Középkori romok, gyönyörű kilátás

Könnyű körtúra a Pilisszentléleket koszorúzó hegyek gerincén, érintve a hajdani pálos kolostor meseszép környezetben fekvő romjait, majd a Felső-Ecset-hegy és az István-tető minden irányba szép kilátást adó gerincén át le a Barát-kúti erdészház előtti idilli szépségű, üdén zöldellő rétjéhez.

A túra jellege: Könnyű, rövid körtúra jól jelzett, könnyen járható turistautakon, ösvényeken, szekérutakon. Vízvételi lehetőség útközben nincs. Nyomós kút a faluban.

Kiindulópont: Pilisszentlélek, főutca. Megközelíthető az Esztergom-Pilisszentkereszt közti főútról.

Térképkivágat: Pilis és a Visegrádi-hegység 1:30 000 (Szarvas-Faragó), www.map.hu

Az apró, szép fekvésű, igen csendes Pilisszentlélek főutcájáról indulunk északnak, az esztergomi út felé. A P jelzéseket követve jobbra egy utcába térünk és pár perc múlva az utolsó házat is elhagyva, kissé balra térve egy nagy tisztás mellett bújunk be az erdő fái közé. Folyamatosan emelkedve hamarosan kibukkanunk az egykori pálos kolostor impresszív, szépen karbantartott romterületére.

Egyetlen magyar alapítású szerzetesrendünk, a pálosok első kolostorai a Pilisben és környékén épültek, a Pilisszentlélek feletti hegyoldalban, a XIII. sz. második felében alapították a kolostort, IV. (Kun) László király támogatásával. A ma látható alapfalak és a templomhajó déli falának 5-6 m magasan álló maradványa azonban a XIV.-XV. század fordulójára kiépült templom és kolostoregyüttes részletei. A szerzetesek a mohácsi vész után hagyták el a kolostort, mely azóta pusztul. Az 1980-as évek második felében végezték el a romok konzerválását.

A romoktól balra a P és a S Mária-út jelzésű turistaúton folytatjuk lassú emelkedésünket az Égett-hárs útelágazása felé. Felérve a nyeregben lévő kereszteződéshez, balra fordulunk a P jelzések mellett társulnak hozzánk a Z jelek is és a sárga Mária-út kékké válik. Pár perc alatt felérünk a Felső-Ecset-hegyre (478 m), még az elágazás előtt balra nyílik fenséges panoráma a Fekete-hegy hosszan elnyúló tömbjére, a katlanban fekvő Pilisszentlélek házaira és a pálos kolostor romjaira. A P jelek jobbra fordulnak, mi a bal oldali ágon, a Z jelzéseket követve maradunk a hegygerincen, ahonnan jobbra, észak felé a Visegrádi-hegységre, és a távolban a Börzsöny vulkanikus csúcsaira látunk rá.

Jobbra nagy erdőirtás mellett megyünk el, majd később balra, kissé távolabb az úttól a Fehér-szikla tetejéről déli irányban, a Pilisre és a falura kapunk szép kilátást. Érintünk jobbról egy szélesebb erdészeti szállítóutat, de pár lépés után azt balra elhagyjuk, egy széles földúton felkapaszkodunk enyhe emelkedőn az István-tető (451 m) erdőirtásos, szép, hagyásfás oldalába. Rövidesen jobbról is kerítés társul utunkhoz, hosszan megyünk a két kerítés közti széles szekérúton a tőlünk balra lévő szép hegyoldalt csodálva, majd 20 perc gyaloglás után jelzőtáblával ellátott kereszteződéshez érünk.

A jelzőtábla Barát-kút felé tartó irányát válasszuk balra, a térkép szerint a következő szakasz S+ jelzésű, a valóságban azonban egy árva S +-et nem találtunk, helyette a kék IVV speciális, frissen felfestett jeleit kövessük. A jobbra meredeken letörő hegyoldal peremén vezető, kissé benőtt, de hangulatos úton ereszkedünk és 20 perc alatt leérünk a keresztben futó S jelzésű úthoz. Innen érdemes egy kis kitérőt tennünk jobbra pár méterre, a Barát-kúti erdészház előtti mesebeli szépségű, üdén zöldellő rétre. A Barát-kút vize nem iható, környezete meglehetősen elhanyagolt.

Visszatérve az elágazáshoz a S jelzésű széles földúton gyalogolunk tovább, keresztezünk egy erdészeti utat, majd először szép erdőben, később nagy erdőirtások mellett egy óra alatt visszagyalogolunk Pilisszentlélekre, folyamatosan a S jelzéseket követve. A faluhoz közeledve megnyílik a tér, szép kilátást élvezve érünk vissza a faluba, a Szentléleki-patak partján hatalmas, fagyöngyöktől roskadozó fák mellett.