A Dunakanyar egyik leglátványosabb gyalogtúrája

A Dunakanyar egyik legszebb, pazar panorámában gazdag, változatos gyalogtúrája Zebegényből a lélegzetelállító fekvésű Remete-barlanghoz és a környék talán leggyönyörűbb kilátást nyújtó kilátójához, a Hegyes-tetőn álló Julianus barát-toronyhoz.

A magyarországi terepviszonyokhoz képest nehéz, kemény, bár nem túl hosszú gyalogtúra, elsősorban a Remete-barlanghoz tartó kitérő miatt. A barlanghoz vezető ösvény nagyon meredek, le- és fel is kell jönni rajta, morzsalékos talaj is nehezíti a haladást, nedves, sáros időben nem ajánlott, kifejezetten veszélyes. Gyerekekkel a barlanghoz csak jó időben, fokozott figyelemmel menjünk. A túrához jó kondíció és biztos lépés szükségeltetik. Amennyiben a barlanghoz való kitérőt kihagyjuk, a túra csak közepesen nehéznek mondható, de így is több, igen meredek kaptatót kell leküzdeni. Útközben vízvételi lehetőség nincs.

Kiindulópont: Zebegény, központ. Parkolni a templom környékén lehet. Vonattal is könnyen megközelíthető, a vasútállomás a falu központjában van.

Térképkivágat: Börzsöny 1:30 000 (Szarvas-Faragó), www.map.hu

Zebegény főteréről, a Petőfi tértől indulunk az Árpád úton, déli irányban a S+ jelzéseket követve. A Malom-völgyi-patak partjára kiérve mellőzünk egy játszóteret, majd a „Hétlyukú viadukt” mellett kelünk át egy kis hídon, a patakon. Utunk továbbra is a sínek közelében halad, nyaralók, vendégházak között, felvezet egy kis dombra, ahonnan nagyszerű kilátás nyílik a szépen felújított, Duna parton álló egykori Dőry-kastély épületére.

Az utolsó házat elhagyva beérünk az erdőbe, és egy elágazásnál jobbra tartunk, átkelve egy patakon a S+ jelzésű úton, mely egy nagy kanyar után folytatja útját párhuzamosan a Dunával. Balra a SO jelzésű út az Ernő-forráshoz visz. A rövid erdős rész után ismét egy pár nyaraló épülethez érünk, és a takaros Naphegy vendégháznál fordulunk be végérvényesen az erdőbe, a Trampó-völgybe. A völgyben csak pár lépést teszünk, majd jelzett ösvényünk jobbra tér el.

A S+ ösvény egyre meredekebben kapaszkodik fel a Duna feletti hegyoldalban, majd hamarosan kibukkanunk egy pihenőpaddal ellátott, fenséges kilátást nyújtó kilátóhelynél, magasan a folyó felett. Utunk következő szakasza is rendkívül látványos, több helyen kapunk remek kilátást a Dunára, és pár perc múlva egy újabb kilátóhelyre érünk, a Borostyán-kői pihenőhöz. Innen pár perc a még feljebb lévő, még lenyűgözőbb panorámát kínáló Dobozi-orom.

A Duna felé kiugró bércről ösvényünk meredeken kapaszkodik fel egy elágazásig. Innen tehetünk kitérőt a jelzésű, meredek, nehezen járható ösvényen a Remete-barlanghoz. A kb. 600 méterre lévő barlangot jó 10 perc alatt érjük el az igen meredeken lejtő, de jól követhető, morzsalékos talajú ösvényen. Rutinos túratapasztalat, jó kondíció mindenképpen szükségeltetik a kitérőhöz és a biztos lépés sem hátrány. Gondoljunk arra, hogy ugyanezen az úton vissza is kell majd kapaszkodnunk!

A Dunakanyar egyik ikonikus túracélpontjának számító Remete-barlang minden tekintetben rászolgál jó hírére, az elképesztő fekvés bőven kárpótol az idejutás fáradságáért. A pontosan a Duna kanyarulatában, magasan a sziklafalban fekvő félig mesterséges sziklaüregek első lakói állítólag római légionisták voltak. Ami biztos, hogy később szerzetesek telepedtek le itt, innen a Remete-barlang név is.

A kilátás valami egészen lélegzetelállító, térképszerűen rajzolódik ki a Duna kanyarulata, a túloldalon Dömös látható, mögötte a Prédikálószékkel, a horizontot a Dobogó-kő vonulata zárja. A pihenő után szedjük össze minden erőnket a S+ útra történő visszakapaszkodáshoz. Az elágazástól egy szép oldalgerincen közelítjük a Szent Mihály-hegy egyre sziklásabbá váló csúcsát. A jelzés balra leválik, mi maradunk a S+-en, mely egyre meredekebbé válva torkollik bele hamarosan a S jelzésű turistaútba. Balra fordulunk a S jelzésű úton, mely meredeken emelkedve ér fel egy kő kilátópadig, melyről a növényzet miatt a kilátás igencsak korlátozott.

Az emlékpadtól már csak pár méter kaptató a kilátást nem adó Szent Mihály-hegy kúpos teteje (484 m). A csúcsról leereszkedve érünk az útjelzőtáblával ellátott Szent Mihály-nyeregbe, ahol az Országos Kéktúra csatlakozik hozzánk jobbról, Nagymaros felől. A kényelmes, hangulatos úton rövidesen kibukkanunk az adótoronnyal csúfított Ürmös-rétre, keresztülvágunk rajta, és pár perces közepes emelkedővel jutunk fel a Hegyes-tetőre (482 m), a tetején álló jellegzetes formájú, 1939-ben, kőből épült Julianus barát-kilátótoronyhoz.

A 2013-ban felújított torony tetejéről káprázatos panoráma nyílik a Dunakanyarra. A legszebb kilátást Nagymaros-Visegrád térségére élvezhetjük, háttérben a Naszály tömbjével és a Szentendrei-sziget csúcsával. A torony mellett két pihenőpad is szolgálja a kirándulók kényelmét. A Hegyes-tető északi oldalán igen meredek lejtővel szalad le a K és S jelzésű turistaút, keresztezünk egy erdészeti utat, majd kiérünk a Világos-tér nevű tisztásra. A jelzett út bevisz a fák közé, és egy elágazásnál balra térünk a S jelzéseket követve.

Hangulatos, kényelmes, szintet tartó utunk a Remetekereszt-bércen halad, néhol szép kilátást élvezve. Ösvényünk kiér egy szélesebb erdészeti útra, de szinte rögtön balra le is térünk róla. Egyre jobban lejtő utunkról balra ágazik le az Ernő-forráshoz vezető SO ösvény, majd egy pihenőpadhoz érünk. Átmegyünk a Málnás-völgyön, és hegyoldalban oldalazva közelítünk Zebegényhez. Már a falu hétvégi házas területe fölött egy magaslatról megkapó kilátás nyílik a Dunára, majd pár perc múlva elágazáshoz érünk.

Balra a S jelzés a temetőhöz visz le, majd a Kálvária utcán át érjük el a falu központját. A S∆ jelzésű út jóval látványosabb, pár méter után kiérünk a vadonatúj, fából épült kilátóhoz, melyről elragadó kilátás nyílik Zebegényre, a Dunára. A toronytól már csak pár lépés a Kálvária-kápolna, azon túl pedig az Országzászló. Az emlékhelytől korláttal biztosított szerpentinút kanyarog le a falu központjába, kiindulási pontunkra.