Lélegzetelállító kilátás, idilli havasi legelők, vakítóan fehér mészkősziklák

A Dachstein-csoport nyugati oldalán, már Salzburg tartomány területén, Filzmoos közelében a számtalan csodálatos túracélpont egyike e Hofalm-októl kiinduló körtúra, fel a fantasztikus környezetben fekvő Hofpürglhüttéhez, majd a püspöksüvegre emlékeztető Bischofsmütze csúcsai alatti parádés vonalvezetésű Linzer Steig-on, a Rinderfeld varázslatos legelőin vissza az Unterhofalm-hoz. A kék ég, a fehéren szikrázó mészkőtornyok és az alpesi rétek zöldje tökéletes kulisszát kínálnak közepesen nehéz, igen változatos, végig feledhetetlen panorámát nyújtó gyalogtúránkhoz.

Unterhofalm (1295 m), megközelíthető autóval Filzmoos-ból egy keskeny, fizetős úton, Hofalmen felé. Díj: 4,50 €/autó.

Szintkülönbség: 500 m fel, ugyanannyi le.

Közepesen nehéz gyalogtúra kitűnően jelzett turistautakon, hegyi ösvényeken. A Hofpürglhüttéhez vezető út meredek, izzasztó kaptató, a Linzer Weg néhol sziklaomlásokat keresztez, de különösebben nem nehéz. Nagyobb gyerekekkel bátran bevállalható.

Térképkivágat: WK 281 Dachstein Filzmoos 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

Az Unterhofalm (1295 m) előtt kb. 100 méterre lévő parkolóban hagyhatjuk az autót. A népszerű étteremként is működő alpesi tanya előtt közvetlenül balra ágazik le az útjelzőtáblával is jelzett 612-es sz. Wastl-Lackner-Steig turistaút a Hofpürglhütte felé. Az Ausztriában szokásos piros-fehér jelzéseket követve hamarosan átkelünk egy patak köves medrén, majd ösvényünk először havasi legelőkön, majd vörösfenyő ligetben, feljebb pedig törpefenyvesben szerpentinezik fel a hegyre.

A szuszogtató kaptatót bőven kárpótolja az egyre fenségesebb panoráma, alig több mint 1 km alatt 400 méter szintemelkedést kell legyűrnünk, ez túránk legnehezebb szakasza. Miután felérünk a keresztező turistaútra, balra fordulunk az innen már csak pár percre fekvő Hofpürglhütte felé. Az impozáns méretű, rusztikus, fazsindellyel burkolt, piros-fehér-piros zsalus Hofpürglhütte (1705 m) a püspöksüvegre hajazó Bischofsmütze (2458 m) déli lábánál, egy meredek tereplépcső tetejére épült. Mondanunk sem kell, hogy a kilátás valami elképesztő minden irányban. Keletre a Dachstein-csoport fehéren szikrázó mészkőtornyai a Rötelstein különálló tömbjével, nyugatra a Gosaukamm csipkés hegygerince az idilli havasi legelőkkel megunhatatlan látvány.

A jól megérdemelt pihenő után visszatérünk az elágazáshoz, és egyenesen a 612-es úton, a Linzer Steig nevű népszerű ösvényen túrázunk tovább a Bischofsmütze gigászi sziklafalai tövében. Le-föl hullámozva keresztezünk egy törmelékvölgyet, végig parádés kilátást élvezve a Dachsteinig húzódó, lenyűgöző szikla amfiteátrumra, háromnegyed óra múlva elágazáshoz érünk (Kesselwand 1750 m). A 612-es út itt balra tér, edzettebb túrázók tehetnek egy kitérőt a 2016 méteres magasságban lévő hágóig, a Steiglpassig, de a drótkötéllel biztosított, látványos magashegyi jellegű szakasz csak gyakorlott túrázóknak ajánlott.

Egyenesen a 601-es úton, a Linzer Steig-on maradva folytatjuk tovább túránkat, a Rinderfeld felé. A Gosaustein sziklafala tövében haladó, jól követhető csapásunk eszményi tájon vezet át, változatos terepen gyalogolunk élvezve a fantasztikus panorámát a díszletül szolgáló csipkézett hegyláncokra, a mélyben fekvő Hofalm-okra. Átvágunk egy hatalmas törmelékmezőn és rövidesen útelágazáshoz érünk a Rinderfeld varázslatos legelői felső részén. Jobbra kanyarodunk lefelé a 617-es útra, az Unterhofalm irányába.

Mesebeli tájon, romantikus vörösfenyőligetben gyalogolunk lefelé, egy kanyargó kis patakot, a Warme Mandlingot követve. Kényelmesen lejtő utunk több hangulatos tisztást keresztezve végül egy szélesebb kocsiútba torkollik. Jobbra fordulunk és pár perc múlva újabb elágazáshoz érünk, a bal oldali jelzett, 617-es út közvetlenül az Oberhofalm fogadóhoz vezet, mi a jobb oldalit választva (617A) hamarosan leérünk a romantikus, fenyvesek közt megbújó Almsee partjára. Ideális időben és napszakban felejthetetlen látvány a víztükörben megcsillanó vakítóan fehér Dachstein mészkőtornya. A tó partjáról pár perc alatt kényelmesen leérünk az Unterhofalm épületeihez, kiindulási pontunkhoz.