A Cseh Svájc leglátványosabb sziklavárosa

A bizarr sziklaformációkban nem nélkülöző Cseh Svájc legnagyobb, leglátványosabb sziklavárosa, a Tisá falu felett óriási homokkőerődként tornyosuló Tiské stĕny (Tyssaer Wände). A jól megközelíthető, rendkívül izgalmas, nem mindennapi sziklabirodalom közkedvelt kirándulóhely. A területét behálózó tanösvény könnyen járható, így akár kisgyerekes családoknak is elsőrangú túracélpont. A hangulatos fenyőerdőben, a homokos talajból kinövő sziklatornyok, bástyák alkotta labirintus felfedezése, a sziklafalak tetejéről nyíló mesés panoráma méltán teszi a Tiské stĕny területet a Cseh Svájc egyik legnépszerűbb kirándulóhelyévé.

A túra időtartama: 2 óra, pihenők nélkül

Rövid, könnyű kirándulás jól jelzett homokos talajú turistautakon, ösvényeken. Néhány helyen sziklába vájt lépcsősorok, a sziklafalak tetején fokozott óvatosság szükségeltetik, korlát a legtöbb helyen nincsen!

Tiské stĕny, Turistická chata (Turistaház), Tisá településtől  1,5 km-re keletre, a Snĕžník felé vezető országút mellett, ingyenes parkoló. Dĕčín-ből a 13-as főúton a D8 autópálya felé, Jílové után, Libouchec falunál kell jobbra Tisá irányába kanyarodni. A körtúrán Tisá központjából is végig lehet menni, a Piros jelzésű úton induljunk el a faluból, a templom mellől, parkolók az út túlsó oldalán.

A falu felett, áthatolhatatlan, fenyegető, sötét sziklaerődként magasló homokkő birodalomba a terület keleti szélén épült, népszerű, autentikus fogadó (Turistická chata)mellől hatolunk be, a Piros turistajelzéseket követve. Közvetlenül a turistaház után egy ajándékboltként is működő kunyhóban kell a belépőjegyet megvenni (30 Kč, gyerek 15 évig: 15 Kč). Főleg a külföldieknek nem nagyon tűnik fel, hogy itt fizetni kell, néhányan gyanútlanul sétálnak be a területre fizetés nélkül (ahogy mi is tettük).

Túránk nagy részén a tanösvény útvonalát követjük, melyet fehér négyzeten belül átlós Zöld sávval jeleznek. Pár lépés után jobbra, egy impozáns sziklafal tetején lévő párkányról fenséges panoráma nyílik a sziklabirodalom északi részére. Két-három perc múlva pedig egy ikonikus sziklaalakzathoz érünk, a Gombához, ahol sokszor sorba kell állni egy klasszikus, „a gomba kalapját tartom” fotó elkészítéséhez. Minden jelentősebb sziklaformáció egy számot visel magán, a Gomba pl. 52-es, a bejáratnál kapható kis tájékoztató füzetben találunk leírást a számokkal megkülönböztetett alakzatokhoz. Minden formának van valamilyen fantázianeve, mihez hasonlít legjobban.

A Gomba után kettéválik az út, balra mennek a Piros jelzések, innen fogunk majd visszajönni, mi a jobb oldali, a tanösvény jelzésével ellátott ösvényt választjuk, mely egy szűk sziklahasadékban vezető korláttal biztosított fémlépcsősorban folytatódik. Leérve, kényelmes, homokos talajú ösvényünk hatalmas, különösebbnél különösebb alakú sziklatornyok közt kanyarog. Érdekes módon, még a XIX. században is tartotta magát a legenda, miszerint kegyetlen, gonosz törpék élnek a labirintusban, és egészen 1918-ig csak helyi vezetővel szabadott belépni a sziklavárosba.

A tanösvény jelzéseit követve, a kényelmesen kanyargó, puha, homokos talajú sétaút végül egy központi térséghez ér, ahol egy kasszaként is működő információs bódét találunk, a faluból jőve itt kell fizetni a belépőt. A tisztás melletti gigászi torony kedvelt sziklamászó gyakorlóhely, de több helyen is látunk bátor mászókat, sok sziklára telepítettek sziklamászó útvonalakat. A központi térről a Malé Tiské stĕny nem kevésbé impozáns sziklabirodalma felé kalandozunk tovább, a tanösvény innen egy nagy hurok alakban járja körül a sziklákat. A jobb oldali ágon indulunk el, termetes sziklabástyák, tornyok közt, hasadékokon keresztül bolyongunk a sziklalabirintusban, figyeljük a tanösvény jelzéseit, egy idő után olyan mintha körbe-körbe mennénk.

A nagy hurokút végefelé, közeledve a központi térhez, egy hosszú lépcsősor végén nagyszerű kilátóhelyre kapaszkodunk fel, majd leereszkedünk a már ismerős terecskéhez, és innen a Piros jelzésű úton megyünk tovább. Égbe nyúló tornyok közt egy sziklaszoroson, hosszú, kőbe vájt lépcsősoron kaptatunk fel a falu felett őrt álló, komor sziklafalak tetejére. A szakadék széléről káprázatos kilátás nyílik a lent nyújtózó falura, és az áthatolhatatlannak tűnő erődszerű sziklák sorára. Vigyázzunk, a sziklafal tetején korlát nincs, tériszonyosok még a közelébe se menjenek a kitett sziklaperemnek.

A Piros jelzésű út továbbra is a sziklafal tetején kígyózik tovább, több helyen is ki tudunk menni a tornyok, sziklatűk tetejére. Később a kényelmesen járható sétaút egy nagy bal kanyarral beletorkollik a Gomba sziklánál a tanösvénybe, innen a már ismert úton jutunk vissza kiindulási pontunkhoz, a turistaházhoz.