Gyerekbarát kirándulás a Geisler-csoport páratlan panorámaútján

A Dolomitok egyik legszebb völgye, a Villnösstal, melynek déli oldalát a lélegzetelállító Geisler-csoport csipkézett hegylánca keretezi. A völgy felső végétől, a Zanser Alm-tól indulunk rövid, családi kirándulásunkra, melyen ízelítőt kaphatunk a Világörökség részeként védett Dolomitok természeti csodáiból. A Geisler-csoport északi oldalában futó látványos vonalvezetésű panorámaút, a híres Adolf-Munkel-Weg egy rövidebb szakaszát járjuk be a festői fekvésű Glatschalm érintésével.

Zanser Alm, a Villnösstal felső vége, nagy parkoló (díjköteles). Megközelíthető a Brenner-autópálya Klausen kihajtójától 2 km Brixen irányába, majd jobbra a Villnösstal felé, St.Magdalena után Zans felé még kb. 14 km.

Könnyű, egyszerű, gyerekbarát kirándulás kitűnően jelzett turistautakon, ösvényeken, útközben betérési lehetőséggel (Glatschalm).

A parkoló Zanser Alm-hoz közel eső végétől indulunk, de nem a hütte felé, hanem a 36.sz. széles, murvás kocsiúton, a Glatschalm irányába. A folyamatosan, de mérsékelten emelkedő úton rövidesen Y alakú elágazáshoz érünk, a jobb oldali ágon megyünk tovább, melyről néhány kanyar után már gyönyörűen látszanak a Geisler-csoport gigászi sziklatornyai. Egy éles jobb kanyar után kibukkanunk a Glatsch Alm (1906 m) festői fekvésű legelőin. A május közepétől október közepéig minden nap nyitva tartó fogadó környéki üdén zöldellő rétekről elképesztően szép kilátás nyílik a Geisler-csoport cikk-cakkos dolomittornyaira. Az épület mögött eszményi fekvésű játszótér vonzza a kicsiket.

A Glatschalm-tól a 36B jelű turistaúton megyünk tovább toronyiránt, a Geisler-csoport felé. Lassan emelkedő ösvényünk hamarosan kettéágazik, válasszuk a jobb oldali ösvényt, melyen kb. 10 perc alatt felérünk a keresztben futó panorámaútra, az Adolf-Munkel-Weg-re. Balra fordulunk a 35.sz. turistaútra, mely a Geisler-csoport impozáns tornyai aljában kanyarog. A következő elágazásnál, egy sziklára nőtt fenyő alatti pihenőpadon fújhatjuk ki magunkat. Egyenesen folytatjuk tovább utunkat, majd pár perc múlva jobbra kínálkozik letérési lehetőség, a táblával is jelzett ösvényen, egy sziklamászó gyakorlóhelyre (Klettergarten).

A közvetlenül a Geisler omladékos aljáig futó ösvény végén, hatalmas sziklákon gyakorolhatjuk kicsit a sziklamászás tudományát. A kilátás fantasztikus, még ha a mászást ki is hagyjuk. Visszamegyünk az Adolf-Munkel-útra, jobbra fordulunk rajta, erdőn, mezőn keresztül vezető romantikus utunk a Tschantschenon-völgynél ér véget. Átmegyünk a St.Zeno-patakon átívelő kis hídon, majd elágazáshoz érünk. A 35-ös út kissé jobbra tart a Gampenalm felé, mi a bal oldali ágon, a 6-os turistaúton folytatjuk sétánkat a Zanser Alm irányába.

Az apró köves, lassan lejtő sétaút idilli környezetben, a sebesen zúgó patak völgyében fut, kissé lejjebb kiszélesedik, visszatekintve csodás kilátás nyílik a Dolomitok vonulatára. Rövidesen leérünk a Zanser Alm tágas legelőire, balra a barátságos Zanser Schwaige vendéglő mellett megyünk el, majd jobbra a Sas Rigais szálló épületét mellőzzük. A parkoló melletti, érdekes formájú, zsindelyes épület a turista információs iroda épülete. Fent balra pedig a Zanser Alm fogadó hívogat.

Autóval visszafelé menet, érdemes egy kis kitérőt tenni a képeslapszerű környezetben fekvő bájos kis St.Johann in Ranui templomhoz, melynek fő vonzereje egészen elképesztő környezete, mögötte a Geisler-csoport csipkés vonulatával. A barokk templom érdekessége, a hajóhoz képest 45 fokban elforgatott pozíciójú, hagymakupolás tornya. A templomot St. Magdalena előtti balra leágazó Ranuihof felé tartó bekötőúton érjük el, parkolni a Ranuihof mögötti parkolóban lehet. A templom pár perc sétára van a mező közepén.