Fel a Börzsöny egyik legszebb panorámájú vulkánjára

A Nagy-Galla (479 m) szabályos vulkáni kúpja lélegzetelállító kilátást nyújt a Dunakanyarra és a Börzsöny hegyláncára. Rövid, változatos túrával hódítjuk meg a hegytetőt, útközben varázslatos erdőket, tisztásokat felfedezve.

Rövid, közepes nehézségű, változatos körtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken. A Nagy-Gallára felvezető út rendkívül meredek kaptató, lefelé pedig veszélyesen csúszós, embert próbáló lejtő, az út többi szakasza kényelmes sétaút.

Útvonal: Ódamásd, Malomvölgy – Misa-réti-patak – Nagy-Galla – Galla-tisztás – Vasutas-forrás – Ódamásd, Malomvölgy

Kiindulási pont: Ódamásd-Malomvölgy, a Szob és Márianosztra közti országúton, a műút mellett néhány parkolóhely.

Megközelítés:

autóbusszal Szobról Márianosztra irányába, Ódamásd Malomvölgy megállónál kell leszállni, Hétvégén kisvasúttal is megközelíthető Szobról, Máriakút megállónál szálljunk le, onnan a műúton Szob irányába indulva érjük el a Kék jelzéseket. Kitartóbb túrázók Szobról a Börzsönyi Kéktúra útvonalán 4, 5 km gyaloglással érik el a Malomvölgyet.

Térképkivágat: Börzsöny 1:30 000 (Szarvas-Faragó), www.map.hu

A buszmegállótól és a Máriakút v.m.-tól délre pár percre érjük el a jobbra nyugat felé az erdőbe bebújó K jelzésű ösvényt. Egy kis erdős részen áthaladva gyönyörű, üde tisztásra, a Misa-rétre jutunk, majd utunk a Misa-réti-patak mentén folytatódik tovább. Hamarosan rátérünk az egykori kisvasút töltésére, majd pár lépés után balra leágazik a K+ jelzés, itt fogunk majd visszajönni. Átmegyünk a hajdani kisvasút romantikus kis hídján, és végig a töltésen maradva gyönyörű erdőben a patak völgyében gyalogolunk tovább.

Jobbra egy KL jelzésű meredek ösvény kapaszkodik fel a Zuvári-hegy (313 m) tetejére, melyen egykor Zuvár vagy másnéven Ódamásd vára tornyosult. Ma csekély falmaradványok emlékeztetnek a régi időkre. A hegyre való feljutást csak gyakorlott, jó erőben lévő túrázók vállalják be, az ösvény nagyon meredek, és csúszós, veszélyes a fel- és a lejutás egyaránt. A romok miatt különösebben nem éri meg felmászni, a kilátás sem zavartalan a fák miatt.

Kihagyva a Zuvárra való felküzdést, K jelzésű utunk kényelmesen követi a patak medrét, majd pár száz méterre, onnan ahol a KL jelzés ismét visszatér utunkba váratlanul egy erős bal kanyarral letér a töltés kényelmes útjáról. Lemegy a völgybe, ahol egy gázlón átkelünk a patakon, majd a hegyoldalban lassú, kényelmes emelkedéssel másfél kilométer után egy nagy irtásrész mellett érünk el egy kereszteződéshez (útjelzőtábla), ahol a Z jelzéssel találkozunk. Pár lépést teszünk jobbra, majd élesen balra a K∆ jelzésű meredek ösvényen kezdjük meg kapaszkodásunkat a Nagy-Galla (479 m) csúcsára.

A rövid, de kimerítő kaptató meghozza gyümölcsét, amint felérünk a szabályos kúp tetejére. Teljes értékű körpanorámát élvezhetünk a kis kopár csúcsról, tiszta időben látható a Dunakanyar nagy része, Esztergom, a bazilikával, a Visegrádi-hegység csúcsai, a Börzsöny déli, délnyugati vulkanikus kúpjai, a Duna szalagja, távolban a Gerecse tömbje.

A hegytetőről nyugati irányban a Z∆ jelzéseket követve indulunk le a veszélyesen csúszós, rettentően meredek ösvényen. Egy kis nyeregbe érve megpihenhetünk, itt élesen balra kanyarodunk és még egy kisebb lejtő után bukkanunk ki a meseszép Galla-tisztás üde zöld rétjére. Itt ismét balra fordulunk a Z jelzésen, végigmegyünk az idilli tisztáson, közben kitűnő rálátást élvezve a Nagy-Galla csúcsára. A rét jobb széléről induló Z+ jelzésű utat keressük meg, és folytassuk utunkat lefelé a Varjú-hegy oldalában.

A jelzéseket figyeljük, mert egyszer széles erdészeti útra vezetnek, máskor váratlanul kis, alig látható csapásokra mutatnak. 2 km után, ahol a Z+ jelzés jobbra indul, ott mi élesen balra kanyarodunk, majd 100 méter után hirtelen derékszögben jobbra tartunk a K+ jelzéseken. Az út hegyoldalban vezető következő része nagyon szép, fantasztikus panoráma nyílik kelet felé a Zuvári-hegyre és a Márianosztra környéki vulkanikus jellegű szabályos kúpokra egy tágas erdőirtás mentén.

Később egyre lejtősebbé válik az amúgy kényelmes sétaút, beérünk az erdő fái közé, majd jobbról érintjük a kitűnő vizű Vasutas-forrást. A forrás után már a Misa-réti-patak völgyében járunk, és pár méterre ki is jutunk a már ismert vasúti töltésen húzódó K jelzésű útra, melyen jobbra kanyarodva a Misa-rét mellett 15 perc alatt visszaérünk kiindulási pontunkra.