Pazar panorámájú kilátóhegy, magasan az Enns völgye felett, a Dachstein keleti szélén

A Dachstein-csoporttól keletre, az Enns völgye fölött magasodó Stoderzinken (2048 m) könnyű megközelíthetőségének köszönhetően népszerű kirándulóhely. A völgyi Gröbming településtől a jó minőségű, fizetős aszfaltos panorámaúton autóval egészen a csúcs nyugati oldalában épült hüttékig fel tudunk menni. A parkolóból induló könnyű körtúránkon hódítjuk meg a lapos platójú, csodaszép kilátást nyújtó csúcsot, a páratlan fekvésű, sziklapárkányra épült kis templomot érintve.

A túra időtartama: 2 – 2,5 óra

Szintkülönbség: 300 m

A Stoderzinken Alpenstrasse végén lévő Christopherus parkoló. Az Enns völgyéből, Gröbming-ből indul a Stoderzinkenre vezető fizetős hegyi panorámaút. Útdíj: 13,00 €, Sommercard-dal ingyenes!

Könnyű, rövid gyalogtúra jól jelzett, kényelmes turistautakon. A templomtól közvetlenül a platóra vezető út sziklás, drótkötéllel biztosított, de könnyen járható mászóút, csak biztos lépésű, nem tériszonyos túrázóknak ajánlott. Alternatív útvonalon kikerülhető.

Térképkivágat: WK 201 Schladminger Tauern, Dachstein 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

Az út végén lévő parkolóból indulunk el a széles, murvás kocsiúton felfelé, elmegyünk a nagy teraszos Steinerhaus fogadó mellett, majd felkapaszkodunk a kis nyeregnél épült Stoderhütte épületéhez. A jelzőtáblás útelágazásnál a 676-os, piros-fehérrel jelzett turistaúton indulunk a Stoderzinken felé. A hegyoldalban pár perc alatt elérjük a Rosegger-emlékművet, ahol az út jobb oldali ága vezet a kis Friedenskircherl-ig, míg a bal oldali ág megy tovább a Stoderzinken tetejére.

A kissé kitett, de könnyen járható, jól biztosított úton 10 perc alatt érünk az 1902-ben épült Friedenskircherl-hez (Béke-templomocska). A fazsindelyes kis kápolna elől fantasztikus panoráma nyílik az Enns völgyére, az Alacsony-Tauern hegyláncaira. A bevállalósabb, gyakorlott túrázók a templomtól a Florasteig útvonalán közvetlenül tudnak felmászni a Stoderzinken tetején húzódó turistaúthoz. A templomtól lévő sziklás, meredek hegyoldalban mászóparkot alakítottak ki számos „vasalt úttal”, ezeknek nagy része csak klettersteig felszereléssel járható, de biztos járású turisták könnyen megbirkóznak az első szakasszal, mely közvetlenül a fatemplom mögül indul.

A keskeny, kitett csapás kezdetben enyhén emelkedik, majd balra tér el, jobbra a biztosított mászóút vezet. Meredeken, egy sziklabordán át kapaszkodik fel a Stoderzinken platóján futó 676-os turistaútra. Egyszerűbb úton is fel lehet menni, a templomtól visszafordulunk, elmegyünk az emlékműig, majd élesen jobbra, felfelé fordulva kaptatunk fel a platóra. A két út hamarosan találkozik. Innen nagyszerű a kilátás a mászóút egy merész drótkötélhídjára. Pár perc alatt feljutunk a Stoderzinken (2048 m) törpefenyvesekkel tarkított, füves, mészkősziklákkal pettyezett lapos tetejére. A csúcskereszt innen tovább keletre, kissé lejjebb található.

Lélegzetelállító a kilátás az Enns folyó völgyére, a Kammspitze tökéletes alakú csúcsára, a Schladminger Tauern távolban sötétlő láncára, nyugatra a fenséges Dachstein-csoportra. A csúcstól kissé visszafelé indul a 675-ös út, mely a hegy északi oldalában szerpentinezik le a Stoderalm irányába. Keresztezzük a sífelvonót, majd leérünk egy széles, murvás útra, melyen jobbra kanyarodunk. Gyönyörű, hangulatos fenyőligetben gyalogolunk a kényelmes, szintet tartó úton, mígnem egy táblánál (Gröbminger Blick) jobbra letérünk egy keskeny kis csapásra, mely pár méter után, mesebeli fenyvesben vezet ki egy pihenőpaddal ellátott idilli kilátópontra. Alattunk Gröbming és a felette tornyosuló Kammspitze.

Visszatérünk a széles útra, majd jobbra fordulunk rajta, de hamarosan balra térünk le egy útjelzőtáblával is jelzett elágazásnál, a 618-as útra, a Brünnerhütte felé. Keskeny csapásunk átvág egy erdős szakaszon, majd kibukkan a Stoderalm széles, tágas hegyi legelőinél. Felmászunk a jelenleg magántulajdonban lévő Brünnerhütte épületéhez, majd a széles úton kapaszkodunk tovább egy nyeregig, ahol a már ismerős Stoderhüttéhez érünk. Itt jobbra fordulva, a Steinerhaus mellett jutunk vissza kiindulási pontunkhoz.