Izgalmas sziklalabirintus, bizarr homokkő alakzatok, hajmeresztő kilátóhelyek

A közismert csehországi adršpach-teplice-i sziklavidék a lengyel határon túl is folytatódik számos rendkívül látványos természeti csodával. A lengyel oldalon nemzeti parkot alakítottak ki a homokkővilág védelmére, az Asztal-hegység (Góry Stołowe) Nemzeti Park első számú turista látványossága, a Szczeliniec Wielki jellegzetes táblahegye. A sűrű fenyőerdőből kiemelkedő, az egész homokkő hegyvidék legmagasabb pontjának számító asztallap alakú hegy kiterjedt platóját vad sziklalabirintusok szövik át, széleit pazar kilátást nyújtó impozáns sziklabástyák, tornyok őrzik.

Szintkülönbség: 160 m fel, ugyanannyi le.

Kiindulópont: Karłów, a faluban lévő nagy, fizetős parkoló. Parkolás: szgk.: 5 Zł/nap. Elérhető a Kudowa Zdrój és Radków közti országúton.

Belépő:

Felnőtt: 10 Zł, kedv.: 5 Zł, 7éven alul ingyenes. A belépőjegyet a hegyen található turistaház mellett lévő kasszánál kell megvenni.

Egyszerű kirándulás, nagyon sok lépcsőzéssel, a sziklák szélén lévő kilátóhelyek korláttal biztosítottak. Több helyen nagyon szűk sziklahasadékokon kell átküzdeni magunkat. Nagyobb hátizsákot semmiképp se vigyünk magunkkal. Nyáron, jó időben, hétvégén nagy tömegre számítsunk, főleg késő tavasszal vannak sokan, amikor az iskolás csoportok árasztják el a területet.

A parkolóból a táblákat követve széles, egyenes úton indulunk a már jól látható sziklabástyákkal koronázott táblahegy felé. A forgalomtól elzárt utat szuvenír árusok, büfék, gyorséttermek, helyi termékeket, nagyon finom füstölt sajtokat árusító standok, bódék szegélyezik. Még egy dinoszaurusz park is található az út felső végén, belépődíjas. A betonút erdei útra vált, táblás elágazáshoz érünk, a Piros jelzésű út jobbra kanyarodik, a Kék balra, előttünk két lépcsősor indul meg a hegyre, a bal oldali a bejárat (Wejscie), a jobb oldali lépcsőkön fogunk visszajönni, innen nem szabad felmenni arra.

A Sárga sáv jelzésű utat követjük, mely közel 700 lépcsőből álló útvonal, egyre feljebb kanyarogva a sziklákkal tűzdelt fenyvesben. A szuszogtató lépcsőzés végén az újabb elágazásnál a Sárga jelű út kissé balra folytatódik, mi a jobb oldali úton érünk fel a Nagy-Szczeliniec sziklákkal borított fennsíkjára. A jellegzetesebb sziklaformációk fantázia neveit kis táblácskák jelzik, a turistaházhoz vezető úton láthatjuk többek közt a Vaddisznót, a Medvét, a Bárányt, természetesen kővé vált alakban.

A turistaház rusztikus épülete a Szczeliniec sziklaplatójának északi peremére épült fantasztikus kilátással a cseh-lengyel határvidék, a Szudéták hegyeire, mezőire. A ház alsó szintjén éttermet találunk, a fapallós terasz pedig konkrétan egy irdatlan sziklameredély szélén terül el. A turistaházat balról megkerülve jutunk a lépcsőn fel a kassza kis épületéhez, ahol a jegyeket tudjuk megvenni. A plató sziklalabirintusain egy tanösvény vezet végig, nem lehet eltévedni, többnyire pallósorokon, lépcsőkön, hasadékokon vezet keresztül az út, a kritikusabb szakaszokon nyilak, táblák mutatják az irányt. Szűk sziklafolyosókon, majd kőbe vájt lépcsőkön érünk fel a táblahegy legmagasabb pontjára (919 m), egy nagyobb sziklaformációra, melynek tetejére meredek vaslépcsők vezetnek fel. Csodás kilátás nyílik a környező homokkősziklákra és a lenti tájra.

Visszatérve a tanösvényre, hosszú lépcsőkön ereszkedünk egyre lejjebb a bizarr, erózió csiszolta sziklák közt, olykor egy méternél is szűkebb hasadékokon passzírozva át magunkat. Átmegyünk az Ördög Konyhája nevű, tényleg félelmetes, sötét sziklakanyonon, majd kikapaszkodunk a nyílegyenes, több tíz méter mély vágatból, a tetején balra kis kitérő kínálkozik egy, a sziklafalak szélén lévő kilátóhelyhez. Végeláthatatlan kanyargás következik a változatos formájú sziklatömbök, tornyok közt, aztán egy elágazásnál három irányba is folytatódik az út, először menjünk a szélső, bal oldali úton, mely egy hajmeresztő kilátóplatformhoz visz. A középső ösvény egy másik, hasonlóan gigászi sziklafal tetején kialakított kilátóhelyre vezet. Egymástól nincs is messze a két kilátó, jól át lehet integetni egyikről a másikba.

A kilátók felkeresése után visszamegyünk az elágazáshoz, és a kilátótól jőve balra fordulunk a kijárat felé. Meredek kő- és vaslépcsősorokon ereszkedünk lefelé, később gyökerekkel szabdalt hangulatos turistaúton, majd kényelmes fapallókon megyünk le egészen a már ismert elágazásig, ahonnan elindultunk a hegy meghódítására. A Dinó Park és az árus standok között érünk vissza a parkolóba.