Börzsönyi kilátóhegyek, Kopasz-hegy, Só-hegy, Nagy-Sas-hegy

A festői fekvésű Márianosztra felett magasló, szabályos kúp alakú, egykori vulkánok a Börzsöny legnagyszerűbb kilátóhegyei, panorámában gazdag, látványos körtúránkon, a faluból kiindulva fűzzük láncra a legszebb csúcsokat. Először a feszülettel koronázott Kopasz-hegyet másszuk meg, majd a lenyűgöző szépségű, parádés kilátást nyújtó Só-hegy következik, ahonnan a mesebeli Nagy-réten át kapaszkodunk fel a Nagy-Sas-hegy oldalába, majd a csúcsot is megmászva ereszkedünk le Nagyirtáspusztára. Az elegáns erdei szállótól szépséges réteken keresztül gyalogolunk vissza a csodás barokk kegytemplomáról és fegyházáról híres Márianosztrára.

Márianosztra, faluközpont. Autóbusz forduló, tömegközlekedéssel legcélszerűbb Budapestről vonattal Szobig utazni, sűrű forgalom a Nyugatiból, majd a nagyjából óránként közlekedő 354-es Volánbusz járattal Márianosztrára. Kocsival érkezők parkolhatnak kissé feljebb a faluban, a Miklós utca végénél, így spórolhatnak pár száz méter sétát.

Könnyű gyalogtúra remekül jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken, a Kopasz-hegy, és a Nagy-Sas-hegy tetejére meredek, de rövid kaptató. Félúton, Nagyirtáspusztán, a Szt.Orbán Hotel éttermében betérési lehetőség. Útközben vízvételi lehetőség nincs, vigyünk magunkkal kellő mennyiségű folyadékot, nyáron, izzasztóan melegek a füves hegyoldalak.

Térképkivágat: Börzsöny 1:40 000 (Cartographia), http://www.cartographia.hu/borzsony-turistaterkep-5.html

Márianosztra központjából, az autóbusz fordulótól indulunk a Miklós utcán, a Zöld sáv és a Piros + jelzéseket követve. A Szőlő utcára, balra térnek majd el a jelzések, mi is erre megyünk, majd a P+ jelek balra fordulnak le, itt fogunk majd visszajönni, ha kocsival vagyunk, egészen idáig fel tudunk jönni, és valahol az út szélén letehetjük az autót. A Zöld jelzésű úton elhagyjuk a falu utolsó házait is, széles, kényelmes kocsiúton gyalogolunk, kellemes, árnyas erdőben. Hosszúkás, elbűvölő szépségű tisztást, a Sarok-rétet érintjük, és 20 perc, enyhén, de folyamatosan emelkedő úton érjük el a Zöld ∆ jelű ösvény leágazását, melyen jobbra fordulva szerpentinezünk fel a Kopasz-hegy tetejére. A széles gyalogútból egyre keskenyebb és meredekebb ösvény válik, a hegyet szerencsére, annak árnyékos, erdős, északi oldalán keresztül hódítjuk meg.

Hirtelen bukkanunk ki a Kopasz-hegy (539 m) sziklás, füves, hosszú gerincén, majd jobbra tartva megyünk végig rajta, egészen a csúcsig, melyet kereszt koronáz. Sajnos, Krisztus fél karja hiányzik, az amúgy nagyon szép, fémből készült feszületen. A Kopasz-hegy a Börzsöny egyik legszebb pontja, a magasan Márianosztra fölé magasló, kopár hegycsúcs már-már kárpáti jellegű, parádés körkilátás nyílik róla, lábunk alatt a Dunakanyar nagy része, közvetlen előttünk Márianosztra a pálos templommal és a börtön épületével, a távolban az esztergomi bazilika impozáns épülete a Duna szalagjával. Északra a Magas-Börzsöny terjedelmes erdőségei, előtte, következő úticélunk, a szabályos kúp alakú Só-hegy, nyugatra a Nagy-Galla jellegzetes csúcsai. Nehezen szakadunk el a varázslatos helyről, ugyanazon az ösvényen ereszkedjünk vissza a Zöld jelzésű út elágazásáig, ahol jobbra fordulva folytatjuk túránkat. Átvágunk egy szép kis tisztáson, pár perc után egy újabb szép mezőn, a Lengyel-réteken táblás útelágazáshoz érünk. Balra először a Z+, pár méterre, a Zöld □ jelű utak ágaznak le. Mi tartjuk az irányt a Zöld sáv jelű ösvényen, mely egy tölgyes után keresztez egy széles kocsiutat, majd felszerpentinezik a Só-hegy (néhány térképen Sós-hegy) kiterjedt, szabad térségére, a Só-hegy válla nevű varázslatos oldalba. Felkapaszkodunk a káprázatos körpanorámát nyújtó Só-hegy (584 m) csúcsára, délre feltűnik az esztergomi bazilika sziluettje, előttünk sorakoznak a Börzsöny déli részének jellegzetes csúcsai, a Kopasz-hegy, a Nagy-Galla, a Hegyes-tető. Északnak a Magas-Börzsöny hegyei, a közelben pedig a Nagy-Sas-hegy magaslik, következő célpontunk.

Tovább indulva, lejövünk a hegytetőről, majd újból emelkedni kezd Zöld sáv jelzésű turistautunk. Átvágunk az idilli fekvésű, ligetes Nagy-rét kaszálóján, mely különösen ősszel nyújt mesebeli látványt, felmászunk a nyeregbe, ahol a jobbra tartó Zöld∆ jelű ösvény kínál rövid, de igen látványos kitérőt a Só-hegyi-rétre. Az innen feltáruló kilátás lélegzetelállító, látjuk a Nagy-Sas-hegy tökéletes vulkáni kúp alakját, a messzeségben felcsillan a Duna kék szalagja, jól látható a Naszály magányos tömbje, a Börzsöny déli hegyei, a Visegrádi-hegység. Különleges látvány, az előttünk tornyosuló, szintén kopár Só-hegy jellegzetes, vulkánra emlékeztető kúpja. Menjünk vissza az elágazáshoz, ahonnan a Z∆ jelű ösvény meredeken vezet fel a Nagy-Sas-hegy (609 m) alacsony fákkal benőtt tetejére, még a csúcs előtt megnyílnak a fák, szép kilátásban lehet részünk az alant elterülő Nagy-rétre. A hegyre vezető kaptató, utána pedig a kellemetlenül meredek lejtő kihagyható, ha egyből jobbra fordulunk a Zöld sáv jelzésű útra, mely jobbról kerüli meg a Nagy-Sas-hegy csúcsát.

A hegytetőről tovább a Z∆ jelek vezetnek le a Zöld jelű útra, ahol balra fordulva ereszkedünk le a hegyről. Rövidesen elágazáshoz érünk, utunkról balra ágazik le a Zöld + jelzésű ösvény, ezt kövessük, melyen hangulatos erdőn át bukkanunk ki Nagyirtáspusztára. Egy szép vadászház mellett érünk ki egy keresztben futó murvás útra, jobbra fordulunk és pár lépés után kijutunk a Szt. Orbán Erdei Hotel előtti hatalmas rétre. A nívós környezetben lévő szálló étterme minden vendég előtt nyitva áll, kitűnő alapanyagokból készült, fantáziadús fogásokkal várják a betérőket. Jó időben, az eszményi teraszon üldögélve szusszanhatunk egyet, söreinket kortyolva. Folytassuk túránkat a széles kocsiúton a Z+ jelzésen, de pár lépés után, balra térünk le a Zöld □ jelű kényelmes gyalogútra, mely egy fenyvesen fúrja át magát.

Keresztezzük a Szob és Nagybörzsöny közti kisvasút vonalát, balra a Vetettfű vasúti megállóhely, az áprilistól októberig, hétvégenként közlekedő kisvasúttal is vissza tudunk menni Márianosztrára. Menetrend ide kattintva érhető el.

Rövidesen kiérünk az idilli fekvésű Vetettfű tisztására, melyen keresztülvágunk, majd árnyas erdőben ereszkedünk le közepesen meredeken lejtő úton a Bezina-völgybe. Találkozunk a jobbról jövő Piros+ jelű úttal, ill. a Mária-zarándokúttal, melyekre balra fordulva megyünk tovább gyönyörű, fiatal bükkszálerdőben Márianosztra felé. Egy kis patak gázlójánál a Z□ jelű út balra kanyarodik el a Füstös-forrás felé, mi maradunk a Piros + és a Mária-út jelzésein. Pár lépés után kiérünk a Bezina-rétre, melynek közelében a Zöld+ jelzésű út ágazik le balra, a Bükkös-árkon keresztül a Lengyel-rétek felé. A piros kereszten maradva keresztezzük a kisvasút síneit, majd széles úton haladva hagyjuk el a Bezina-patak völgyét. Félóra múlva a Nemzeti Park táblánál, kis kőhídon keresztezünk egy patakot és kiérünk a Márianosztra felett fekvő tágas mezőkre.

Piros kereszt jelzésű utunk széles bal kanyarral folytatódik, jobbra jól látszódik a kegytemplom barokk ikertornya, a hajdani kolostor épülete, melyben jelenleg a híres fegyház működik. A börtön kerítése mellett megyünk, később gyümölcsösök közt futó dűlőúton jutunk vissza a már ismert elágazáshoz, a Zöld sáv jelzésű Szőlő utcára. Jobbra kanyarodunk, majd ismét jobbra, és a Miklós utcán érünk kiindulási pontinkhoz, a falu központjába.