Drámai sziklatornyokon az Elba felett

Szász Svájc egyik legnépszerűbb és leglátványosabb sziklaformációja a Schrammsteine, a közvetlenül az Elba mellett végighúzódó, gigantikus sziklafal, mely változatos, bizarr alakú tornyainak, könnyű megközelíthetőségének köszönhetően vitathatatlanul az első számú túracélpont a régióban. Páratlan élményeket kínáló körtúránkon felkapaszkodunk a sziklatornyok tetején épült, pazar panorámát nyújtó, híres kilátóhoz, a Schrammsteinaussicht-hez, majd a sziklafal tetején le-föl hullámozva fedezzük fel e különös sziklabirodalmat, végül mesebeli fenyőerdőn keresztül térünk vissza.

A túra időtartama: 4,5 óra (nagyobb pihenők nélkül)

Az Elba menti 172-es főútról Ostrau felé vezető út menti parkolók. Bad Schandau-tól a cseh határ felé 2 km-re balra nyílik a bekötőút, pár száz méter után a Schrammsteinbaude étteremnél és annak közelében az út mentén lehet parkolni (fizetős). Nyári hétvégéken, jó időben problémás lehet parkolóhelyet találni! Közvetlenül Ostrau előtt is van egy nagyobb parkoló, onnan a Kék jelzésen 15 perc alatt érünk le a Shrammsteinbaude mellé. Az étterem Bad Schandauból autóbusszal is elérhető, előtte van a megálló.

Közepesen nehéz, nem túl megerőltető gyalogtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken. Több helyen sziklás talaj, lépcsők, vaslétrák, korláttal biztosított utak, láncos ösvények.  Ne hagyjuk el a jelzett utakat! A sziklák tetején fokozott óvatosság szükségeltetik! Nagyobb gyerekekkel probléma nélkül járható!

A hangulatos, teraszos Shrammsteinbaude étteremtől déli irányban indulunk el az aszfaltúton, kb. 200 méter után érjük el a Kék jelzésű turistautat, mely keresztezi az országutat. Balra kanyarodunk az erdőbe vezető széles, kényelmes útra, mely hamarosan hosszú lépcsősorrá vált, és hangulatos fenyvesben, egyre nagyobb sziklák közt, a Lattengrund völgyben vezet felfelé. A Lattengrund felső részén óriási sziklatömbök közé szorított szoroson haladunk át, kiérve a szűk kanyonból újabb lépcsősor következik, majd utunk lassan szintbe ér. Jobbról csatlakozik hozzánk a Sárga jelzés és egy hangulatos nyírfaligeten átvágva érkezünk meg a gigászi sziklakapuhoz, a Grosses Schrammtor-hoz.

Még a sziklakapu előtt balra leágazik a Sárga jelzés, mi a Kék jelzéseket követve hatolunk be a bizarr sziklabirodalomba. Óriási, őrszemként meredező homokkőtornyok közt vágunk át, majd kényelmes, szintet tartó, balról impozáns sziklafalakkal határolt utunk hamarosan útjelzőtáblával felszerelt elágazáshoz ér. Balra két lépcsősor is kapaszkodik a sziklafal irányába, mi a bal oldalit, a Wildschützensteig-et válasszuk, mely elméletileg egyirányú, csak felfelé lehet rajta menni.

A bevezető lépcsősor után fokozódik a helyzet, először a sziklába vájt, korláttal biztosított ösvényen szerpentinezünk fel egy nagy sziklán, majd meredek vaslépcsők, vaslétrák segítségével kapaszkodunk fel a rendkívül szűk sziklahasadékon. 10 perc izzasztó mászás után fel is érünk a sziklafal tetején húzódó útra. Balra fordulva mászunk fel a híres kilátóhoz, a sziklatornyok tetején kialakított, lenyűgöző panorámát nyújtó Schrammsteinaussicht-hoz. A homokkőtornyok tetején korláttal biztosított kilátóból hihetetlen sziklavilág tárul elénk, nehéz elszakadni a páratlan látványtól.

Visszatérünk a Wildschützensteig felső végéhez, innen egyenesen megyünk tovább a sziklafalak tetején kialakított látványos gerincúton. Rövidesen balról csatlakozik hozzánk a Kék jelzés, végig csodálatos panorámát élvezve fémlétrákon le-föl mászva, impozáns sziklatornyok között túrázunk a Gratweg nevű útvonalon. A parádés, merész vonalvezetésű Gratweg túránk egyik csúcspontja, több helyen a kőbe vájt, ősinek tűnő lépcsőkön, szorosan a sziklafalhoz tapadva, olykor pedig a homokkőtornyokat összekötő kis hidakon haladva varázsolódunk el a mesebeli világban.

Hamarosan kibukkanunk a Breite Kluft széles, lapos sziklaplatóján, mely eszményi kilátóhely, az Elbán túli jellegzetes alakú táblahegyek is jól kivehetők a horizonton. A jól megérdemelt pihenő után rövidesen jobbról csatlakozik a Zöld jelzés, majd a szintet tartó utunk újabb elágazáshoz ér. A Zöld jelzésű út itt élesen balra tér el, rövidíthetünk is, végig a Zöld jelzéseket követve a széles Wenzelweg-hez érünk, melyen az ostraui országútra jutunk. Érdemes azonban tovább folytatni a túrát az egyenesen tartó Kék jelzésű úton.

Pár perc múlva sziklaszorosba érünk, hatalmas homokkőfalak közt kanyarogva később hangulatos ligeten vágunk át. Egy elágazásnál maradunk a Kék jelzésen, mely egy szűk kanyonba vezet, meredek lépcsősorokon, létrákon kapaszkodunk egyre feljebb, a Zurückesteig nevű útvonalon. A változatos mászóösvényen minden van, vaslépcsők, fémlétrák, dorongpallók, klasszikus láncos kapaszkodók, sziklamászás, parádés kilátás, bizarr sziklaalakzatok testközelből. 15 perc alatt érünk fel a sziklák tetejére, egy táblával is jelzett elágazáshoz, ahol elhagyjuk a Kék jelzéseket és balra térünk a Sárga jelzésű útra.

Hangulatos erdőben, mohos sziklák közt kényelmesen gyalogolunk, jobbra a fák közül rálátunk a Carolafelsen sziklakilátójára, az Affensteine gigantikus, tükörsima sziklafalára. Egy nagy íves balkanyar után különös sziklaalakzathoz érünk, a Kleines Prebischtor sziklakapujához, mely azért jóval kisebb, mint a Cseh Svájcban található nagytestvére, de így is érdekes látvány, a hatalmas gyökérzetű, idős bükkfával előtte. Erre a sziklaívre fel is mászhatunk, ha szükségét érezzük. Egy újabb szép erdős szakasz után élesen jobbra kanyarodik utunk és megkezdjük ereszkedésünket a Kleiner Dom gigantikus sziklafalai mentén.

Szerpentinező lépcsősorok, vaslétrák segítségével ereszkedünk le a Sandloch valóban homokos völgyébe. Szintet tartó, kényelmes utunk elágazáshoz ér, kissé balra tartunk, továbbra is a Sárga jelzésű úton, a széles Zeughausweg-en gyalogolunk tovább. Balról találkozunk a Zöld jelzéssel, majd pár méter után egy kereszteződésnél balra kanyarodunk le a Zöld jelzésű Zeughausweg-ről és a Sárga ill. a Zöld pont jelzéseket követve megyünk tovább. Balra a Zöld pont is leválik rólunk, kényelmesen, nagy, széles kanyarokkal, szintben haladva túrázunk a Schrammsteine gigantikus északi sziklafalát követve.

Az út végül beletorkollik a keresztben futó sétaútba, az Elbleitenweg-be, itt elbúcsúzunk a balra tartó Sárgától és jobbra fordulunk az ismét feltűnő Zöld pont jelzésű úton, de pár lépés után balra térünk le az Elbleitenweg-ről. Közvetlenül előttünk magasodik a Falkenstein jellegzetes sziklatömbje, mely a sziklamászók kedvenc gyakorlóhelye. A Zöld pont jelzésű út élesen balra kanyarodik és levezet a Schiessgrund magas, függőleges sziklafalak által határolt, homokos talajú völgyébe. Szép fenyőerdőben érünk ki a sziklák közül, balra kanyarodva bukkanunk ki az ostraui országútra, melyen balra fordulva pár perc alatt visszaérünk kiindulási pontunkra, a Schrammsteinbaude épületéhez.