Izgalmas sziklás hegyoldal, középkori vár, romantikus alpesi öntözőcsatorna, vízesés, bájos kisváros

Dél-Tirol egyik legnépszerűbb turisztikai régiója, a Merano-tól nyugatra húzódó, hosszú, széles, napos völgy, a Vinschgau. Az Etsch (Adige) folyó mentén futó történelmi útvonalon számos középkori vár, bájos városka sorakozik, és természetesen természeti látványosságokban sincs hiány. Egy jellegzetes dél-tiroli kisvárosból, Schlanders-ből (Silandro) indulunk a település fölé magasodó sziklás hegyoldalban kapaszkodva, a Schlandersberg várkastélyig, majd a zúgó hegyi patak túloldalán a környékre jellemző Waal (hegyi öntözőcsatorna) medrét kísérve ereszkedünk egyre lejjebb. Egy vadregényes vízesést is útba ejtve érünk vissza a hangulatos városkába, Schlanders-be.

Schlanders (Silandro), nagy, fizetős parkoló a város keleti részén, a Sportzentrum mellett. Merano felől, a 38-as főútról, beérve Schlandersbe, közvetlenül az Eurospar után jobbra kanyarodunk az első utcán (Schwimmbadstrasse), majd az utca végén jobbra, utána egyből balra fordulva érünk az árnyas parkolóhoz. (parkoló automata).

Közepesen nehéz családi kirándulás jól jelzett, kitáblázott ösvényeken, turistautakon, városi utcákon. A legnehezebb szakasz a túra elején, a várig tartó sziklás, meredek szerpentinút, itt gyerekekkel óvatosan menjünk, árnyék nincs, napos időben gondoskodjunk megfelelő UV védelemről.

A parkoló felső végétől indulunk, a sebesen robogó Schlandraunbach partján futó kavicsos sétaúton. Hangulatos, játszótérrel és Kneipp-medencével is felszerelt parkon vágunk át, a hídon átmegyünk a patak felett, majd balra fordulunk. Az aszfaltút először almafák, majd legelők mellett vezet, útközben egy hatalmas sziklákból összeállított pihenőnél ejtőzhetünk egyet. A következő híd előtti elágazásnál jobbra kanyarodunk, a 7-es sz. turistaútra, Schlandersberg felé, mely egy kis halastó mellett kezdi meg kapaszkodását a hegyre.

Kiérünk a ritkás erdőből, a sziklás hegyoldalban izgalmas kapaszkodás vár ránk, a szerpentinúton egyre feljebb emelkedve, a kilátás is egyre szebb lesz a városka házaira, tornyaira, a környező hegyekre. Előttünk a magasban már látszik célunk, az impozáns várkastély épülete. A Schloss Schlandersberg magántulajdonban van, nem látogatható, a kerítése tövében érünk fel a hegyre, és bukkanunk ki a pár házból álló, kis hegyi településen. A Fisolgut-Hof vendéglő épületét, ott jártunkkor (2017. július) átépítették, de reméljük, újra megnyit jellegzetes helyi ételeket, italokat kínáló étterme.

Az 5. sz. turistaúton, Ilswaal felé folytatjuk túránkat, balról kerüljük meg a fogadó épületét, pár méter után ismét balra tartunk, felmegyünk két ház között, majd az utolsó ház után, annak kerítése mellett élesen jobbra fordul jelzett ösvényünk. Beérünk az erdőbe és leszerpentinezünk a kb. 100 méterrel lejjebb fekvő völgybe. Fahídon keresztezzük a haragosan zúgó Schlandraunbach-ot, a túloldalon elérjük a hangulatos Ilswaal öntözőcsatornát, balra fordulunk, és jó darabig követjük a kristálytiszta vizű, sebesen futó csatornát. Nyári melegben különösen kellemes lábat áztatni a hűvös vízben.

A romantikus sétaút több helyen fakorláttal biztosított, néhol szép kilátás nyílik a magasban trónoló várra, ill. a mélyben fekvő városkára. A következő táblás elágazásnál rövidíthetünk az élesen balra lekanyarodó 3. sz. turistaúton, mely közvetlenül a vízeséshez visz, de érdemes még tovább kísérni a csodaszép csatorna menti sétautat. Pár perc múlva újabb kereszteződéshez érünk egy útszéli feszület mellett, innen még tovább megyünk az Ilswaal mentén, az 5-ös úton, majd a következő elágazásnál továbbra is a csatornát követjük. Rövidesen a Waal vize balra terelődik le egy zuhatagban, utunk pedig pár perc alatt kibukkan egy csodaszép pihenőhelyen, ahonnan mesés panoráma nyílik a városra.

Miután jól kipihentük magunkat, visszasétálunk az útszéli kereszt előtti elágazásig, ahol kissé jobbra térünk le a jelzetlen széles útra, mely a jobbra lefelé tartó 4-es és a csatorna partján futó 5-ös út között indul lefelé a hegyről. Tíz perc séta után balról csatlakozik hozzánk a 3-as út, pár lépés után jobbra térünk le a széles útról a 3-as út piros-fehér jelzéseit követve a szerpentinező hegyi ösvényre, mely ismét leér a széles útra. Pár lépés után, egy éles jobb kanyarnál, a 3-as ösvény most balra tér le, és egy jelzőtáblánál, balra teszünk egy kitérőt a vízesés felé (Wasserfall).

A több sziklalépcsőn átzúduló zuhatag látványa nagyon impresszív, visszamegyünk az elágazáshoz, és egyenesen folytatjuk túránkat Schlanders felé, a 3-as úton. Kiérünk egy aszfaltútra, mely levisz a patakot átívelő hídhoz, a túloldalán jobbra fordulunk a már ismert útra, melyen elindultunk. Természetesen ezen vissza is mehetünk a parkolóhoz, de érdemes a gyönyörű városkán keresztül sétálni. Amennyiben így döntünk, a következő elágazásnál jobbra térjünk le a 7-es utat követve, mely egy kis hídon visszavezet a Schlandraunbach túlpartjára. Leszerpentinezünk egy újabb elágazáshoz, ahol a bal oldali ágat, 7-es út, követve ereszkedünk tovább a város felé. A jobb oldali ösvény a Sonnenpromenade, mely a Kastanienwaal csatornát követi.

Kavicsos sétautunk aszfaltos utcára vált, muskátlis házak közt, kissé mediterrán hangulatú utcánk (Karl Schönherr Strasse) lekanyarog Schlanders főterére (Markt). Innen jobbra, a sétálóutcán (Hauptstrasse) érhetjük el a város jelképének számító, gótikus eredetű, barokkizált plébániatemplomot, mely Dél-Tirol egyik legmagasabb tornyával büszkélkedhet. Útközben a főutca egyik házában berendezett Avimundus érdekes, madarakkal foglalkozó kiállítását nézhetjük meg.

A főtértől keleti irányba vezető sétálóutcán jutunk a másik, a Szentháromság-templomhoz, ahonnan a jobb oldali utcán (Krankenhaus Strasse) jutunk a kórház mellett, vissza kiindulási pontunkhoz, a sportcentrum melletti parkolóhoz.