Dél-Tirol legnagyobb szurdoka

A Dél-Tirol déli részén található Bletterbachschlucht a tartomány egyik leglátványosabb természeti csodája. A már messziről látható, jellegzetes alakú, megrepedt Weisshorn csúcsának nyugati oldaláról induló Bletterbach az évezredek során irdatlan mély árkot vágott magának, a néhol 400 méter mély kanyonban évmilliók földtörténeti korának tanúi kerültek napvilágra. A páratlan geológiai csodát látványos tanösvényen járhatjuk végig, kalandos utunk a patak medrében, gigászi sziklafalak közt, vízesések mentén, parádés kilátóhelyeken át vezet. A Dolomitok részeként a szurdok is az UNESCO Világörökség részeként védett terület.

A túra hossza: nagy kör: 8,1 km, kis kör: 4,6 km

A túra időtartama: nagy kör: 4 óra, kis kör: 2,5 óra

Szintkülönbség: nagy kör: 600 m fel, ugyanannyi le, kis kör: 280 m fel, ugyanannyi le

GEOPARC Bletterbach látogatóközpont, Aldein-tól 5 km-re keletre, kitáblázott úton. Nagy, fizetős parkoló az út végén. Megközelíthető az Etsch völgyében, ill. a Brenner autópálya mellett fekvő Auer-től Cavalese irányába, majd Montan után pár km-re balra, Aldein felé. Aldein után jobbra indul a bekötőút a GEOPARC-hoz.

Közepesen nehéz gyalogtúra, a kisebb kör gond nélkül teljesíthető akár 6 éven felüli gyerekeknek is. A szurdokba meredek, korláttal biztosított szerpentinút vezet, a mederben sziklás, úttalan úton megyünk, a kanyonból kivezető Jägersteig hosszú lépcsősora fárasztó, de rövid kapaszkodás. A hosszabb kör nehézsége, hogy még egyszer leereszkedünk a szurdokba, majd másodszor is vissza kell mászni. A völgy felső vége nagyon sziklás, óvatosan közlekedjünk. Az útvonal végig kitűnően jelzett, kitáblázott.

Esős, viharos időben a kanyon nem látogatható, életveszélyes! A látogatóközpontban a belépőjegyhez ingyenesen jár a sisak kölcsönzés, igazolványt kell leadni letétként. Gyerek sisakok is vannak, előtte mindenképpen próbáljuk fel őket, a személyzet nagyon segítőkész! Bakancs, túracipő viselése erősen ajánlott!

Nyitvatartás: május – október, minden nap: 9.30 – 18.00

Belépő: 6,00 €, 14 éven alul ingyenes!

Miután felcsatoltuk sisakjainkat, a parkolóból induló, kényelmes, apró kavicsos sétaúton indulunk lefelé a szurdokba. Eleinte hangulatos fenyvesben ereszkedünk, majd egy kis patakot keresztezve, utunk erősebb lejtésnek indulva a vörös színű hegyoldalban, korláttal biztosítva száll alá a mélybe. Lépcsősorokon, sziklákon át érünk le a patak medrébe, a Taubenleck (1426 m) nevű részhez. Balra fordulunk a függőleges, vörös, porfírsziklafalak keretezte kanyonba.

Utunk a köves patakmederben vezet, néhol a patakot kell átugranunk, hatalmas kövek között lépdelünk egyre beljebb a szűk szurdokban. Hamarosan elérjük a balra, a völgyből kivezető Jägersteig-ot, azonban még tovább megyünk a nagy sziklatömböket kerülgetve a meder alján. Néhány kanyar után kibukkanunk az út végét jelentő impozáns Butterloch-vízesésnél (1520 m). A látványos zuhatagot a kőomlás veszélye miatt nem szabad túlságosan megközelíteni.

Visszafordulunk, majd a jobbra felvezető Jägersteig-ra fordulunk, mely meredeken szerpentinezik fel a kanyont határoló sziklák tetejére. A kitettebb szakaszokat korláttal védik, az ösvény felső részéről fantasztikus kilátás nyílik a Bletterbachschluchtra. Végül felérünk egy keresztben futó, széles, kavicsos erdei útra, itt balra fordulva mehetünk vissza a látogatóközponthoz vagy a Lahner Alm vendéglőjéhez, ez az ún. kis kör. Kisebb gyerekeknek ez az ajánlott útvonal. Amennyiben van még kedvünk, időnk, energiánk további kalandokra, úgy jobbra forduljunk és hamarosan, egy kút mellett (Flascherbründl) táblás útelágazáshoz érünk.

Jobbra kanyarodunk a szurdok aljára vezető 4-es számú turistaúton. Kissé lejjebb, egy jelzőtáblával jelzett kitérő kínálkozik a Butterloch-vízesés feletti kilátópontra. Ne hagyjuk ki a lehetőséget, pazar panoráma nyílik a mélyben fekvő zuhatagra. Visszatérünk a 4-es útra, melyen jobbra fordulva, meredek lépcsősorokon, pár perc alatt leérünk a kanyon köves aljára. Balra kanyarodunk, a hatalmas sziklákat kerülgetve, a patakot több helyen keresztezve hatolunk egyre feljebb a kanyonban. Előttünk a Weisshorn gigantikus felsebzett csúcsa iránytűként mutatja az utat. Ez az útszakasz meglehetősen fáradságos, egyértelműen jelzett útvonal nincs, sokszor a fantáziánkra van bízva merre kapaszkodjunk tovább. Egyszer csak vége lesz az útnak, táblák tiltják a további haladást, a tanösvény utolsó táblája, a 14-es jobbra fent található, ahonnan elragadó kilátás nyílik a Weisshorn káprázatos, Gorz nevű szikla amfiteátrumára.

Ugyanazon az úton megyünk vissza a kanyon aljában, majd az első kitérési lehetőségnél jobbra fordulunk a Gorzsteig-ra, mely meredeken vezet ki a kanyonból. Az ösvényről visszatekintve szép kilátás nyílik a Weisshorn fehéren világító csúcsára. Az út a már ismert kúthoz vezet, innen egyenesen megyünk tovább, majd a Jägersteig-ot elhagyva egyenesen folytatjuk utunkat a Lahner Alm felé. Egy kilátóhely után a széles erdei út balra folytatódik tovább a látogatóközpont felé, de érdemes kitérőt tennünk a jobbra nyíló, hangulatos erdei ösvényen a barátságos, családias Lahner Alm (1583 m) épületeihez.

Az autentikus fogadó melletti, idilli fekvésű réten nyugágyakban pihenhetjük ki a túra fáradalmait, a kicsik a játszótéren vezethetik le megmaradt energiáikat, még kecskéket is lehet simogatni. Közvetlenül a széles, köves kocsiúton is visszamehetünk a parkolóba, érdemes azonban az erdei tanösvény (Waldlehrpfad) útvonalát követni, mely átvág a tágas mezőn, majd bebújva az erdő fái közé balra fordul. Itt balra ágazik le az ösvény, melyen rövidesen egy lápos tavacskához érünk, majd kijutunk a keresztben futó, széles kocsiútra, a Weisshornra gyönyörű kilátást nyújtó rét szélénél. Jobbra kanyarodunk, és pár perc alatt visszaérünk kiindulási pontunkra, a GEOPARC központhoz. Ne feledjük leadni a sisakokat!