A Góry Stołowe Nemzeti Park gomba alakú sziklaformációkkal tűzdelt mesebeli fenyvesében

A cseh-lengyel határ menti homokkővilág lengyelországi oldalán, az Asztal-hegység (Góry Stołowe) Nemzeti Park egyik természeti látványossága, a Skalne Grzyby (Szikla Gombák) nevű, fenyőerdővel borított terület, melynek jellemzői a sűrű fenyvesben megbújó bizarr alakú sziklaformációk. Az erózió hatására főleg kalapos gombákra emlékeztető 5-6 m magas homokkőalakzatok közt kényelmesen kanyargó, hangulatos turistautakon fedezhetjük fel e nem mindennapi tájat.

Batorówek, parkolóhely, Batorów falutól másfél km-re északra. A Gomba Sziklák a Nemzeti Park keleti peremén terül el, a térképet nézve kézenfekvő megközelítésnek tűnik a NP fő országútjáról, a Kudowa Zdrój és Radków közti útból, Karłów-tól délre leágazó bekötőúton közvetlenül Batorów felé menni, de ez az út borzasztóan rossz állapotban van, max. jó terepjáróval járható. Érdemes kicsit kerülni, az ettől kb. 1 km-re leágazó, Duszniki Zdrój felé vezető utat választva, melyen Łężica falu után balra, Szczytna felé menjünk tovább. Szczytnába beérve balra kanyarodva jutunk Batorów-ba.

Könnyű, egyszerű gyalogtúra kitűnően jelzett, jól karbantartott turistautakon, ösvényeken minimális szintkülönbséggel.

A Batorówek parkoló egy esőbeálló házikóval ellátott szép tisztás szélén fekszik, a Kék és Sárga jelzésű murvás úton indulunk a fenyőerdőbe. 8-10 perc kényelmes sétával táblás útelágazáshoz érünk, a széles kocsiútról jobbra térünk le (Rogacz felé) a Sárga jelzésű hangulatos erdei ösvényre, mely hamarosan átvezet a Czerwona Woda (Vörös-víz) valóban meghökkentően vörös színű erecskéjén. Egy darabig még a patakot követjük, majd kellemes erdei gyalogúton bandukolunk.

Keresztezünk egy szekérutat, majd mi is szélesebb útra váltunk, de később kissé balra tartva vezetnek a Sárga jelek egyre beljebb az erdőbe, ahol már megjelennek az első sziklaalakzatok. Nyugatnak forduló ösvényünk rövidesen felér a Rogacz (684 m) alig észrevehető kúpjára, majd egy esőbeálló házikónál keresztezzük a Piros jelzésű turistautat. Maradunk a Sárga sáv felfestésekkel jelölt hangulatos gyalogúton, és egyre gyakrabban látunk az út szélén vagy kissé beljebb az erdőben különleges alakú sziklatömböket.

Puha tűlevélszőnyeggel borított ösvényünk mesebeli erdőben, bizarr sziklaformációk, tornyok, gombák, falak közt kanyarog. A következő táblás útelágazásnál a Kék jelzésű turistautat érjük el, jobbra fordulunk Karlów felé a Sárga és kb. még 400 méteren át a Kék jelzéseket követve. Ez a szakasz is fantasztikus homokkősziklákat tartogat, az újabb elágazásnál elválik a Sárga és a Kék jelzés, mi a továbbra is a Sárgát követjük Karłów felé, de tehetünk egy kis kitérőt a Pielgrzym nevű szikla tetején lévő kilátóhelyhez, mely kb. 900 m-re van a Kék jelzésű úton. Ott jártunkkor (2017 nyár) azonban le volt zárva a kilátó, erre tábla is figyelmeztetett.

A Sárga úton továbbhaladva újabb varázslatos kőgombák, sziklatűk, tornyok közt kanyarog kellemes hangulatú erdei ösvényünk. Másfél km után jobbról csatlakozik hozzánk a Piros jelzés, és pár lépésre egy esőbeállónál, táblás kereszteződéshez érünk. Elbúcsúzunk a Sárga jelű úttól, balra fordulunk a Piros sávval jelzett széles kocsiútra Rogacz irányába. A lassan délkeletnek forduló útba jobbról egy másik kocsiút csatlakozik, majd kényelmes sétával érünk egy Y alakú elágazáshoz. A Piros jelzésű út itt balra tart, maradjunk a jobb oldali ágon, a jelzetlen széles úton, melybe pár perc múlva balról megy bele a Kék sáv felfestésű turistaút. Egyenesen maradva a murvás úton, a Kék jelzéseket követve rövidesen elérjük a már ismert elágazást, ahonnan a Sárga jelű út is hozzánk társul, és kiérünk kiindulási pontunkra a Batorówek parkolóba.