Fantasztikus kilátóhelyek a Dunakanyarra

Nagymarosról kiindulva, fel a romantikus Remete-barlangig, majd a Dunakanyar talán legszebb kilátóhelyéig, a Hegyes-tetőn álló Julianus toronyig, és a Köves-mezőn át vissza a kiindulópontig. Nehézségekben és panorámákban bővelkedő körtúra.

Kiindulópont: Nagymaros (tömegközlekedéssel kitűnően megközelíthető)

Táv: 13 km (4 óra)

A túra jellege: Közepesen hosszú túra, több, veszélyes, meredek, morzsalékos ösvénnyel. Néhány helyen izzasztó kaptatóval. Jól jelzett utakon. Csak száraz időben induljunk el.

Vendéglátóhely, vízvételi lehetőség nincs, vigyünk magunkkal kellő mennyiségű folyadékot, a kaptatók és az árnyék hiánya miatt szükségünk lesz rá.

Térképkivágat: Börzsöny 1:30 000 (Szarvas-Faragó)

Nagymarosról a Fő tér sínen túli oldalán lévő Szt. Kereszt templomtól indul a sárga négyzet jelzés a Dózsa György, majd a Vasút utcán. A templomtól kb . 400 m-re jobbra visz be a jelzés egy aszfaltozott útra, a Panoráma útra. Figyeljünk, mert nem egyértelmű a jelzés, amikor már meglátjuk az első jeleket a Panoráma úton, megnyugodhatunk. Nevével ellentétben ezen a folyamatosan emelkedő, köves úton csak néha pillantjuk meg a híres dunai panorámát.

Variáció: Nagymaros vasútállomástól (ez nem a város központjában lévő állomás!) a Sárga sáv jelzésű utat követve érünk fel a fenti útvonalba.

A lakott rész végén az ún. Szamaras parkoló mellett érünk be a ritkás, fiatal erdőbe.(Idáig autóval is feljöhetünk, megspórolva az addigi kaptatót, persze ennek akkor van értelme, ha a barlangtól, vagy a kilátótól ugyanazon az úton jövünk vissza a kocsihoz.)

Hamarosan egy kereszteződéshez érünk, a sárga jelzés megy tovább a Szt. Mihály-hegy felé, amennyiben kihagyjuk a barlangot, és csak a kilátóra vagyunk kíváncsiak, erre menjünk, balra leágazik a sárga barlang jelzés, ez visz bennünket a Remete-barlanghoz.

Egész a barlangig utunk meglehetősen veszélyes, csúszós, morzsalékos talajon kell küzdenünk, nagyjából szintben, 350 m tszf. magasságban.

Küzdelmünk első jutalma az Ördög-gerincre való kijutás, innen már csodálatos a panoráma, maga a hegygerinc is, a kopárságával igazán megragadó.

Már nincs messze a barlang, de először le kell ereszkednünk egy mélyedésbe, egy elhagyott kőbánya mellett, majd egy meredek, morzsalékos kaptatón érjük el a Remete-barlangot.

Itt végre kipihenhetjük magunkat, gyönyörködhetünk a kilátásban, eljátszhatunk a gondolattal, milyen lehetne itt remeteként élni. Az örökpanoráma garantált. Közvetlenül előttünk a Duna másik partján Dömös, ill. a Visegrádi-hegység.

A barlangtól egy kissé visszább, balra indul felfelé a kék barlang jelzés, ez egy igen-igen kemény, izzasztó kaptató, félúton csatlakozik hozzánk a Zebegényből tartó sárga kereszt jelzés, majd egy kilátópadnál, az ún. Vérpadnál érjük el a Szt. Mihály-hegy (484 m) benőtt csúcsát. Innen már a sárga jelzésen megyünk tovább lefelé, a Szt. Mihály-nyeregig (442 m) egy újabb kereszteződésig, ahol egy útjelzőtábla ad tájékoztatást a választható irányokról, itt érjük el az Országos Kék túrát, ezen túrázunk tovább a hangulatos Ürmös-rétig, majd enyhe emelkedőn érjük el a Hegyes-tetőt (482 m) és a rajta lévő Julianus barát-tornyot. A kilátótorony 2013 tavaszán alapos felújításon ment keresztül, biztonságosan fel tudunk menni, és élvezni a Dunakanyar egyik legszebb körpanorámáját.

A kilátótól igen erős lejtőn ereszkedünk le egy tisztásra, majd a kék jelzésen széles, kényelmes úton érjük el a Köves-mezőt. Régebben idáig el lehetett jönni autóval, a nagy beton parkolót most már nagy farakások foglalják el, csak az erdészeti járművek használhatják az utat Török-mezőtől.

Mielőtt nekivágunk utunk utolsó szakaszának, ne hagyjuk ki a parkoló szélétől Visegrádra kitárulkozó panorámát.

A parkolótól a kék kereszt jelzésen végig lefelé haladva érjük el Nagymaros szélét, ahonnan egy elég rossz állapotban lévő, széles földes úton érünk be a Fehérhegy utcán a településre.

Az utcában több klasszikus kék nyomós kútból is olthatjuk szomjunkat, ha már fogytán volna vízkészletünk.

Az iskola épületénél balra fordulva a Dózsa György utcán hamarosan elérjük kiindulópontunkat, a templomot.

Variációk:

A Remete-barlanghoz és a kilátóhoz Zebegényből is fel lehet jutni a sárga kereszt jelzésen, a vasútállomástól a templom felé indulva jobbra az Árpád utcán induljunk el, majd utunk sokáig a vasút mellett vezet, mielőtt beérne az erdőbe. Visszafelé a Köves-mezőtől a kék kereszt jelzést válasszuk vissza Zebegénybe.

Ajánlott turistatérképek

Pilis, Visegrádi-hegység 1:30 000 (Szarvas-Faragó)

Börzsöny 1:30 000 (Szarvas-Faragó)

Pilis, Visegrádi-hegység 1:40 000 (Cartographia)

Börzsöny 1:40 000 (Cartographia)