Visegrád környéki hegyeken

Rövid, látványos, élményekben gazdag kirándulás Visegrád kilátóhegyére, a Nagy-Villámra (377 m) és a Fellegvárhoz.

A Dunakanyar ékköve Visegrád, számos történelmi, kulturális és természeti látnivalójával méltán népszerű kirándulóhely. Legfontosabb műemlékei a Királyi Palota a Salamon-toronnyal és a Fellegvár, Magyarország legimpozánsabb vára. Kirándulásunk összeköti a legérdekesebb történeti és legszebb természeti látnivalókat egy rövid gyalogtúrában.

Útvonal: Visegrád - Kálvária-hegy - Fellegvár - Nagy-Villám - Mogyoró-hegy - Salamon-torony - Visegrád

A túra jellege:  Rövid szakaszon, a fellegvár felé izzasztó meredek kaptató, utána már kényelmes, széles erdei sétautakon kirándulunk, többször aszfaltos úton.

Kiindulópont: Visegrád, központi parkoló a 11-es főút és a Fő utca között, a Tourinform iroda előtt. A parkolás ingyenes.

Autóbusz: A 880-as járat Budapest-Esztergom között sűrűn közlekedik. Budapestről Újpest, Városkapu állomástól indulnak a buszok. Menetidő: 75 perc. Visegrád, Királyi Palota megállónál szálljunk le.

Időtartam: 2,5 óra, a csak a gyalogtúra, a látnivalók megtekintése nélkül.

Térképkivágat: Pilis (Szarvas-Faragó), melléktérkép 1: 15 000

Visegrádon a modern látogatóközpont előtti térről indulunk el a jobbra fordulva a Fő utcán. Az első baloldali mellékutcán, a Zách Klára utcán bekanyarodunk, majd rövidesen ismét balra fel a hangulatos Kálvária lépcsőn.

A lépcső tetején emlékművet találunk az itt kiépített első turistaút a már 1869-ben létre hozott Viktorin sétány emlékére. Itt balra fordulunk az Országos Kék Túra jelzett útjára, amely megkezdi emelkedését a Kálvária-hegy felé. A stációk között a keresztúton néhol lépcsők segítségével hamarosan felérünk a nagyon érdekes Sziklakápolnához.

Sajnos a kilátás a növényzet miatt nagyon korlátozott, de a kis fehérre meszelt kápolna a hatalmas sziklával, kereszttel a tetején meglehetősen impozáns látványt nyújt.

A kápolnától az út meredekebbé és kellemetlenül kövessé válik, ahogy emelkedik egyre feljebb és feljebb, a szuszogtató kaptató után megváltásként ér minket a Fellegvár parkolójának látványa.

Miután kipihentük magunkat, el is indulhatunk a Fellegvár meglátogatására a lépcsősor leküzdésével.

A parkolóból a bazársor mellett balra lefelé tartó lépcsőn folytassuk utunkat továbbra is a kék jelzésen. Szép bükkerdőben szintben maradva, a műúttal párhuzamosan kanyarog széles ösvényünk, majd rövidesen kibukkanunk a Nagy-Villám alatti nagy parkolóban.

Visegrád környékének legmagasabb csúcsa a Nagy-Villám (377 m), tetejét a Zsitvay-kilátó koronázza, déli oldalában Magyarország legnépszerűbb nyári bobpályája vonzza a tömegeket, a Dunára néző részén egy Canopy drótkötélpálya várja a több izgalomra vágyókat, télen pedig egy kisebb síközpontban síelhetünk élvezve a pazar panorámát a Dunakanyarra.

A fellegvár felőli útról jőve megkerüljük a minigolf pálya épületét és a mellette induló aszfaltos úton a kék háromszög jelzésen felmegyünk a csúcsra.

A csúcson egy gyönyörű tisztáson áll a műemlék kilátótorony. Belépődíjas (400 Ft), és nincs mindig nyitva, októbertől április végéig csak hétvégenként látogatható, de akkor sem mindig, ellenőrizzük le a nyitvatartását, mielőtt neki vágunk az útnak. http://www.parkerdo.hu/index.php?pg=menu_149

A Zsitvay-kilátót 1933-ban építették a Nagy-Villám (377 m) tetejére, nevét a Magyar Turista Szövetség egykori elnökéről, Zsitvay Tiborról kapta. A toronyban egy kis szerény kiállítást is láthatunk, de a tetejéről kitáruló fantasztikus panoráma nyűgözi le az embereket.

A Dunakanyar egy nagy részét belátjuk innen, a távoli Börzsöny hegyei is jól beazonosíthatók, és felettébb érdekes a rálátás fentről a fellegvárra. Ábrák és feliratok segítik a környék hegyeinek és látnivalóinak beazonosítását.

Érdemes körülnézni a Nagy-Villám füves fennsíkján, egészen idáig feljön a bob pálya, a másik oldalon pedig a sípálya nyiladékát látjuk. A hegy oldalában találjuk a színvonalas Nagy-Villám éttermet, parádés kilátású teraszával, körpanorámás nagy belső termével. Innen indul a Canopy drótkötélpálya is.

A parkolótól és az étteremtől nem messze indul a kék kereszt és a kék körút jelzésű turistaút, rövidesen a kék kereszt élesen lefelé balra tér el, mi maradunk egyenesen a kék háromszög jelzésen, és először a drótkötélpálya, majd a sífelvonó alatt elhaladva érünk ki a sípályához, ahonnan szép kilátás nyílik a Kis-Villám (269 m) széles, füves platójára. A sípályán átvágva jobbra elhagyjuk az Erdei Iskola épületeit, balra látjuk a rét túlsó végén a Makovecz által tervezett jellegzetes Erdei Művelődés Házát, majd a Jurta Kemping bejáratánál balra fordul jelzett utunk és pár perc alatt kiérünk a műútra, a Mogyoróhegyi étterem elé.

Az erdei iskola létesítményei a Mogyoróhegyi Erdészeti Erdei Iskola nevet viselik, szálláslehetőségekért, programokért látogassuk meg honlapjukat.

Az étteremnél átmegyünk a műút túloldalára, balról megkerülve azt sétáljunk tovább a kék körút jelzésű kényelmes sétaúton. Egy nagy székelykapu alatt megyünk be a kopjafákkal sűrűn berakott Erdészek Barátság Parkjába. Jobbra elbúcsúzik tőlünk a kék háromszög jelzés, és a kék körúton a Kis-Villám oldalában leérünk a műút melletti nagy parkolóba.

A sípálya alsó állomásánál keresztezzük az aszfaltos utat, majd az úttal párhuzamosan betérünk az erdőbe, és pár perc alatt feltűnik a Görgey-emlékmű dombja, amely körül járható. Sajnos a kilátást a növényzet miatt már nem tudjuk élvezni.

A nem messze lévő kereszteződésnél jobbra térünk el a kék kereszt jelzésű útra, amely eleinte szintben, majd egyre jobban lejtve visz a város felé. Jobbra elhagyjuk az elhagyatott egykori üdülő hatalmas épületét, és az erősen lejtő erdei utunk beletorkollik egy betonútba, amin balra fordulva feltűnik előttünk a visegrádi alsó vár lakótornya, a Salamon-torony.

Átmegyünk a várkapun, megkerüljük a Salamon-tornyot, és a rendkívül hangulatos, macskaköves Salamon-torony utcán érjük el a hajóállomás előtti területet, az itt kezdődő Fő utcán elmegyünk a Királyi Palota előtt, amelytől pár méter csupán a központi parkoló.

Ajánlott turistatérkép: A Pilis és a Visegrádi-hegység 1:30 000 (Szarvas-Faragó)- benne melléktérkép Visegrád és a Nagy-Villám 1:15 000