Tengerszemben tükröződő Dachstein, varázslatos alpesi környezet

A Schladming környéki Dachstein-Tauern régió egyik vitathatatlanul legszebb, leglátványosabb kirándulóterülete a Dachstein csipkés mészkőláncával szemben fekvő, gépkocsival megközelíthető Reiteralm. Az idilli fekvésű alpesi legelőtől indulva meghódítjuk a parádés kilátást nyújtó Gasselhöhe és a Rippetegg csúcsát, majd leereszkedünk a Tükör-tavak (Spiegelseen) néven is ismert, elragadó fekvésű tengerszemekhez. A régió legfotogénebb túrájának egyik fénypontja a Mittersee felszínén visszatükröződő, vakítóan fehér Dachstein csúcsok feledhetetlen látványa.

Rövid, közepes nehézségű gyalogtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken. A Gasselhöhe és a Rippetegg csúcsára meglehetősen meredek emelkedő. A Rippetegg csúcsa közelében kissé sziklás, morzsalékos talaj. Magashegységi környezet, csak jó, stabil időben induljunk útnak.

Kiindulópont: Reiteralm, Eiskarhütte vagy Reiteralmhütte. Mindkét hütte előtt parkolási lehetőség. Nyári hétvégéken előfordulhat, hogy csak a lenti, Eiskarhütte előtt van parkolóhely.

Megközelítés:

Gépkocsival Schladmingból nyugatra Pichl, majd balra a Preuneggtal, Reiteralm felé. A Reiteralmra vezető hegyi út magántulajdonban van, használatáért fizetni kell. Sommercard-dal ingyenes!

Nyitvatartás: Máj. 20 – okt. 16. (időjárás függvénye)

www.sommercard.info

Felvonó: Preunegg Jet 8 személyes kabinos felvonó. Völgyi állomás a Preuneggstrasse mentén, ott ahol a Reiteralmstrasse leágazik a Preuneggtalba vezető útról.

Nyitvatartás: Jún.10 – okt. 7, csak kedden és pénteken 08.45 – 17.00

Sommercard-dal ingyenes!

Térképkivágat: Schladming, Ramsau 1:35 000, freytag & berndt WK 5201, www.freytagberndt.hu

A Reiteralmra vezető fizetős hegyi út felső részénél kettéágazik, a bal oldali ág vezet a lentebb fekvő Eiskarhüttéhez, a jobb oldali ág pedig a felső Reiteralm- és Gasselhöh’hüttéhez. A felső parkolók szép időben hamar megtelnek. Az Eiskarhütte (1670 m) hatalmas és felettébb népszerű vendéglőjétől pazar kilátás nyílik a szemben tornyosuló Dachstein masszívumra. A sípályán indulunk felfelé a már látható következő épületig, a gyönyörű környezetben fekvő Reiteralmhüttéhez (1710 m). Az épületet jobbról megkerülve a murvás úton tartunk felfelé a havasi legelők mellett a Gasselhöh’hütte (1741 m) épületéig.

A hütte előtti területen hatalmas víztározó fekszik, onnan fogunk majd visszajönni, most az épülettől kissé jobbra tartva a piros-fehér-piros jelzésű turistaúton indulunk az előttünk magasló Gasselhöhe meghódítására. Pár méter után egy táblával is jelzett elágazásnál választhatunk, hogy a rövidebb, de jóval meredekebb vagy a könnyebb, hosszabb úton megyünk fel a gerincre. Jobbra egy széles murvás út a könnyebbik verzió, mely nagy kanyarral, útközben szép kilátással vezet fel egy sífelvonó felső állomásához, a csak téli szezonban működő Almbar-hoz (1860 m). Innen már csak pár lépés a lentről felkapaszkodó, nehezebbik út becsatlakozása. A közvetlen, meredekebb út sem vészes, viszonylag rövid idő alatt, végig káprázatos kilátást élvezve törpefenyők közt kapaszkodunk fel a Gasselhöhe nyergébe a piros-fehér jelzéseket követve.

A füves nyeregben megcélozzuk a Gasselhöhe kúpját, és a jól kijárt ösvényen először törpefenyők, majd havasi legelőkön át negyedóra alatt felmászunk a csúcskereszthez (2001 m). Mondanunk sem kell, hogy a kilátás fenomenális, északra a Dachstein csipkézett lánca, nyugatra, szép időben tisztán látszódik a Grossglockner, délre a Schladminger Tauern sötét vonulatai magasodnak, alattunk a két víztározó, keletre a Schober szabályos sziklapiramisa. Jól látszódik utunk következő szakasza is, délnek haladunk tovább a hullámos tarajon, balra időnként félelmetes szakadékok, néhol már látható a Mittersee és az Obersee is.

Végig eszményi kilátást élvezve, elágazáshoz érünk egy ároknál, amennyiben már nem akarjuk a szemben tornyosuló Rippetegg csúcsát megmászni, menjünk balra lefelé, közvetlenül a tavakhoz. A Rippetegg-et kemény, izzasztó jó tízperces mászással hódíthatjuk meg egy jól járható, sziklás, jelzett csapáson. A Rippetegg (2126 m) tetején álló kereszttől tökéletes körpanoráma a jutalmunk.

Óvatosan visszaereszkedünk a nyeregben lévő elágazásig, és jobbra fordulva, köves, sziklás ösvényen szerpentinezünk le az alant csillogó Obersee (1930 m) víztükréhez. A két tengerszem közül a jobbra lévő, a nagyobbik, érdemes kis kitérőt tennünk sziklás partjára, nem mindennapi látvány a hegyek közé beszorult csillogó víztükör, ahonnan természetesen a Dachstein is látható. Nyári melegben merész túratársaink meg is mártóznak a kristálytiszta vízben, mely meglepően, általában kibírható hőmérsékletű.

Akinek kellő ereje, kitartása és kedve van a kisebbik Obersee-től induló 68-as sz. ösvényen a Schober (2133 m) szabályos csúcsát is megmászhatja. A tavaktól 200 m szintkülönbséget kell legyőzni viszonylag rövid távon, csak biztos lépésű, jó kondíciójú túrázók vállalják be ez a csúcshódítást.

Megkerüljük a kisebbik Obersee-t, a 66. sz. ösvényen északra tovább ereszkedünk a pár perc távolságban fekvő, varázslatos Mittersee-hez (Középső-tó), melynek népszerű neve Tükör-tó (Spiegelsee). Partjára érve azonnal látható miről is kapta e hangzatos nevet, tiszta időben tökéletesen visszatükröződik felszínén a Dachstein jellegzetes, csipkés hegylánca. Az egész régió egyik legfotogénebb helyét nem könnyű otthagyni. Ösvényünk a tengerszem bal partján vezet, felmászunk egy idilli pihenőhöz, melyet legutóbbi látogatásunkkor, a környéken sűrűn előforduló, barátságos hegyi zergék vették birtokba.

A hegyoldalban követjük tovább a 66-os ösvény piros-fehér jelzéseit, jobbra a völgyben jól látható az erdők közt, a három Untersee kéken csillogó víztükre. Rövidesen elágazáshoz érünk, jobbra tartva a három Untersee tengerszeméhez visz az út, balra egy klettersteig kapaszkodik fel a sziklafalon, egyenesen pedig a közvetlenül a Reiteralmhoz vezető, széles, kényelmes, jól járható turistaút húzódik a hegyoldalban. A közvetlen úton gyalogolunk tovább szép kilátást élvezve a Dachstein-re és az Alsó-tavakra, később erdőbe érünk, elmegyünk egy sífelvonó alatt, majd kibukkanunk a víztározó partján. Megkerülve a medencét a Gasselhöh’hüttétől a már ismert úton jutunk le kiindulási pontunkra.

Amennyiben az Alsó-tavak menti utat választottuk, úgy tengerszemről tengerszemre vándorolva érjük el Reiteralmstrassét, melyen balra fordulva hamarosan visszaérünk a Reiteralmhüttéhez. A nagyobbik, legelső Untersee két partját játékos kötélkomp köti össze a gyerekek nagy örömére.