Szép panorámájú bércek, vadregényes völgyek, büszke bükkösök

A Börzsöny szívében fekvő Kisinóci turistaháztól a valóban szép kilátást nyújtó Szép-bércre kapaszkodunk fel, majd a Nagy-Inóc oldalában csodaszép bükkerdőn át a Kollár-völgyben ereszkedünk le Kisirtáspusztára. Visszafelé a hangulatos Templom-rét és az Érsek-tisztás érintésével a romantikus Ló-hegyi-patak völgyében túrázunk.

A túra jellege

Közepes nehézségű körtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken. A Szép-bércre meredek kaptató, a Ló-hegyi-patakon pedig több gázlón való átkelés nehezíti az utat. Vízvételi lehetőség Kisirtáspusztán.

Útvonal: Kisinóci th. – Szép-bérc – Kollár-völgy – Kisirtáspuszta – Templom-rét – Érsek-tisztás – Ló-hegyi-patak-völgye – Kisinóci th.

Kiindulópont: Kisinóci turistaház, Kóspallagtól 1 km-re.

Térképkivágat: Börzsöny 1:30 000 (Szarvas-Faragó), www.map.hu

A Kisinóci turistaház a Börzsöny legrégebbi, hagyományos turistaháza, jó időben a környék hangos az Erdei Iskolában „tanuló” gyerekek zsivajától. A ház mögötti rétről indulunk a K jelzéseket követve. Pár méter után jelzőtáblával is jelzett elágazáshoz érünk, innen a S+ és a Z jelzéseken megyünk Kisirtáspuszta felé. A Z jelek hamarosan balra térnek, mi maradunk a S+-en.

A rémisztő nevű, de hangulatos Pokol-völgy felett emelkedünk lassan a dús erdőben, jobbra a Pokol-völgyi-forráshoz tehetünk rövid kitérőt a SO jelzéseken. Keresztezünk egy széles erdészeti utat, majd ösvényünk erősen emelkedni kezd. Közel félórás szuszogtató kapaszkodó után utunk szekérúttá szélesedik, és kissé veszt meredekségéből, majd balra a S∆ jelzések irányítanak a Szép-bérc (631 m) füves letörése felé, ahonnan csodálatos kilátás nyílik a Márianosztra feletti kilátóhegyekre, a Kopasz-hegyre, a Nagy-Sas-hegyre, mögöttük látszik a Duna ezüstösen csillogó szalagja is.

Visszatérve a S+ jelzésű útra folytatjuk túránkat a gyönyörű bükkerdőben és hamarosan kiérünk a Nagy-Inóc (826 m) és a Kis-Inóc (683 m) közti Inóci-nyereg tisztására. Kényelmes utunk, nagyjából szintben maradva fenséges bükkösben kanyarog a Nagy-Inóc oldalában, közben két sziklás árkon is átkelünk, majd egy ponton balra pár méteres kitérővel egy újabb kilátóhelyről tárulnak elénk a zöld bundával fedett börzsönyi hegyoldalak.

Szekérutunk, csodaszép szálbükkösben, szerpentinen oldalaz lefelé a Kollár-völgy mélyen bevágódott árkába. Kétszer is átkelünk a patak sziklás medrén, jobbról csatlakozik hozzánk a Mária-út, majd az egyre vadregényesebbé váló völgyben, további gázlón történő átkelésekkel fűszerezve hamarosan kibukkanunk Kisirtáspuszta (338 m) tisztására, a kisvasút megállóhelyére. Nagybörzsönyből egyelőre Nagyirtáspusztáig közlekednek a kis szerelvények, de a Márianosztráig tartó síneket 2015-ben végre elkezdték felújítani, ill. újraépíteni, a közeljövőben Nagybörzsönytől egészen Szobig tudunk majd kisvonatozni.

A felújított kulcsosház előtti pihenőhelyen kaphatunk újra erőre, a turistaút csomópontnál a S jelzéseket válasszuk Kóspallag irányába. A széles, sokszor meglehetősen sáros erdészeti útról hamarosan jobbra mutatnak a jelzések, egy kellemesebb ösvényt követve fogunk kiérni az idilli fekvésű Templom-rétre. A szép tisztás után a patak felett vezető, kiszélesedő út hamarosan kiér a Nagyirtáspusztára vezető aszfaltútra, ahol balra fordulunk, és pár lépés után a tágas Érsek-tisztásnál (461 m) jobbra térünk be az erdőbe, továbbra is a S jelzéseket követve.

Utunk következő szakaszán a jelzésfestők kissé érthetetlen módon, a jelzéseket a kényelmes ösvény mellett 10-20 méterre az erdőben álló fákra festették, ahol történetesen semmilyen út vagy csapás nem vezet. Eltévedni viszont nehéz, mivel az út elég egyértelmű, és a jelzések a fák között, ha tisztes távolból is, azért követik a kitaposott ösvényt. Sajnos, valószínűleg emiatt a térképen és a jelzőtáblán is szereplő Érsek-forrást így könnyen el lehet kerülni.

Kényelmes, szintben vezető utunk gyönyörű zöld alagútban fúrja át magát, leérünk a Ló-hegyi-, más néven Bükkös-patak partjára, majd egy elágazásnál a S jelzések jobbra térnek, mi a bal oldali ágon a S□ jelzéseket követjük a patak völgyében. A következő szakasz a Ló-hegyi-patak gyönyörű, romantikus partján halad, sokszor kell átugrálnunk a sziklákon, gázlókon a patak egyik partjáról a másikra. A völgy egyre jobban beszűkül, találkozunk az Országos Kék Túrával, majd már azon is haladva elhagyjuk a patakot, elmegyünk egy nagy tisztás szélén, felkapaszkodunk egy kisebb dombhátra, arról leereszkedve pedig pár perc alatt visszaérünk kiindulási pontunkhoz, a Kisinóci turistaházhoz.