Impozáns vízesések, zúgó alpesi patakok, függőhíd, csillogó hegyi tó

Stájerország legmagasabb vízesése a Schladming melletti Untertal (Alsó-völgy) felső végén, több, hatalmas sziklalépcsőn átbukva dübörög a mélybe. A népszerű Riesachfall (Riesach-vízesés) mentén épült merész vonalvezetésű Alpinista ösvény szakadékon átívelő, látványos függőhídjával, vaslétráival a régió egyik közkedvelt kirándulóhelye. Kiérve a vad szurdokból a Schladminger Tauern lenyűgöző csúcsai nyújtanak kulisszát az idilli Riesachtalnak, melynek alsó részén a hegyeket visszatükröző Riesachsee a hab a tortán.

Az alsó vízesésig kényelmes sétaút, a több helyen sziklás Alpinsteig fokozott figyelmet igényel, tériszony hátrány, lépcsősorok, függőhíd és több, korláttal biztosított vaslétra nyújt segítséget a nagy szintkülönbség legyőzéséhez. Átlagos kondícióval nem jelent problémát, 10 éven felüli gyerekekkel is bátran nekivághatunk. A tótól vezető visszaút kényelmes lejtő.

Gasthof Riesachfall, Schladmingból Rohrmoos-on keresztül vezet a jó minőségű műút az Untertalba. Az út legvégén érjük el a Riesachfall nagy parkolóját. Schladmingból kirándulóbusz jár a vízeséshez. Az út fizetős, de Sommercard-dal ingyenes! www.sommercard.info

Szintkülönbség: 300 m fel, ugyanannyi le.

Térképkivágat: Schladming, Ramsau 1:35 000, freytag & berndt WK 5201, www.freytagberndt.hu

Már a vízeséshez vezető út is eszményi, az Untertalon át, a többnyire a patak mentén vezető Wilde Wasser Wege (Vad vizek tanösvény) 14 állomásból álló, 12 km hosszú útvonala kényelmesen, akár babakocsival is végigjárható. Az út mentén több igazán családbarát fogadót is találunk jól felszerelt játszóterekkel. A legnagyobb köztük a saját állatsimogatóval, kalandparkkal is rendelkező Waldhäuslalm.

Az út végén kialakított hatalmas parkolóban hagyhatjuk az autót, eddig jönnek Schladmingból a Sommercard-dal ingyenesen használható kirándulóbuszok (Wanderbus). A Gasthof Riesachfall fogadótól (1079 m) indulunk az itt kettéváló völgy bal oldali vadabb ágába. Információs táblák segítik az eligazodást a különböző javasolt útvonalak közt. A leglátványosabb változat a közvetlenül a szurdokban haladó Alpinsteig-on felmenni a tóhoz, majd a kényelmes erdészeti úton szerpentinezni vissza a parkolóhoz.

Még a fogadó előtt átmegyünk a sebesen rohanó Riesachbach hídján, majd az elágazásnál balra felfelé megyünk a patakot követve egy hídig, mely az alsó vízesés töve felett ível át. A Kis Riesachfall-körút itt átmegy a hídon, és a patak túlpartjától kanyarog vissza a parkolóhoz. A zuhatag két nagyobb 70 méter magasságú részből áll, a felső valamivel talán látványosabb. Kiélvezve a vízesés robajló látványát, maradunk a patak innenső partján, és egyre meredekebb úton, több kilátópontot is érintve, az egyikről különösen csodás látvány a Nagy-vízesés felette a híddal, kanyargunk fel a két Riesach-vízesés feletti második hídig.

A hídról már látjuk a feljebb átívelő, látványos függőhidat. A patak túlsó partján az elágazásnál jobbra felfelé kapaszkodunk az itt kezdődő Alpinista ösvényen (Alpinsteig durch die Höll). Ha egyenesen megyünk tovább kiérünk az erdészeti útra, melyen jobbra felfelé kényelmesen mehetünk fel a tóhoz, balra pedig lemehetünk a parkolóhoz.

A sziklás Alpinista ösvény felkanyarog az 50 m hosszú függőhídhoz, melyen meglehetősen imbolyogva kelünk át a 35 m mély szakadék felett. A tériszony itt kifejezetten hátrány, de korlát van, és a híd oldala is dróthálóval borított. A túloldalon, sziklákra erősített, meredek vaslépcsőkön küzdjük le a jelentős szintkülönbséget, majd merész vonalvezetésű úton, kisebb lépcsőkön, sziklákon át érünk ki egy újabb vashídhoz. Ez a híd csak kilátóként funkcionál, innen további változatos terepen kapaszkodunk egyre feljebb a zúgó patak szurdokában. Elérjük a felső hidat, átkelünk a túlpartra, majd vaslétrák segítségével még egy pár tereplépcső leküzdésével érünk ki egy széles tisztásra, ahol becsatlakozunk az erdészeti útba.

Jobbra kanyarodva pár méter az idilli környezetben fekvő Obere Gfölleralm rusztikus épülete (1369 m). A hüttét elhagyva elénk tárul a Riesachtal csodaszép völgye, a közepén csillogó Riesachsee-val (Riesach-tó) (1338 m). A mesés alpesi völgyet amfiteátrumszerűen ölelik körbe a Schladminger Tauern legmagasabb csúcsai. A kényelmes erdészeti, murvás úton, legelésző tehenek közt sétálhatunk el a tó bal oldalán a túlsó végében álló rusztikus Kaltenbachalm-ig. Amennyiben időnk és energiánk engedi, innen még 3 km a hegymászók által közkedvelt Preintaler Hütte (1657 m).

A Gfölleralmhoz visszatérve a széles erdészeti utat válasszuk visszaútnak. A kényelmes, egyenletesen lejtő útról káprázatos rálátás nyílik a Schladminger Tauern legmagasabb csúcsára, a Hochgolling (2862 m) szabályos sziklapiramisára. Bő félóra alatt visszaérünk kiindulási pontunkhoz, a Riesachfall nagy parkolójához.