismét aszfaltossá válik.

Balra érintünk egy kilátótornyot, majd 1 km múlva még egyet, mely mellett érdekes formájú, náddal fedett pihenő épült. A kilátókból kitűnően megfigyelhetők a mindig nagy létszámban jelen lévő madarak, az itt elég keskeny nádason is átlátva feltárul előttünk a Fertő tó hatalmas víztükre, a túlsó parton a Lajta-hegység szelíd lankáival. Pár perc alatt érünk egy út menti étteremhez, az itteni környéket valamiért Pokolnak hívják, a vendéglátóhely neve is Zur Hölle. A hely és főleg nagy árnyas terasza rendkívül népszerű a biciklisták körében.

A Hölle után egy kereszteződésnél, ahol a Fertő-tavat megkerülő B 10-es út balra, közvetlenül Illmitz-be tart, mi továbbra is maradunk a part menti B 20-as jelzésű úton, mely először a Felsőbüdös-tó (Oberstinkersee), majd az Alsóbüdös-tó (Unterstinkersee) mellett halad el. Ezek a kis szikes tavak az út bal oldalán vannak, jobbra a Fertő-tó egyre szélesedő nádasgyűrűje mellett kerekezünk. Az Unterstinkersee után kisebb tavak mellett megyünk el, majd egy elágazásnál rövidíthetünk Illmitz irányába, a táblán a „Nationalpark Informationszentrum” nevet olvashatjuk.

Érdemes tovább maradnunk a B 20-as úton, mely először szőlők közt vezet, majd egy újabb fakilátótoronynál az időszakos Zick Lacke mellett vezet. Csapadékosabb idő után jó nagyra duzzad a víztükör, szárazabb időben egészen ki is száradhat, ilyenkor fehéren izzik a szikes meder. Megkapó látvány a tó túlpartján fekvő Illmitz, a magas templomtoronnyal.

A kerékpárút a Zick Lacke délnyugati végén torkollik bele az Illmitzet a hajókikötővel és a stranddal összekötő autóúttal. Itt épült Ausztria egyetlen kerekesszékkel is igénybe vehető kilátótornya. Azért a bicikliket hagyjuk inkább lent. Innen közvetlenül is bemehetünk az autóút melletti kerékpárúton Illmitz-be, de egy kis kerülővel egy újabb tavacskát érintve is begurulhatunk a faluba. Forduljunk a kikötő felé, majd kb. 100 méter múlva egy nagy szőlőtábla mellett balra egy jó minőségű földúton érünk ki a Kirchsee pusztájára, a tanösvényként is funkcionáló úton a németül tudók sok érdekességet megtudhatnak a környék flórájáról és faunájáról a tájékoztató táblákról. A tavacskát megkerülve érünk el a falu szélső házaihoz, majd pár percen belül begurulunk a rendezett Illmitz aprócska központjába.

A kis főtéren egy ivópavilont találunk, ahol megkóstolhatjuk a furcsa ízű gyógyvizet. Azért ne ebből töltsük fel kulacsainkat. A faluban számos vendéglátóhely közül választhatunk, az információs irodát a kereszteződés melletti modern önkormányzati hivatal épületében találjuk. A faluból Apetlon felé folytatjuk utunkat, majd 200 m múlva a jelzések balra a Söldnergassé-ra irányítanak, az utca folytatása a Rosaliagasse, majd a végén elválik egymástól a B 10 és a B 20 út, mi jobbra a B 20-ast követjük a Grabengassén. Az utca végén balra fordulunk, és a házakat hatalmas szőlőültetvények váltják fel. Érintünk egy szép kis kápolnát pihenőpadokkal, majd a katonás rendben sorakozó szőlősorok között az út egy nagy jobb kanyar után elágazáshoz ér. Amennyiben jobbra megyünk, hamarosan elérünk a nagy Warmsee partjára, azonban, főleg jó időben érdemes egy kis kitérőt tenni balra a 100 méterre fekvő, kulturált, igen apró Apetloner Badesee partjára. A strand fizetős.

Az apetloni fürdőtavat jobbról megkerülve egy újabb tavacska, a Neubruchlacke partjára érünk, itt jobbra megyünk egész a tó végéig, ahol ismét jobbra tartva érünk ki a Warmsee felé tartó aszfaltútra. A meglehetősen nagy állandó vizű tavat Darsó-tónak is nevezik (Darscholacke). A túlsó végében találjuk a strandot, nem véletlenül hívják Meleg-tónak, igen hamar felmelegszik a vize.

A tó északnyugati részén érünk ki az Apetlon – Frauenkirchen közti műútra, itt balra, majd pár méter után egy kőzúzalékos, jól járható útra jobbra kanyarodunk a B 20-as jelzéseket követve. Egy gémeskút mellett elhaladva érjük el a Nemzeti Park egyik legvédettebb területét, a Lange Lacke szikes tavat és szigorúan védett környékét. A tó nyugati oldalán kerekezünk végig, itt a legromantikusabb talán az osztrák puszta, errefelé kevés a szőlő, a megművelt terület, füves, vizenyős, lápos területek nyújtóznak a végtelenbe.

Több kilátótorony és pihenő mellett is elhaladunk, utunk keletre fordul, és a tavacska déli oldalán megyünk tovább. Érintünk egy kis házikót, melyben a Nemzeti Park információs tábláit találjuk, majd egy szép gémeskút mellett közvetlenül a tóparton hajtunk tovább. Pár száz méter után elérünk egy műutat, itt ne menjünk fel az aszfaltos útra, a jelzett kerékpárút, egy földút, párhuzamosan mellette halad egy darabig, majd balra követi a tó partját. Egy erdőcsík mellett jobbra eltávolodunk a tótól, majd egy gazdasági betonúton közelítjük meg következő állomásunkat a Zicksee-t.

Turisztikai szempontból a Zicksee a legfejlettebb a Fertőzug számtalan tava közül, partján hosszú kavicsos strandot, kempinget, üdülőtelepet, több vendéglátóhelyet is találunk. Természetesen itt is van jól kiépített, gondozott fizetős strand is. Kerékpárral egy nagyon szép úton megyünk végig a tó déli partján, majd a nyaralók közé beérve az út kikerüli jobbról a kempinget, a bejáratnál balra fordul a kemping kerítését követve és folytatódik a tó keleti partján.

A következő elágazásnál lerövidíthetjük a túrát, ha egyenesen megyünk a B 20-as úton, 10 km viszonylag érdektelen tekerés után érkezünk vissza a kanyargó úton Podersdorfba. Figyeljünk a táblákra, az út többször elágazik, figyeljük a felfestéseket ill. az útjelzőtáblákat. Ha van még kedvünk bringázni, kanyarodjunk jobbra a B 28-as jelzésű útra a St. Martins Therme felé. A síneknél balra fordulunk és hamarosan feltűnik előttünk a modern fürdőkomplexum jellegzetes épülete.

A fürdőtől továbbra is a B 28-as úton maradva 3 km után érünk be Frauenkirchen házai közé. A bazilika két magas tornya már messziről mutatja az utat, a templomot a falu közepén találjuk. Ide kattintva ismerhetjük meg a bazilika történetét és látnivalóit.

Frauenkirchen központjából a Franziskanerstrassén keresztül jutunk ki a Podersdorf felé vezető, viszonylag forgalmas műútra, és 8 km után érünk vissza kiindulási pontunkra, Podersdorfba, ahol még megnézhetjük a falu határában épült szép szélmalmot is.