A Dunakanyar legszebb panorámája

Meseszép kilátás a Pilis egyik legnépszerűbb hegyéről, a Prédikálószékről, utunk bizarr sziklaformációk, a Vadálló kövek mellett halad el, majd a vadregényes Szőke-forrás-völgyben térünk vissza Dömösre.

Kiindulópont: Dömös (tömegközlekedéssel kitűnően megközelíthető).

Parkolás: A parkolás a Községházánál, illetve a katolikus templom mögött működő fizetős parkolókban lehetséges. A parkolási díj személygépkocsik részére 8-18 óra között óránként 200 forint, illetve napi jegyet is lehet váltani 800 forintért.  A parkoló órához érmeváltási lehetőség a Ka-Rám-Ba nevű vendéglátó egységben van. (SMS-ben fizetni nem lehet!)

Táv: 16 km (5 óra)

A túra jellege: Közepesen hosszú túra, a Szentfa-forrástól igen kemény, meredek kaptató a Vadálló kövekig, a Prédikálószéktől egyenletesen lejtő, sok helyen széles, kényelmes gyalogutakon, néha átkelés a Malom-patakon köveken ugrálva. Nedves, csapadékos időben inkább ne ezt a túrát válasszuk! A túrát az általunk ajánlott irányban érdemes végigjárni, a Vadálló-kövektől lefelé jönni sokkal veszélyesebb mutatvány, mint a felfelé irányba történő kaptató.

Vízvételi lehetőség: Habár két forrást is érintünk, vizet mindenképpen vigyünk magunkkal, mivel a Szentfa-forrás vize jelenleg nem iható, a Király-kút pedig éppenhogy csak csöpög. Dömösön, a játszótér melletti közkútból is feltankulhatunk és a Királykúti utcában is van egy nyomós kút.

Térképkivágat: Pilis 1:30 000 (Szarvas-Faragó)

Dömösön a központban, a patak partján találjuk a parkolót, gépkocsival a völgybe már nem hajthatunk be. A kis gyaloghídon, a patak túlpartján a Duna, majd a Királykúti utcában találunk rá a piros, a sárga és a zöld jelzésre, ezen jutunk ki a faluból, a patak partján vezető romantikus úton.

Rövidesen útjelzőtáblához érünk, a jelzett út itt átvezet egy kis hídon, balra a jelenleg szálláshelyként funkcionáló egykori vízimalom épületénél térünk be az erdőbe. Negyed óra séta után érjük el a Szentfa kápolnát a forrással. A  Kaincz György-forrásként is ismert kút vize jelenleg (2016) sajnos nem iható, erre egy tábla is figyelmeztet. A tisztáson pihenő- és tűzrakóhely.

A forrás fölött már látjuk a P háromszög jelet, szerencsére már nem itt kell elkezdeni a kapaszkodást, menjünk tovább a padok mellett a P, S és a Z jelzés mellett már a P háromszög is oda van festve. Két perc séta után egy táblával is jelzett elágazásnál balra vezetnek fel a P háromszög jelzések a Prédikálószék felé.

A Vadálló-gerincen kapaszkodunk fel, utunk legnehezebb része a Vadálló-kövekre való feljutás, néha fától fáig kapaszkodva tudunk csak tovább menni. Higgyünk benne, érdemes.

Már az első Vadálló-kőről kitárul a panoráma, igaz, hogy csak részlegesen, a Dunakanyarra, a Rám-szakadék völgyére. A horizontot a szélesen elterülő Dobogó-kő fennsíkja zárja le.

Utunk talán legérdekesebb része a Vadálló-kövek bizarr sziklarengetege, a legmagasabban fekvő szikaltornyot balról kerüli meg az ösvény, felmegy a gerinc tetejére, majd onnan jobbra kis kitérővel jutunk fel a szép kilátást nyújtó, legfelső sziklaformáció tetejére. A Vadálló-gerinc felső részéről már kényelmes sétaúton, enyhén emelkedve érjük el az út legmagasabb pontját, a Prédikálószék csúcsát(639 m).

A Prédikálószékről feltárul előttünk a Dunakanyar legszebb panorámája, a lábunk előtt a Duna legjellegzetesebb kanyarulata, Visegrád, Nagymaros, Zebegény környéke, a Börzsöny, előtérben a Hegyes-tető és a Szt.- Mihály-hegy. Egy-két fa már kezd belelógni az összképbe, érdemes a kiálló sziklára felállni a teljes, zavartalan kilátásért, azért vigyázzunk az egyensúlyunkra.

2016 őszén fából készült kilátótorony épül a hegy legmagasabb pontján!

A csúcstól kövessük tovább a piros háromszöget, most már enyhe lejtmenetben, hamarosan elérünk egy érdekes, kis kövekből álló emlékműhöz,  Hagyomány, hogy az itt elhaladó turisták mind hozzátesznek egy kavicsot az egykori Duna-körre emlékezve. Útközben balra szép kilátás nyílik Visegrádra. Hamarosan széles, erdészeti murvás útra érünk, majd egy tisztás szélénél figyeljük a jelzéseket, mert a két széles út közötti vékonyabb ösvényre tér le a jelzett út.

Kb. 2 km után a piros kereszt jelzés ágazik le utunkról balra, Pilisszentlászló irányába, maradjunk a piros háromszögön, a széles útról kis, vékony csapásra térünk és egyre lejjebb ereszkedve, pár száz méter után, egy erősebb lejtő végén érjük el egy aszfaltos utat keresztezve a mélyben csordogáló Király-patakot, ezen átkelve, felkapaszkodunk a túlpartra, és elágazáshoz érünk. A P jelzésen jobbra térünk, pár lépés után balra találjuk a Kolacskovszky-forrás néven is ismert gyéren csordogáló Király-kutat. A kút környéke meglehetősen elhanyagoltnak tűnik a roskadozó esőbeállóval és a viharvert pihenővel.

Innen a piros jelzésen menjünk tovább a patak partján, ismét keresztezzük a kerékpárosok által kedvelt aszfaltos utat, majd végig a patak jobb partján, a romantikus Szőke-forrás völgyében, párhuzamosan egy széles, erdészeti földúttal, jó háromnegyed óra alatt érünk el a Rám-szakadék felé tartó zöld jelzésig.

A Malom-patak völgyében, sokszor keresztezve azt, gázlókon, köveken átugrálva érünk vissza a Szentfa-forráshoz, majd a már ismert útvonalon vissza Dömösre, a parkolóhoz.

Ajánlott turistatérkép: Pilis és a Visegrádi-hegység 1:30 000 (Szarvas-Faragó)

Pilis és a Visegrádi-hegység 1:40 000 (Cartographia)