Parádés fekvésű tengerszemek, elragadó havasi legelők, feledhetetlen kilátás

A Schladmingtól délre tornyosuló Schladminger Tauern egyik legszebb, leglátványosabb gyalogtúráján az idilli fekvésű Ursprungalm-tól indulva, a csodás Giglach-tavak mentén, felkapaszkodunk a lélegzetelállító kilátást nyújtó Murspitzsattel-re, ahonnan leereszkedünk a káprázatos fekvésű tengerszemhez, a Duisitzkarsee-hez, és az alatta lévő Eschachalm-nál fejezzük be kirándulásunkat.

A túra időtartama: 4,5 óra, pihenők nélkül

Közepes nehézségű gyalogtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken. A Murspitzsattel-ről lefelé vezető út térdízületet próbára tévő erős lejtő, a felső részén sziklafalhoz erősített kötélbiztosítással. A Duisitzkarsee-től az Eschachalmig vezető út is kellemetlenül meredek lejtő, melyet ki lehet váltani a kényelmesebb erdészeti úttal.

Szintkülönbség: 480 m fel, 800 m le.

Kiindulópont: Ursprungalm, megközelíthető autóval fizetős úton, mivel a túra nem körtúra célszerű a kirándulóbuszt igénybe venni.

Közlekedés:

A Planaibus kirándulójárataival Schladming központjából, a Planet Planai-tól indul a menetrendszerinti járat a nyári főszezonban reggel 8.15-kor és 10.45-kor Ursprungalm irányába. Vissza az Eschachalm-tól 13.30-kor és 17.00 órakor indul az Obertalon keresztül busz vissza Schladmingba. www.planaibus.at

Sommercard-dal ingyenes! www.sommercard.info

Tervezés:

A körtúráknál kissé bonyolultabb tervezést igénylő túra, de a látványos útvonal miatt megéri az extra fáradságot. Nagyobb pihenők nélkül, sportosabb, jó kondícióban lévő túrázók gond nélkül végig tudják járni az utat 4-4,5 óra alatt, a reggeli első busszal Ursprungalmba, majd vissza Schladmingba a kora délutáni járattal Eschachalmból. Ha a második busszal megyünk, kicsit több időnk lesz, de figyeljünk oda, hogy érjük el az utolsó 17 órás járatot visszafelé. A legkényelmesebb, ha egész napos programmal számolunk, így közel 8 óránk van, amibe belefér egy kiadósabb pihenő és étkezés valamelyik hüttében.

Az ellenkező irányból történő bejárást nem javasoljuk, mivel az Eschachalm-tól a Murspitzsattel-ig vezető rendkívül meredek kaptató embert próbáló!

Térképkivágat: Schladminger Tauern, Dachstein 1:50 000, freytag & berndt WK 201, www.freytagberndt.hu

A Preuneggtal felső végében fekvő Ursprungalm (1604 m) Stájerország egyik leghíresebb havasi tanyája, a híres Heidi film forgatási helyszíne. A hütte épületében a kiakasztott fotók között a figyelmes szemlélő még az Arnold Schwarzenegger látogatását megörökítő fényképet is észreveheti. A gyönyörű üstvölgyben fekvő alpesi tanyáktól a 771 sz. turistaúton indulunk el. Az egyenletesen emelkedő, széles, kényelmes úton egy patakmeder mentén völgykatlanba érünk, majd kissé lankásabb terepen jutunk fel a Preuneggsattel nyergébe. A nyereg mögött áll a Giglachseehütte (1955 m) épülete, melytől nyugatra a két Kalkspitze csúcsa, balra a lapos, de magasabb Lungauer (2471 m), míg jobbra a jellegzetes alakú Steirische Kalkspitze (2459 m) fehéren ragyogó mészkőpiramisa magaslik. A hütte melletti kis dombon fakereszt, mellőle csodás kilátás az Obere Giglachsee irányába.

A nyeregnél balra fordulunk, végigmegyünk a Felső Giglach-tó északi partján, majd rövidesen elérjük a nagyobbik testvért, az Untere Giglachsee-t (1921 m). Szintén az északi parton futó széles úton gyalogolunk, előttünk, a tó feletti sziklalépcsőn terpeszkedik az Ignaz-Mattis-Hütte rusztikus épülete. A parti útról kis szerpentinút vezet fel a fogadóig, de ha a Preuneggsatteltől a felső, 702 sz. jelzett úton megyünk, mely a tó felett fut, közvetlenül is a hüttéhez tudunk menni.

Az Ignaz-Mattis-Hüttétől (1986 m) a 776. sz. piros-fehérrel jelzett turistaúton folytatjuk túránkat, szép kilátást élvezve az alant csillogó tengerszem víztükrére. Elérjük a tó lefolyását, átkelünk a Giglachbach hídján, majd az útjelzőtáblával jelzett elágazásnál balra fordulunk a 775/776 számú útra, mely párhuzamosan szintet tartva fut a bájos kis, tekergőző Giglach-patakkal. Egy újabb elágazásnál jobbra tartunk a 775-ös, jelzett ösvényen, mely megkezdi lassú emelkedését a Giglachtal feletti füves hegyoldalban. Jól követhető csapáson, végig pazar panorámát élvezve kapaszkodunk fel egy oldalgerincen át a Murspitzsattel nyergébe, ahonnan már látszik következő célpontunk, a káprázatos környezetben fekvő tengerszem, a Duisitzkarsee.

A sziklás nyeregből meredeken, drótkötél biztosítással indul lefelé az út a tengerszemre néző, törmelékes és füves hegyoldalon. A szerpentinező úton végül egy hangulatos fenyőligeten keresztül érünk le a gleccser vájta üstvölgyben fekvő Duisitzkarsee-hez (1648 m). Elsétálunk a kristálytiszta hegyi tó túlsó oldalán található két fogadóig. Közvetlenül a parton fekszik a Fahrlechhütte, míg kissé feljebb a hangulatos Duisitzkarseehütte várja a túrázókat. Pihenjük ki magunkat, mert még vár ránk egy meredek, 435 m szintvesztés.

A 775. sz. turistaúton indulunk az Eschachalm irányába a széles, murvás úton, majd egy útjelzőtáblánál választhatunk, hogy a rövidebb, de jóval meredekebb ösvényt válasszuk vagy a valamivel kevésbé ízület próbáló erdészeti szerpentinutat. A jobbra meredeken lefelé induló jelzett ösvény (775) bevezet az erdőbe, többször keresztezi az erdészeti utat, majd a Saghütten alpesi legelőin átvágva ismét erdőbe tér, és meredeken kanyarog lefelé. Egy kis vízesés után hamarosan leérünk a völgy aljára, átkelünk a sebesen rohanó Obertal Bach feletti hídon, majd jobbra fordulva pár perc alatt elérjük végcélunkat, az Eschachalm-ot (1213 m). A hangulatos hütte előtti parkolótól indul vissza az Obertal-on keresztül Schladmingba a kirándulóbusz.