Dél-Tirol népszerű gyerekbarát túrája a Sarntaler-Alpokban

A Bolzano-tól észara fekvő Sarntaler-Alpok népszerű, családbarát kirándulóhelye, a Reinswald-ból kabinos felvonóval elérhető Urlesteig izgalmas, játszóterekkel, élményelemekkel gazdagított tanösvénye. A magasan a Sarntal völgye feletti hegyoldalban fekvő településről, Reinswald-ról indul a drótkötélpálya a 2130 m magasságban lévő hegyi állomáshoz, ahonnan kényelmesen ereszkedünk vissza a gyerekbarát élményösvényen a faluba.

Szintkülönbség: 550 m lefelé

Reinswald, a felvonó alsó állomása. Nagy, ingyenes parkoló. Megközelíthető Bolzano-tól északra, végig a Sarntal-ban vezető 508-as főúton, Sarnthein után Astfeld-nél jobbra Reinswald felé. A kabinos felvonó állomása a falu felett található, jól kitáblázott útvonal végig.

Felvonó:

Reinswalder Kabinenbahn, alsó állomás 1570 m, felső: 2130 m.

Üzemidő (2018): jún. 2 – nov.4 minden nap: 8.30 – 12.30, 13.30 – 17.30

Jegy: csak fel: felnőtt: 8,20 €, gyerek: 6,20 €, szenior: 7,40 €, 7 éven alul ingyenes! Retúr: 14,50, 10,50, 13,50 €

Könnyű, családi kirándulás jól jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken, sok játszótérrel, betérési lehetőséggel. Az út végig mérsékelt lejtőn vezet. Mindkét állomáson tudunk szerezni az Urlesteig képes leírásából, mely segítségünkre lehet az útvonal látnivalóinak megtervezésében.

Variáció:

A Pichlberg hegyi állomástól keletre, a 11-es turistaúton a Getrumalm felé, majd a Getrumbach völgyébe leereszkedve, végig a patak medrét követve a Reinswald-i malmokig (Reinswalder Mühle), onnan 1 km az alsó állomás. Ezt az útvonalat, mely szintén az Urlesteig része inkább nagyobb gyerekeknek ajánljuk. A Getrumalmig vezető útvonal végig csodás kilátást kínál, a vendéglő előtt egy törpefenyő labirintust alakítottak ki egy gyerek klettersteig-gel. A malmoknál a hegyi pataknál lehet jókat játszani. Az útvonal hossza: 9,1 km.

A kiskabinos felvonóval pár perc alatt felsuhanunk a Pichlberg oldalában fekvő hegyi állomáshoz (2130 m). Mellette a hatalmas teraszú, Pichlberg étterem modern épülete csalogatja a kirándulókat. Lemegyünk a vendéglő alatti széles, murvás kocsiútra, jobbra fordulva átmegyünk a kötélpálya alatt, és szép kilátást élvezve a völgyre, legelők mentén közelítünk a kissé lejjebb fekvő Pfnatschalm épületeihez. Mielőtt elérjük a házakat, a kanyarnál fent jobbra látjuk az Urlesteig első attrakcióját, egy hosszú vízi csatornát vízi lapátokkal, kerekekkel.

A Pfnatschalm (2078 m) szép muskátlis épülete mögötti részen alakították ki a közkedvelt vizes játszóteret, ahol a kis tavon kézi hajtású kompon tudjuk magunkat áthúzni. Egy hosszú, fából épült, zsilipes csatornarendszer és az itt ólálkodó, barátságos kecskék teszik teljessé az élményt. Az étterem vendégei használhatják az udvarban álló trambulint, ill. egyéb játékokat. Az épülettől pár lépést visszasétálunk, és a jelzőtáblánál jobbra térünk le a kocsiútról, Sunnolm irányába.

Különböző, a régióra jellemző állatfigurák szobrait érintve kényelmesen kanyargunk lefelé a széles, tágas legelők mentén. A következő nagyobb érdekesség egy hatalmas, megmászható fából és fémből épült szitakötő. Tovább indulunk lefelé, a 8-as számú turistaösvényen, átmegyünk a kabinos felvonó kötélpályája alatt, majd rövidesen leérünk a Sunnolm (1830 m) jellegzetes helyi fogásokat kínáló étterméhez. Itt is találunk egy kisebb játszóteret, de az épülettől nem messze fekvő meseszép Urlelacken kettős tengerszeme az egész túra legszebb része.

A nyolcas alakú, kristálytiszta vizű tavacskát középen kis híd keresztezi, partján pihenőpadok, remek piknikező helyek sorakoznak, a vízben pisztrángok lubickolnak. Az idilli fekvésű Urlelackentől remek kilátás nyílik a környező hegyek karéjára. A tavak felett vezető széles kocsiúton vissza tudunk kapaszkodni a hegyi állomásig vagy a Getrumalmig is felmehetünk. A tó és a Sunnolm közti útkereszteződésnél, a 8-as sz. piros-fehérrel jelzett turistaúton induljunk tovább lefelé, Reinswald irányába.

Ösvényünk lejjebb ismét becsatlakozik a széles gazdasági aszfaltútba, de pár lépés után jobbra térjünk le egy kellemesebb ösvényre, melyen hamarosan leérünk az alsó állomás feletti réten kialakított nagy játszótérre. Nagy csúszda, mászóka, több hinta is található a Wiese nevű élményjátszótéren. Innen már csak pár lépés lefelé a felvonó alsó állomása, a Bärnstub étterem-pizzéria és a parkoló.