Varázslatos alpesi rétek, pazar panoráma, sziklalabirintus

A Dolomitok nyugati részének egyik legszebb könnyű kirándulása, a családi programnak is remek, Karerpasstól induló körtúra, mely a fenséges Latemar északi falának tövében fekvő, mesebeli alpesi rét, a Latemarwiese feledhetetlen kilátást nyújtó, idilli legelőin át, a Latemar gigantikus hegyomlásának hatalmas sziklatömbjei közt kanyargó, izgalmas Labirintus-ösvény útvonalán halad. Az eszményi fekvésű Mitterleger-től indulunk vissza varázslatos fenyőerdőn keresztül a Karer-hágóhoz.

Könnyű kirándulás kitűnően jelzett turistautakon, ösvényeken. A Labyrinthsteig egy óriási sziklaomlás területén kacskaringózik le-föl, sziklás talajon, de végigjárása nem jelent kihívást. A túrát gyerekekkel is bátran végigjárhatjuk, változatos, izgalmas útvonal még a kisebbeknek is.

Karer Pass (Passo Costalunga), a Rosengarten és a Latemar közti nyeregben. Megközelíthető a 241-es országútról Welschnofen (Dél-Tirol) felől vagy a Fassa-völgyből, Vigo di Fassa felől. Nagy parkolóhely az út déli oldalán. Autóbuszmegálló.

A Karer-hágó (1745 m) varázslatos környezetben fekszik, északi oldalán a Rosengarten lenyűgöző sziklatömbjével, míg déli oldalán a Latemar csipkés hegylánca magaslik. A hágón épült kis üdülőtelep legszebb épülete a rusztikus, világoskék-fehér zsalus Hotel Savoy, a mögötte tornyosuló Rosengarten-csoporttal feledhetetlen látvány. Az országút déli oldalán az Antermont pizzéria melletti parkolóból indulunk a sífelvonó melletti széles úton. A sípálya aljában lévő útelágazásnál jobbra tartunk a 17-es és 21-es jelzésű turistaúton.

Visszafelé tekintve valami elképesztő gyönyörű a kilátás a Rosengarten királyi hegycsúcsaira. Pár méter után az újabb elágazásnál a 17-es úton megyünk tovább, a 21-es jobbra tart, itt fogunk majd visszajönni. A jelzett út pár lépés után egy tisztásnál jobbra tér le a széles, murvás útról és szép fenyőerdőbe tér. Hangulatos kis ösvényünk meredeken emelkedik az erdőben, míg kiér a nemrég elhagyott kocsiútra, jobbra fordulunk és az enyhén emelkedő széles úton rövidesen kibukkanunk a Latemarwiese szélén.

Az eszményi fekvésű, lejtős alpesi legelőt elérve jobbra letérünk a kocsiútról, jelzett ösvényünk átvág a Latemarwiese idilli, vadvirágos rétjein. Előttünk a Latemar-csoport cikk-cakkos hegylánca, mögöttünk a Rosengarten csodás sziklapiramisa, tehénkék legelésznek a néhol fenyőfával tarkított mesebeli legelőn, tökéletes látvány. Kicsit feljebb pihenőpadokat is találunk, osztályon felüli piknikező hely. A kaszáló felső részén táblával is jelzett kereszteződéshez érünk, (bár Dél-Tirolban minden turistaút kereszteződés táblával jelzett) jobbra fordulunk a 13-as útra, mely továbbra is a Latemarwiese csodás kilátást nyújtó rétjein halad enyhén lejtős csapáson.

Később az út leszerpentinezik egy kis hegyi tanyához, majd egy szélesebb kocsiútba torkollva elágazáshoz ér. Élesen balra fordulunk a 13A jelzésű ösvényre a Labyrinthsteig irányába, a legelő szélén, kerítés mellett folytatjuk utunkat, beérünk az erdőbe és 10 perc múlva a következő kereszteződésnél jobbra fordulunk a 18-as útra. Szintet tartó ösvényünk egy mély völgyecske felett vezet és 200 m után elágazáshoz ér. Balra fordulunk a 20-as számú Labirintus-ösvényre (Labyrinthsteig), keresztezünk egy köves árkot, és kibukkanunk az erdőből egy tisztáson, ahonnan szép kilátás nyílik a Latemar csipkés hegyláncára.

A réten átvágva érjük el a hatalmas sziklaomlás szélét, a Labyrinthsteig 2 km hosszan kanyarog a méretes sziklák között, néhol sziklák tetejére mászunk, máshol szűk hasadékokon préseljük át magunkat. Az ösvény első fele végig emelkedik, majd félúttól már lefelé jövünk. A rendkívül változatos útvonalat imádják a gyerekek, viszonylag biztonságos közegben lehet gyakorolni a sziklamászást, bújócskázni a különleges alakú dolomittömbök közt óriási élmény. Ahogy emelkedünk felfelé a Latemar tövében, úgy tágul a kilátás is, a Rosengartenra, a Latemarra.

Világos fenyőligetben érünk le az idilli fekvésű Mitterleger tisztására (1827 m), a pihenőpadokkal felszerelt rétről felejthetetlen a panoráma a Latemar fehéren vakító, csipkézett láncára. Az elágazásnál jobbra kanyarodunk a 21-es útra, a Karer Pass irányába. Széles erdei utunkról pár perc múlva jobbra tér le a 21-es jelzésű ösvény, hangulatos fenyvesben gyalogolunk, időnként pompás kilátást élvezve a Latemar-csoport tornyaira. Utunk lassan északnak fordul, majd keresztezzük a 18-as utat, mi továbbra is a 21-esen maradva, csodaszép fenyőerdőben, a hegyoldalban gyalogolunk tovább az enyhén lejtős ösvényen.

Turistautunk kiszélesedik, majd becsatlakozunk egy murvás kocsiútba (13-as út), balra fordulunk, de pár lépés után a 13-as út élesen balra tér le, mi a 21-esen maradva egyenesen megyünk tovább a hágó felé. Közel 1 km kényelmes séta vár még ránk, míg kiérünk a Karer-hágó fölötti sípályákig, ahonnan a már ismert úton, a sífelvonó mellett érünk vissza kiindulási pontunkra.