Az Országos Kéktúrán a Visegrád feletti hegyekben

A Visegrádi-hegység látványos északkeleti vonulatát járjuk be az Országos Kéktúra kitűnően jelzett turistaútján a Visegrád felett emelkedő Nagy-Villámtól egészen Pilisszentlászlóig. A hangulatos Fekete-hegyen át a káprázatos kilátást nyújtó Borjú-fő sziklájáig, majd még magasabbra a Barát-halom feledhetetlen panorámáját élvezve túrázunk a Pap-rét marasztaló tisztásáig, ahonnan leereszkedünk a gyönyörű katlanban fekvő Pilisszentlászlóra.

Könnyű gyalogtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken kevés szintkülönbséggel. Közepesen meredek, rövid kaptató a Borjú-főre és a Barát-halomra, kissé meredek lejtő Pilisszentlászlóba. Útközben vízvételi lehetőség nincs.

Visegrád, Nagy-Villám alatti fizetős parkoló, a bobpályánál. A falu központjából is lehet indulni, a Kék jelzésen fel, meredeken a Fellegvár alá, majd tovább a Nagy-Villám parkolójába.

Végcél: Pilisszentlászló, központ. Gyakori autóbuszjárat Szentendrére.

Térképkivágat: Pilis és a Visegrádi-hegység 1:30 000 (Szarvas-Faragó), www.map.hu

A Nagy-Villám déli oldalában, a Panoráma út menti parkolótól indulunk, átkelünk az országúton, majd átvágunk a tisztáson a bal oldali utat választva. Az Országos Kéktúra jelzéseit követjük, az út első felében a K+ jelek is hozzánk szegődnek. A kényelmes szekérúton a Fekete-hegy gyönyörű, szinte szavannaszerű, ligetes, tisztásos platója szélén haladunk. Egy pihenő után hatolunk be az erdő fái közé enyhén lejtő úton.

Hangulatos vegyeserdőben, szintet tartva 20 perces séta után mellőzünk egy kis pihenőpadot, és kibukkanunk a Sóstó-rét üdezöld tisztásán. Utunktól jobbra látjuk a névadó, elmocsarasodó kis tavat. Pár perc múlva a Visegrádi-kapu nevű nyeregben balra ágazik le tőlünk a K+ jelzésű út, mi tovább egyenesen kezdjük meg rövid kaptatónkat gyönyörű idős bükkösben. Jobbra a K∆ jelzés figyelmeztet a Borjú-fő letérőjéhez. Mindenképpen tegyük meg a kis kitérőt, a Borjú-fő sziklaormáról lélegzetelállító kilátás nyílik a Dunakanyarra, Visegrádra.

A kilátóhelyen egy Wass Albert emlékkövet is elhelyeztek. Miután kigyönyörködtük magunkat, a K∆ másik ágán térjünk vissza a Kéktúrához. A jól járható ösvény továbbra is erősen emelkedik egészen a Barát-halom (526 m) tetejéig, ahonnan a Moli-pihenőtől káprázatos panorámát élvezhetünk a Duna kanyarulatára és a Visegrádi-hegység vonulataira.

Utunkat egy kis gerincen, szintben folytatjuk tovább, hamarosan kissé szélesebb útra érünk, majd egy nagy jobb kanyar után a jelzések balra visznek fel egy vékony csapáson fel a hegyoldalba. Átkelünk az Őr-hegy Hajlékos-bérc nevű nyúlványán, létrán vadvédelmi kerítésen kelünk át, és enyhe lejtőn megyünk le a Vízverés nyerge nevű bájos tisztásra. Keresztezzük az erdészeti utat, egy magányosan álló fa mellett átvágunk a réten, majd az Urak Asztala (593 m) nevű hegy oldalában túrázunk tovább.

Az Úrasztal-oldalból néhol nagyszerű kilátás nyílik a Dunára és a Szentendrei-szigetre, no meg a Naszály jellegzetes tömbjére. A hegy tetején a főváros környéki légvédelmi gyűrű egyik rakétabázisa volt. Rövidesen egy útjelzőtáblás elágazáshoz érünk, ide torkollik a K+ és a P jelzés is, mely Leányfaluról jön. Jobbra kanyarodunk, átvágunk a szép Pálócki-réten és pár perc alatt kijutunk a Pap-rét széles tisztására.

A hangulatos Pap-rét fontos utak csomópontja, itt megy át a visegrádi Apát-kúti-völgyet a szentendrei Sztaravodával összekötő erdészeti betonút, mely népszerű kerékpártúra útvonal, egy másik erdészeti út a Pilisszentlászló feletti Hegytető parkolóhoz visz. Mi is ezen indulunk el a Pap-réti erdészház mellett, majd a K és a P jelzéseket követve kissé emelkedő úton jobbra levágjuk a köves út kanyarulatát a Szent László-hegy oldalában oldalazva. Visszaérünk az erdészeti útra, és a Szarvas-szérű tisztásánál jobbra hagyjuk el a betonutat.

Hangulatos erdőben egyre meredekebben lejtve 20 perc alatt érjük el Pilisszentlászló szélső házait. A Honvéd utcán balra fordulunk és pár lépés után meg is érkezünk a kápolna melletti faluközpontba, az autóbuszfordulóhoz.